handdator

Visa fullständig version : Baklucka öppnar inte Passat Variant -07



farbror
2014-01-19, 21:23
Som rubriken lyder får jag inte upp bakluckan.

Det har krånglat en del under de snart två månader jag har ägt bilen. Efter första gången det hände släppte det igen efter en stund och jag hittade snabbt ett sätt att undvika problemet. Att trycka till på knappen snabbt och lyfta luckan med den andra handen istället för att lyfta med handen på knappen. Om jag höll in knappen lite längre var det som att den låste sig och när jag sen stängde luckan gick den inte att öppna igen. Efter en stund kunde man dock höra det "klocka" till ifrån låskistan (antar jag) och det gick då att öppna igen.

Nu verkar den dock ha fastnat i låst läge permanent och den har inte gått att öppna alls sen ett par dagar tillbaka. Min fråga är nu var ni tror felet sitter och om det går att smörja upp låskistan eller liknande? På min förra Passat Variant -01 bytte jag tryckknappen men här känns det som att det snarare borde vara låskistan som kärvar. Nån som varit med om liknande? Annars borde kanske t ex Henrik M ha stött på en och annan kund med krånglande baklucka gissar jag? :)

Vidare tar jag gärna emot tips och råd hur jag får upp luckan och kommer åt låskistan. Klättra in från baksätet och börja demontera lite antar jag men fyll gärna i med detaljer var och var jag inte behöver skruva etc. Tackar..

soyd
2014-01-20, 08:16
Har inte passaten built in hatch opening på remoten ?, är kanske bara sedan varianten.. ?

Annars om du har VCDS borde du kunna testa elektroniken om du kodar in Hatch pop mod:en så att du kan öppna luckan med remonten och se om den låser upp sig riktigt då. Det du får göra då är att ha tryck uppåt med handen så att luckan öppnar sig när elektroniken släpper låset. Då du förmodligen inte har tillräckligt starka gasfjädrar osv

(46-control module, byte1, bit4 )
http://i330.photobucket.com/albums/l436/maglabel311/byte1.jpg

Har du VCDS är det lätt att testa... Annars åker du kanske på att byta öppnings mekaniken. Jag har bytt den på min Golf en gång då den pajade när bilen nästan var ny.. :/

/mvh soyd

farbror
2014-01-20, 11:29
Hej och tack för svaret.

Hänger inte riktigt med i svängarna, det finns en knapp för bakluckan på fjärren jo. Aldrig riktigt fattat vitsen med den dock och det har ingen effekt att vare sig trycka på den eller på knappen i förardörren.

Har inte VCDS, att testa med den skulle vara för att utesluta elektronikfel menar du?

soyd
2014-01-20, 11:56
Hej och tack för svaret.

Hänger inte riktigt med i svängarna, det finns en knapp för bakluckan på fjärren jo. Aldrig riktigt fattat vitsen med den dock och det har ingen effekt att vare sig trycka på den eller på knappen i förardörren.

Har inte VCDS, att testa med den skulle vara för att utesluta elektronikfel menar du?

Jag kanske är ute och cyklar helt ock hållet här... I sådan fall sorry! :D.

Men är det manuella öppningen som inte lirar när du använder VW emblemet ?

Eller är det automatiska knapp öppning som inte lirar ?

Eller inget sätt som fungerar riktigt ?


http://www.youtube.com/watch?v=p8uAZ3h7JEA

/mvh soyd

farbror
2014-01-20, 12:21
Jag har inte någon automatisk öppning av luckan. Knappen på nyckeln och i förardörren har som jag förstår bara med låsningen att göra (förstår som sagt knappt vitsen med att ha det). Öppningsknappen, som är elektrisk, sitter in under bakkanten.




Men är det manuella öppningen som inte lirar när du använder VW emblemet ?



Kan man använda VW-emblemet för att öppna?? :)

Andersson Racing
2014-01-20, 13:45
Kan man använda VW-emblemet för att öppna?? :)

På Golf ja, dock inte som sagt på Passat.

soyd
2014-01-20, 13:56
Jag utgick från att det var så även på passaten bra koll man har... Då har jag tyvärr ingen koll på det mekaniska hos passaten. :D Glöm allt jag sagt det är inte relevant sorry :)

/mvh soyd

farbror
2014-01-20, 17:03
På Golf ja, dock inte som sagt på Passat.

Visstja den nöten knäckte jag ju i somras när jag testade en ny Golf...

Henrik.M
2014-01-20, 17:18
Hänger inte riktigt med i svängarna, det finns en knapp för bakluckan på fjärren jo. Aldrig riktigt fattat vitsen med den dock och det har ingen effekt att vare sig trycka på den eller på knappen i förardörren.

