handdator

Visa fullständig version : Helljussymbolen lyser hela tiden



Robban_e
2014-01-20, 18:44
Tjena!

Monterade dit xenon på helljuset idag på min golf-02, lite jobb med de men lyser som bara den ;) problemet är bara att symbolen för att helljuset är på lyser hela tiden, alltså oavsett om de är påslaget lr inte!?? :/

Mvh Robban

smed
2014-01-20, 19:41
Hade samma problem på min. Det löste sig efter jag skaffat såna här: http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/problemlosare-canbus/resistor-relakabel-2-ballast.html Bara ett exempel, finns säkert billigare någon annan stans.

Henrik.M
2014-01-20, 19:44
Hade samma problem på min. Det löste sig efter jag skaffat såna här: http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/problemlosare-canbus/resistor-relakabel-2-ballast.html Bara ett exempel, finns säkert billigare någon annan stans.
Golf 4:an har inte canbus övervakning av lyserna.
Kom först på Golf 5:an.

Testa att koppla ballasterna via ett extraljusrelä istället för direkt på lyktans kablage.

smed
2014-01-20, 20:09
Ja kanske det, jag provade en drös olika boxar på min mk4 som sades skulle lösa problemet innan hittade den på länken.

Henrik.M
2014-01-20, 20:34
Ja kanske det, jag provade en drös olika boxar på min mk4 som sades skulle lösa problemet innan hittade den på länken.

Tror isf det var effektmotståndet som gjorde susen (den simulerar lampan) , dom finns att köpa betydligt billigare.
Men dom ska inte behövas i vanliga fall , dock beror det i de flesta fallen på vad för ballaster man har.
Har man billiga ballaster (typ för 2-300 :-) får man räkna med att exprimentera.

Robban_e
2014-01-20, 20:57
Ok, men varför lyser den blåa lampsymbolen oavsätt om helljuset är på lr inte??

Henrik.M
2014-01-20, 21:17
Ok, men varför lyser den blåa lampsymbolen oavsätt om helljuset är på lr inte??

Snabbtest.
Prova koppla ur ballasterna.
Lyser ännu heljusindikeringen i instrumenteringen?

Ja
Isf så kan man då misstänka att den lyser pga av att det ej är något lampmotstånd på någon av sidorna.
Prova då stoppa i ena heljuslampan , är det samma fenomen eller slocknar det i instrumenteringen.

Inbyggd funktion eller bugg.........kan jag inte svara på.

Nej
Då kan man isolera felet till ballasterna , byt ballaster.




Hade xenon på hel och halv ett tag på vår Vw Beetle (Samma elsystem som Golf 4) och där hade jag inga som helst problem med lysande helljuslampa.

Robban_e
2014-01-20, 21:34
Provade förut att koppla ur bägge ballasterna utan resultat. Skrev inte de förut men den lyser inte lika starkt som när ja slår på helljuset, men den lyser :/

Henrik.M
2014-01-20, 21:54
Provade förut att koppla ur bägge ballasterna utan resultat. Skrev inte de förut men den lyser inte lika starkt som när ja slår på helljuset, men den lyser :/

Då får du montera effektmotstånd som ersättning för heljuslampa , "smed" skrev högre upp.
Finns att köpa lite här och där. (Goógla så finner du).

Robban_e
2014-01-21, 11:59
Skiftade på ballasterna idag och den ena är typ paj! Får se när ja fått hem den nya om symbolen slocknar. Har annars 2st 55w motstånd liggandes sen ja hade dom på Audins dimljus.

larra
2014-01-21, 20:20
Hade exakt samma på min golf 4, köpte led blinkers motstånd på biltema, xenon ballastern drar för lite ström jämfört med halogen lampan, tröttna på att säkringen gick hela tiden så kasta på extra ljus ist

- - - Uppdaterad - - -


Snabbtest.
Prova koppla ur ballasterna.
Lyser ännu heljusindikeringen i instrumenteringen?

Ja
Isf så kan man då misstänka att den lyser pga av att det ej är något lampmotstånd på någon av sidorna.
Prova då stoppa i ena heljuslampan , är det samma fenomen eller slocknar det i instrumenteringen.

Inbyggd funktion eller bugg.........kan jag inte svara på.

Nej
Då kan man isolera felet till ballasterna , byt ballaster.




Hade xenon på hel och halv ett tag på vår Vw Beetle (Samma elsystem som Golf 4) och där hade jag inga som helst problem med lysande helljuslampa.

Jag har märkt att årsmodell spelar in, på brorsans tdi 98 lyser den inte men min 01a lyser den på med exakt samma ballastrar, så det är en bugg i elsystemet 01 och uppåt

Lövet
2014-01-21, 22:21
Hej hade samma problem på min golf gti 01a löste de genom att koppla ballasterna på ett extraljusrelä som tar matning från batteriet, tog startsignalen till reläet från ena helljuskabeln, sen för att den blå helljuslampan ska slockna kopplade jag på helljus kontakten på dimljuslampan, så xenonet går samtidigt som dimljusen.
Jag driver dimljuslampan me helljus kontakten kan man säga.

Mvh Ludde