handdator

Visa fullständig version : Motorvärmare gbg?



Premis
2014-01-21, 16:01
Hellu,

Lite halv sistaminutentanke innan jag ska ta bilen till skidbacken .. är det någon som har rekommendation på någon bra firma i gbg som monterar motor/kupévärmare till vettigt pris? Vill helst inte lämna bilen till någon helt okänd (om jag nu ens gör det). Känns som Defa har bra grejer.

FiNCH
2014-01-21, 18:51
Hellu,

Lite halv sistaminutentanke innan jag ska ta bilen till skidbacken .. är det någon som har rekommendation på någon bra firma i gbg som monterar motor/kupévärmare till vettigt pris? Vill helst inte lämna bilen till någon helt okänd (om jag nu ens gör det). Känns som Defa har bra grejer.

Jag har haft Defa på min Golf R och på min Polo GTi, Auktoriserad verkstad installerade det på Golfen för drygt 6000kr, då fick jag paketet som värmer motorn samt kupévärmare på passagerar sidan.
Fungerar mycket bra!

Premis
2014-01-24, 12:33
DEFA, Slangvärmare, Kupévärmare, Batteriladdare, Kablage och kontakter: 6.500SEK installerat hos BilAB (VW aukt.) i Kungälv, ska väl ha 10% via klubben där också på "reservdelar" så får väl ta med kortet då då.

Mechanum i gbg skulle ha 5840 för ovanstående utan batteriladdare installerat. Är nog där priset ligger.

Blir sköna bilturer till jobbet i vinter.

FiNCH
2014-01-24, 12:35
Slå till :)

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Marcus
2014-01-24, 13:02
Vad används batteriladdaren till?

FiNCH
2014-01-24, 13:03
Vad används batteriladdaren till?

Den används för att ladda bilens batteri?

Marcus
2014-01-24, 13:06
Okej. Ja det är väl något jag inte fattar då... Man brukar väl använda sladd till eluttag i väggen?

FiNCH
2014-01-24, 13:07
Okej. Ja det är väl något jag inte fattar då... Man brukar väl använda sladd till eluttag i väggen?

Man stoppar i en sladd från väggen till bilen, då laddas bilens batteri, bilens motor blir varm och kupén blir också varm :)

Marcus
2014-01-24, 13:15
Är batteriladdaren något man behöver ha för att inte döda batteriet eller är det bara trevligt att ha?

FiNCH
2014-01-24, 13:45
Är batteriladdaren något man behöver ha för att inte döda batteriet eller är det bara trevligt att ha?

Ett Batteri ska ju klara av kyla men ibland kan det hända att bilen inte vill starta, när jag jobbade på Falck så åkte jag på en sjuhelvetes massa jobb där batteriet var slut i bilen och det beror oftast på att en del kör korta sträckor och under en lång tid så hinner inte batteriet laddas upp till 100% och en dag så vill den inte starta.

Om man då har batteriladdare inbyggt i sitt DEFA system så är det riktigt smidigt eftersom batteriet varje dag är tipp topp :)

Marcus
2014-01-24, 13:58
Smart.

FiNCH
2014-01-24, 15:13
Smart.

Grymt smart.
Dagens bilar drar en jävla massa ström, min TTRS har aldrig varit vinterkörd, tidigare ägare har haft den i Garage dom 2 tidigare vintrarna. Han har dock bara låtit bilen stå utan att starta den eller att ladda batteriet så mitt batteri är kasst! Därför har jag skaffa mig en CTEK Polar som ligger å laddar 24/7 den är helautomatisk och känner själv av hur och hur mycket batteriet måste laddas.

Till sommaren köper jag naturligtvis nytt battri men även det kommer jag ladda då och då eftersom min TT är finbil och inte körs dagligen.

Premis
2014-01-24, 15:35
Egentligen onödigt med laddare för mig då jag sällan kör korta sträckor. Batteriet i min MK5 GTI mådde fint efter 5 år, borde klara sig lika länge i MK6an. Men varför inte, prylar är skoj.

FiNCH
2014-01-24, 16:43
Det brukar klara sig om man använder bilen, men i vissa fall inte.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Larsevert
2014-01-24, 16:51
Laddaren verkar vara en bra grej som jag ska skaffa till min bil. Annars vill jag slå ett slag för calix, svenskt företag och utmärkt kvalite(defa är norskt). Köpte mina grejor från skruvat och monterade själv. kostnaden blev ca 1800 för kabelsats med värmare och grenkontakt.

FiNCH
2014-01-24, 17:34
Laddaren verkar vara en bra grej som jag ska skaffa till min bil. Annars vill jag slå ett slag för calix, svenskt företag och utmärkt kvalite(defa är norskt). Köpte mina grejor från skruvat och monterade själv. kostnaden blev ca 1800 för kabelsats med värmare och grenkontakt.

Calix är nog faktiskt bra.
Jag har fått inkassokrav från DEFA, jag har sånn där "SMS Timer" min telefon SMSar till timern varje morgon 3 timmar innan jag åker hemmifrån så att min Vinterpulka är varm. Man betalar ett fast belopp för abonnemanget årsvis, jag har inte fått någon faktura heller ingen påminnelse dock ett inkassokrav och DEFA har ingen svensk kundtjänst så jag får ringa och jiddra med dom i Norge och dom hänvisar bara till inkassobolaget Gothia medans Gothia hänvisar till DEFA, jag är därför inte speciellt glad på DEFA just nu..

Batteriladdare är som du säger riktigt bra desutom håller det batteriet friskt då ett urladdat batteri blir dåligt av kyla.

Premis
2014-01-29, 10:35
Monterat och klart!
Defa Komfortsats 1400 Plus (Kablage, Kontakter, Fästen, Termini 1400 kupévärmare, Multicharger 1204 laddare) + slangvärmare till motorn. Bra pris installerat och klart hos BilaAB med rabatt för GTIKlubben, bra jobbat :).

Jäklar vad varm och skön bilen var imorse, helt perfekt.

Valkyr
2014-01-30, 13:15
Monterat och klart!
Defa Komfortsats 1400 Plus (Kablage, Kontakter, Fästen, Termini 1400 kupévärmare, Multicharger 1204 laddare) + slangvärmare till motorn. Bra pris installerat och klart hos BilaAB med rabatt för GTIKlubben, bra jobbat :).

Jäklar vad varm och skön bilen var imorse, helt perfekt.


Får man vara lite nyfiken och fråga vad det gick på? Börjar bli väldigt sugen nu när snön kommit på riktigt även här i Gbg.

golfhenke
2014-01-30, 14:12
Jag tror att mitt kit gick på 4.500 :- på Mechanum inklusive allt ovan fast utan laddare. Man vänjer sig väldigt fort med kupevärmare :)

Valkyr
2014-01-30, 15:16
Jag tror att mitt kit gick på 4.500 :- på Mechanum inklusive allt ovan fast utan laddare. Man vänjer sig väldigt fort med kupevärmare :)

Väldigt fort. Har haft farsans V40 i två veckor. Dieselvärmare iofs, dock väääldigt bekvämt, därför dyker dessa funderingar upp! :D

Henrik.M
2014-01-31, 15:56
Jag har tagit detta med bekvämlighet ett steg längre.
Har bilen inkopplad till timer i varmgaraget så den startar mv 1.5 timme innan jag åker till jobbet.
Som balsam för själen en kall morgon. :)

Skrivet på forumspringaren.