Du har inte möjlighet att ta felminne på bilen?
Adress 46 komfortstyrdon , den adressen brukar skvallra om när har tjall på luckan.
Misstänker låskistan , eftersom den mittersta knappen på fjärren är till för att låsa upp ENDAST bakluckan.
Dvs det är så fiffigt gjort att du ska inte behöva låsa upp HELA bilen om du bara ska in i bagaget och har bilen låst.
Samma sak med knappen i dörrfacket.
Sen vad tysken som hittade på denna lilla "finess" tänkte att det skulle tillföra för nytta på variant (kombi) utan elmanövrerad baklucka.........det vette fasen.
Men så ska det fungera.


Har inte passaten built in hatch opening på remoten ?, är kanske bara sedan varianten.. ?

Sedanen "med vanlig manuell lucka" + Variant (kombi) med elmanövrerad baklucka.

farbror
2014-01-20, 22:05
Du har inte möjlighet att ta felminne på bilen?
Har en sån billig liten orange felkodsläsare men antar att den inte plockar det fel du nämner.. Inte testat nu när den är låst dock.


Misstänker låskistan , eftersom den mittersta knappen på fjärren är till för att låsa upp ENDAST bakluckan.
Varför misstänker du (också) låskistan och inte tryckknappen menar du?


Sen vad tysken som hittade på denna lilla "finess" tänkte att det skulle tillföra för nytta på variant (kombi) utan elmanövrerad baklucka.........det vette fasen.
Exakt.. :)

Har du ork att beskriva om och hur jag som knappt normalhändig kommer åt låskistan för lite underhåll/test/byte? E
Och/eller hur jag kan testa/utesluta att det är tryckknappen?

Henrik.M
2014-01-20, 22:34
Tror du missföstod mig , så jag ska försöka förklara mig. :)

Knapparna och dess funktkion jag pratade om var mittenknappen på fjärren , samt knappen i förardörren till bagaget.

För du skrev högre upp
Hänger inte riktigt med i svängarna, det finns en knapp för bakluckan på fjärren jo. Aldrig riktigt fattat vitsen med den dock och det har ingen effekt att vare sig trycka på den eller på knappen i förardörren.

Går bagageluckan EJ att låsa upp via dessa knappar , kan man lätt misstänka låskistan eftersom ett tryck på någon av dessa knappar aktiverar (öppnar) låskistan när den fungerar som den ska.
OBS den "poppar ej upp bagaget" utan den låser bara upp bagaget.

Därav är låskistan en teoretisk gissning från min sida när du nämner att knapparna ej fungerar.

Ang felkodsläsning : Se om du får tag i någon med Vag-com , där har du ett säkert kort.

farbror
2014-01-20, 23:49
Var jag som var otydlig, när jag skrev "tryckknappen" syftade jag på öppningsknappen utanpå bakluckan..
Bytte den på gamla passaten och har för mig att felet tedde sig ungefär likadant då. Skillnaden nu är väl att knappen har fungerat men mekanismen har gått i lås på något sätt, för att släppa en längre eller kortare stund senare. Så, kärvande låskista känns väl rimligt..

Men, som sagt, är det jobbigt att komma åt denna? :)

farbror
2014-01-23, 12:24
Är det ingen som orkar heja på? ;) Vill höra typ: "det finns ett handtag för att öppna inifrån", "det är ganska enkelt att komma åt låskistan, lossa bara x". Alternativt: "ingen idé att ge sig på det om du inte är händig" eller "rör INGET du kommer att bli stående med en lucka som inte går att stänga". Okej? :)

Henrik.M
2014-01-23, 17:29
Riv klädseln från insidan.
Sitter en stjärnskruv hö/vä sida bakom ett täcklock i urgröpningen på plasten.
2st stjärnskruvar där den mörka plasten möter den vita i ovankant.
Sen är det bara att slita lös klädseln. (Sitter med clips)

Då kommer du åt att se både låskista och låslist samt kablage.

OBS : Tar ej ansvar för om något går sönder!

Skrivet på forumspringaren.

farbror
2014-01-24, 00:15
Hehe tack å bock..

Förstår din försiktighet.. ;) Det finns inget annat sätt att nödöppna alltså?

farbror
2014-02-25, 01:50
Smög igång detta härom veckan och idag fick jag tummen ur och slutförde det på lunchen! Det var inte låskistan utan trycklisten visade det sig.. Lite svettigt med ca 1100:- för den tycker jag, tvungen att köpa hela kitet med skyltbelysning etc. Jävligt tillfredsställande när den poppade upp iaf kan jag säga! :) Ska göra retur på låskistan imorrn.. Samt försöka få tillbaka plastkåpan igen som tydligen är rätt jävlig att få tillbaka när man lossat den helt..?

farbror
2014-02-27, 23:53
Tog isär den gamla trycklisten och gjorde rent kring kontakten som nu verkar fungera helt ok igen. Lite smörj och lite silikon så kunde jag säkert ha lagt de 1100:- på nåt roligare. Men men nu får den nya sitta kvar hehe..