handdator

Visa fullständig version : Fråga angående bakfjädrar Golf 3 GTI



Petta77
2014-01-20, 20:51
Vilket är upp och ner?

3737

Enligt Haynes är den smala neråt och vida uppåt i karrosen.

Precis fått tillbaka min bil från Söderbergs (VAG) och de har monterat den smala uppåt

Henrik.M
2014-01-20, 20:52
Smal ner.

Skrivet på forumspringaren.

Petta77
2014-01-20, 20:54
Smal ner.

Skrivet på forumspringaren.

Haha är de sant? :D Dom kan inte ens montera fjädrar med andra ord

Henrik.M
2014-01-20, 20:55
Varför skulle jag ljuga?

Skrivet på forumspringaren.

Petta77
2014-01-20, 21:01
Varför skulle jag ljuga?

Skrivet på forumspringaren.

Förlåt de var inte riktat mot dej. De var riktat mot den märkes verkstaden som jag lämnade in bilen för fjäder byte.

Petta77
2014-01-20, 21:07
Så här ser de ut:

3738

3739

J.L
2014-01-20, 21:10
Hur ser det ut i nedre tallriken?
Ligger fjäderns ände så den passar tallriken där?

Petta77
2014-01-20, 21:10
Hur ser det ut i nedre tallriken?
Ligger fjäderns ände så den passar tallriken där?

Ja där passar den precis

J.L
2014-01-20, 21:14
Generellt hade jag svarat breda änden nedåt, det är väll det vanligaste,
men jag vill inte säga emot Henrik.M :p

Petta77
2014-01-20, 21:16
Generellt hade jag svarat breda änden nedåt, det är väll det vanligaste,
men jag vill inte säga emot Henrik.M

Jag tyckte de såg konstigt ut och kollade i Haynes


kan nåt ha gått sönder? Tänker på kaross etc?

J.L
2014-01-20, 21:23
Jag hade snöat in på fram-benen av någon anledning.

Henrik.M
2014-01-20, 21:24
Vi snackar bak hoppas jag , så vi snackar samma språk.

http://ci.catcar.info/audivw/vw/143/143511100.png

Smal NER.




Jag tyckte de såg konstigt ut och kollade i Haynes


kan nåt ha gått sönder? Tänker på kaross etc?

Tycker mer det fattas grejer upptill.

boster
2014-01-20, 21:51
Helt rätt det fattas delar del nr 11 och 5 och ev: lite andra delar vem vet?. Bilmekanik måste ha varit på rökt av något fina saker eller var han........ http://catalog.ezoko.ru/audivw/#c3Rz...09MDUxMTEwMTQz och hel rätt det skall vara smala delen neråt

Lillen
2014-01-20, 22:24
Smal ner.

Skrivet på forumspringaren.

Tyvärr tror jag du har fått fatt i din berömda cykel denna gång :cool:


Varför skulle jag ljuga?

Skrivet på forumspringaren.

Det tror jag inte du gör.
Men du har nog tänkt fel.


Så här tycker jag det ska se ut , kan ju ha fel.
MEN nog ska vi bena ut det innan kvällen slut.
Blev fan osäker själv helt plötsligt.

https://system.recopart.se/Bilder/delart/HI/256650_1_HI.jpg

https://system.recopart.se/Bilder/delart/J/223503_1_J.jpg

Den bilden du har med här är till en Variant.
De har ett uppånervänt ben , ser inte ut som övriga Mk III.
Den representerar INTE den normala normen alltså.


Vi snackar bak hoppas jag , så vi snackar samma språk.

http://ci.catcar.info/audivw/vw/143/143511100.png

Smal NER.





Tycker mer det fattas grejer upptill.

Bak så smal ner JA.

Henrik.M
2014-01-20, 22:27
Den bilden du har med här är till en Variant.
De har ett uppånervänt ben , ser inte ut som övriga Mk III.
Den representerar INTE den normala normen alltså.

Smal ner iaf. ;)
Sen jagade jag rätt på rätt bild den ritade........med smal ner.
Det jag reagerade på i min "riktiga" bilder var avsaknaden av fjädertallrik.
Är ännu på cykeln , men den var lite vinglig. :D

Tog bort inlägget med dom missvisande bilderna som var till VARIANT.

Lillen
2014-01-20, 22:34
Men Petta??
Är det där fram eller bak?

Är det bak så är det ju galet.
Som Henrik skriver finns ju ingen fjädertallrik.
Det är nummer 5 på genomskärningsbilden.
Gummit man trär i "stordelen" av fjädern i är nummer 10 på bilderna.

På orginalbilderna som Petta lagt ut så kommer fjädern ligga an direkt mot karossen.
Och tillslut trycka upp fjäderbenslagret upp genom koppen upptill i karossen.

Det är förresten LIKA GALET om det skulle vara fram.
Där ska ju lilla delen av fjädern ha en tallrik att vila på.

Henrik.M
2014-01-20, 22:36
Men Petta??
Är det där fram eller bak?

Är det bak så är det ju galet.
Som Henrik skriver finns ju ingen fjädertallrik.
Det är nummer 5 på genomskärningsbilden.
Gummit man trär i "stordelen" av fjädern i är nummer 10 på bilderna.

På orginalbilderna som Petta lagt ut så kommer fjädern ligga an direkt mot karossen.
Och tillslut trycka upp fjäderbenslagret upp genom koppen upptill i karossen.

Det är förresten LIKA GALET om det skulle vara fram.
Där ska ju lilla delen av fjädern ha en tallrik att vila på.


Vi snackar bak.
11 (är den där?) MEN 5 & 10 fattas på Pettas bilder garanterat.

Eller ser/tänker jag fel.

Lillen?

Petta77
2014-01-20, 23:22
Ja, sorry de gällde bak denna gång. Fram var de ju som sagt katastrof (ingen övre fjädertallrik osv). Så chansen att bak skulle vara korrekt lika med noll. Ville alltså få de rätt och riktigt en gång för alla. Så jag printa ut sprängskissen från vagcat och åkte in till dom. De bockade av vad de hade och vad de inte hade. Fjäderbenslager var de enda dom inte hade.

Lämna en informativ lapp om detta på sätet när jag lämnade in bilen.

Resultatet: Fjädern upp och ner samt ingenting förutom de jag hade med mej har monterats....

Så mycket hade man för att man beställde dyra fjädrar från Tyskland (VWCP) (1500 med frakt) samt tog de dyrare fjäderbenslageringarna (SKF).

Lillen
2014-01-20, 23:40
Frågan är ju VAD FÖR TOMTAR är det som jobbar på verkstaden?
Utan att veta så skulle jag vara flygförbannad efter alla fel.

BYT VERKSTAD!
Kan de inte ens montera fjädrar.
Då kan de fasen inte göra många andra rätt.

Andersson Racing
2014-01-21, 08:50
Auktoriserad VAG, fy fn, jag tar mig för pannan........................

Jag skulle ha informerat sverigeansvariga för VAG om Söderbergs inkompetens.............

Petta77
2014-01-21, 17:38
Update:

Åkte in idag klockan 7 (fick ta tjänstledigt, då komptimmarna är slut). Öppnade med "var och fick mina bakfjädrar bytta igår. Dom har satt dom upp och ner". Han såg helt frågande ut och börja skratta samtidigt som han sa "har dom satt dom upp och ner?". Svarade kort "ja".

Sen följde en lite synkning så han skulle förstå vad som var fel och vilka delar som saknades. Detta gjordes lite lättsamt av honom. Sen sa han att han skulle gå ut på verkstaden och kolla. När han kom tillbaks var han som förbytt. Han såg uppriktigt förbannad ut. Han tog en kopia på ETKA bilden på fjäderbenets uppbyggnad, sen bad han mej följa med. Vi gick in i hyrbils avdelningen (Europcar). "han ska ha en hyrbil GRATIS!" Fick nycklarna och de skulle återkomma under dagen.

Verkmästaren ringde upp. Han skulle ha beställt grejer men blivit sjuk. Han fatta noll hur man kan sätta en fjäder upp och ner samt utan erforderliga delar. Rätt delar var nu beställda och skulle monteras imorgon. Givetvis även de gratis då jag redan har betalt för fjäderbyte.

Fick även veta att mekanikern fått sej en rejäl avhyvling samt en varning eftersom han lämnat ut en bil som var felaktig monterad .

Lillen
2014-01-21, 17:55
Har du använt samma verkstad till alla jobb?
I så fall skulle jag påpeka detta.

Är MYCKET som kan gå fel och bli väldigt farligt med de fel som varit tidigare åxå.

Petta77
2014-01-21, 18:18
Har du använt samma verkstad till alla jobb?
I så fall skulle jag påpeka detta.

Är MYCKET som kan gå fel och bli väldigt farligt med de fel som varit tidigare åxå.


Jo alltid använt samma verkstad. De absolut vanligaste jag får höra från alla håll och kanter är: Byt verkstad! Oki tänker jag visst. Problemet är bara vilken? De kan ingen svara på. Vi har ett par stycken verkstäder här i byn. Snabbt räknat 6 stycken (är säkert några fler, men snabbt räknat). Mer än hälften av dom är så kass så de får Söderbergs att framstå som en Ferrari verkstad.

Nästa problem då. Om de funka på samma sätt som hos Volvo verkstaden vore de kanon. Där har du en och samma mekaniker. Jag har haft olika (samt säkert 3 olika verkmästare) på alla mina gånger jag har lämnat in.

En annan aspekt på att jag kört stenhårt med Söderbergs är av de faktum att när jag köpte den här bilen lät ja de göra en Basservice vilket skulle ge mej 20% på delen samt 20% på jobbet. Har "sparat" åtskilliga tusenlappar på de (på gott och ont som de verkar ibland).
Även att de vid krångel (jobb som ska ta en dag, men kommer ta två) fått gratis hyrbil av dom. En utlåningsbil till Norrköpings komun där jag inte ens behöver betala bensin.

Just nu tex sitter jag med en Seat Ibiza 2013 års modell å 1400 mil på mätaren. (kul å köra nytt gratis ibland :P)

Dock på sommarhalvåret har jag stor hjälp av Boster. Men de är ju trots allt 30 mil enkel upp, så att sitta och åka för barje liten små grej lönar sej inte i längden. Man får se till att paketera ihop saker som inte är så akuta till en stor kaka :)

Fredrix
2014-01-21, 18:34
Hade en mkIV gti för tio år sedan som jag servade ett par ggr på Söderbergs. När jag köpte min mkV gick jag till Engströms (link.). Köpte även min nuvarande Tiguan där. Smidiga, trevliga och duktiga.

boster
2014-01-21, 22:20
Petta du är Välkommen när du:) vill bara det är ledigt i garage ( nu har ju min golf 4 stått stilla i 3½ mån i väntan på delar från lacken ) och mitt andra garage står min golf 3 16v för vinter förvaring ;). så just nu andvänder jag frugans bil när det går bra :p

Petta77
2014-01-22, 18:29
Petta du är Välkommen när du:) vill bara det är ledigt i garage ( nu har ju min golf 4 stått stilla i 3½ mån i väntan på delar från lacken ) och mitt andra garage står min golf 3 16v för vinter förvaring ;). så just nu andvänder jag frugans bil när det går bra :p


De finns nog å göra i sommar :p


Nu ser de lite bättre ut :) Servicerådgivaren försvarade sej med "jag har pratat med Bengt och han sa att han satte dit de nya fjädrarna precis som de gamla satt". Bra arbetsmetod!

3753

3754