handdator

Visa fullständig version : Möller bil VS Autoexperten



onealex
2014-01-21, 18:43
Vad är skillnaden på att serva bilen på en auktoriserade VW verkstad jämfört på en verkstad som inte är det?
Jag har en Golf GTI DSG MK6 som ska in på 6000-mila servicen, och velar mellan Möller bil (som ska ha 6800) eller Autoexperten (som ska ha 5100).
Enligt de på Möller bil i Strängnäs så kan de andra verkstäderna inte se de mjukvaruupdateringar som kan finnas tillgängliga.
Några råd och tips på vart jag ska serva?

Mvh

FiNCH
2014-01-21, 18:49
Vad är skillnaden på att serva bilen på en auktoriserade VW verkstad jämfört på en verkstad som inte är det?
Jag har en Golf GTI DSG MK6 som ska in på 6000-mila servicen, och velar mellan Möller bil (som ska ha 6800) eller Autoexperten (som ska ha 5100).
Enligt de på Möller bil i Strängnäs så kan de andra verkstäderna inte se de mjukvaruupdateringar som kan finnas tillgängliga.
Några råd och tips på vart jag ska serva?

Mvh

En till grejj är att om du servar hos Autoriserad så får du Mobilitetsgaranti vilket innebär att du får gratis assistans om bilen strular, samt att det ser så mycket bättre ut i serviceboken då du säljer bilen.

lumpan
2014-01-21, 18:52
En till grejj är att om du servar hos Autoriserad så får du Mobilitetsgaranti vilket innebär att du får gratis assistans om bilen strular, samt att det ser så mycket bättre ut i serviceboken då du säljer bilen.

Autoexperten-verkstäder har också en assistansförsäkring, säkert har mekonomen/Meca nå liknande också skulle jag tro

onealex
2014-01-21, 18:55
Är assistansförsäkring och mobilitetsgaranti samma sak?

FiNCH
2014-01-21, 18:59
Är assistansförsäkring och mobilitetsgaranti samma sak?

Det är väl egentligen samma sak, jag skulle dock rekommendera auktoriserad verkstad med tanke på att din bil är så pass ny, ska du sälja bilen inom några år så borde du sköta alla papper snyggt och prydligt.
Ska du inte gå till auktoriserad så rekomenderar jag Stertman Motorsport i Nynäshamn, ruskigt duktiga!
Dom är inte auktoriserade men dom har alla verktyg och dom har kontakt med VW, ring Jimmy på Stertman och prata lite med honom vetja? Han kan förklara precis allt för dig och han är väldigt trevlig att ha att göra med, han har hjälpt mig otroligt mycket!

Han kan desutom berätta lite närmre vad skillnaden på auktoriserat och icke auktoriserat är.

Jimmy Särås Stertman Motorsport Tel: 0736-996 993
Och så att ingen blir grinig i forumet, jag HAR medgivande att ge ut Jimmys telefon nummer.

onealex
2014-01-21, 19:07
Ja det lutar åt den auktoriserade verkstaden av just den anledning du beskriver, ser bättre ut i boken och känns bättre i magen. Synd att plånkan får lida då bara:p

FiNCH
2014-01-21, 19:11
Ja det lutar åt den auktoriserade verkstaden av just den anledning du beskriver, ser bättre ut i boken och känns bättre i magen. Synd att plånkan får lida då bara:p

Om jag var i dina skor så hade jag ringt Jimmy och bara snackat lite sen därefter tagit ett beslut.
Ett samtal är nästan gratis ;)

Lillen
2014-01-21, 20:52
Hade det skiljt 5000:- förstår jag att man funderar.

Men bara de pengarna i första inlägget så hade jag helt klart kört på VAG.

polomannen
2014-01-22, 06:53
Vad är skillnaden på att serva bilen på en auktoriserade VW verkstad jämfört på en verkstad som inte är det?
Jag har en Golf GTI DSG MK6 som ska in på 6000-mila servicen, och velar mellan Möller bil (som ska ha 6800) eller Autoexperten (som ska ha 5100).
Enligt de på Möller bil i Strängnäs så kan de andra verkstäderna inte se de mjukvaruupdateringar som kan finnas tillgängliga.
Några råd och tips på vart jag ska serva?

Mvh

Håller med/dom kan inte göra några uppdateringar om det krävs på din bil.

Marcus
2014-01-22, 08:58
Jag har behövt använda Volkswagens Mobilitetsgaranti två gånger - det fungerade mycket smidigt och det känns bra att ha den servicen när man är ute och kör. Särskilt om man kör utanför Sverige.

Peter-C
2014-01-22, 12:22
VAG ÅF därför att:

Eftersom det är en 6000 mils service så ingår ju DSG service med som representerar några tkr i sammanhanget. SW uppdatering tar tid att kolla upp och att ladda ner vilket rimligen måste avspeglar sig i priset.

Hur mycket är SW uppdatering värd. På en gammal bil tror jag inte att det finns någon uppdatering. På denna bil kanske det finns….. Det beror ju även på när den var inne sist.

/Peter

NOlsson
2014-01-22, 16:31
Skulle det bli något fel på bilen där ev. Goodwill kan användas så ska bilen vara servad hos VW :-)

onealex
2014-01-22, 16:35
Ni har övertygat mig. Möller bil it is! Tack för snabba svar :)