handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage polo 1.4 -96 "bild"



engqvist84
2014-01-19, 15:36
Min polo läcker väldigt mycket olja.
Jag tror jag har lokaliserat ungefär varifrån men är inte 100%.
Jag skruvade bort den stora luftfilerbehållaren och såg spjällhuset. Men det är monterat på något. Vad är detta "något"? På bilden syns spjällhuset, "något" och var den största ansamlingen av olja finns.
Är det någon som kan hjälpa mig vad det kan vara för packning eller liknande som är dålig.
http://img.tapatalk.com/d/14/01/19/3eza9era.jpg


Skickas från min iPhone via Tapatalk

engqvist84
2014-01-19, 19:38
Ingen som vet vad som kan läcka där spjällhuset är monterat?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

G60 V-spec
2014-01-19, 19:55
Har du tittat på ventilkåpan? Den kanske är så söndervittrad att oljan tar sig ut på massa olika ställe.....

engqvist84
2014-01-19, 21:22
Har du tittat på ventilkåpan? Den kanske är så söndervittrad att oljan tar sig ut på massa olika ställe.....

Jasså det kan bli så illa?
Nja då jag tycker den ser fin ut och det inte är runt den skarven det är oljigt så har jag inte skruvat bort den och så har jag läst att man måste byta ut skruvarna när man skruvat ur dom och såna hade jag inte hemma i helgen när jag tittade över motorn.
Men om det är möjligt kanske man ska ta en titt där ändå.

En annan fråga. Om man har hällt i för mycket olja i motorn, kan det förstöra något eller göra att det pressas ur?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Lillen
2014-01-19, 21:44
Det är inte så enkelt att den aldrig är rengjord och oljan kommer från vevhusventilationen?

engqvist84
2014-01-19, 21:48
Det är inte så enkelt att den aldrig är rengjord och oljan kommer från vevhusventilationen?

Det kan va så att den aldrig är rengjord, har haft den kort tid och frågade inte förra ägarna om det.
Om man gör rent allt, slutar det att komma olja i så fall? För det ska väl inte finnas olja i vevhusventilationen och då menar jag att det kommer från något in i ventilationen?

Ber om ursäkt för att jag är lite halvdum men jag vill gärna lära mig.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Lillen
2014-01-19, 21:57
Nä men det kan ju samlas ganska mycket olja där genom åren.
Sedan rinner det och far en massa.

Det är ju därför nyare bilar ska ha sluten vevhusventilation som återleds och förbränns.
Men det medför ju att olja som blir luftburen kladdar fast på ställen och till slut samlas där det rinner ner.
Som ju ofta är runt insug eller i luftbruk.

engqvist84
2014-01-20, 09:14
Nä men det kan ju samlas ganska mycket olja där genom åren.
Sedan rinner det och far en massa.

Det är ju därför nyare bilar ska ha sluten vevhusventilation som återleds och förbränns.
Men det medför ju att olja som blir luftburen kladdar fast på ställen och till slut samlas där det rinner ner.
Som ju ofta är runt insug eller i luftbruk.

ok, då får man ändå ta en koll på ventilkåpspackningen och vevhusventilationen...
Men stämmer påståendet att man måste byta ut skruvarna som håller fast ventilkåpan så fort man har skruvat ur dom?

J.L
2014-01-20, 09:48
Men stämmer påståendet att man måste byta ut skruvarna som håller fast ventilkåpan så fort man har skruvat ur dom?

Det har jag svårt att tro.
Topplock m.m. har sträckbult och ska bytas ut men inte en ventilkåpa.

engqvist84
2014-01-20, 10:00
Det har jag svårt att tro.
Topplock m.m. har sträckbult och ska bytas ut men inte en ventilkåpa.

Ok låter jättebra! Tack för hjälpen :)

G60 V-spec
2014-01-21, 22:09
För mycket olja kan leda till att katalysator och lambda tar skada.


Mvh Vlado

engqvist84
2014-01-22, 06:33
För mycket olja kan leda till att katalysator och lambda tar skada.


Mvh Vlado

Ok, ja jag tänker testa att byta olja i helgen så vet jag hur mycket som hällt i. Hade så jäkla svårt att se på Stickan hur mkt som fanns. Andra stickor har varit betydligare mer lättavlästa.

Tack!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

polomannen
2014-01-22, 06:49
Det där är normalt på dom att det läcker med åren....
Bara göra ren ytorna och göra rent gasspjället.
Om du tar bort gasspjället och gör rent den så måste du grundinställa den sen med data.

engqvist84
2014-01-22, 06:51
Det där är normalt på dom att det läcker med åren....
Bara göra ren ytorna och göra rent gasspjället.
Om du tar bort gasspjället och gör rent den så måste du grundinställa den sen med data.

Haha jo jag har kommit fram till det sen jag började söka info om oljeläck på polo.
Kanske skulle ha googlat lite innan jag köpte den.
Näe då den blir nog bra sen :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk