handdator

Visa fullständig version : Sänkfjädrar Golf G60 hjälp!



Evolver
2007-08-21, 21:08
Hej ni lärde!

Jag ska ha sänkfjädrar till min Golf G60 -91. Det är ingen Syncro och ingen Rallye! Sänkningen bör vara runt 30-40 mm, inte mer!
De ska kläs på dämpare av märket Koni, varav fram är justerbara i hårdhet.

Hittills har jag bara fått felleveranser och börjar tröttna. Först fick jag H&R fjädrar som då ska sitta på Syncron. De passade inte.
Sedan fick jag en andra leverans som var Kilen, då hamnade plötsligt bilen ca 65 mm närmare marken och tar i när man kör över gupp och när man svänger. Är nog för mjukt. AAARGH!

Nu undrar jag om det är någon som vet om H&R-fjädrar(vill helst ha H&R) från 16 ventilarn är att rekommendera eller är den extra vikten för mkt? Någon som har andra förslag och erfarenheter av fjädrar?

Tacksam för svar!
// E

Barbapappa
2007-08-21, 21:55
Nu undrar jag om det är någon som vet om H&R-fjädrar(vill helst ha H&R) från 16 ventilarn är att rekommendera eller är den extra vikten för mkt? Någon som har andra förslag och erfarenheter av fjädrar?
Har inte så stor koll på vad som passar på g60'n ska sägas men för viktens skull är det nog inga problem g60-16v som du funderar på.

Men jag tycker du ska ta dig en tur bort till Ulf Wikenfors på www.bilmodecenter.se ute vid Stigs Center, han har hållt på med H&R länge och vet vad som funkar. Men när jag kikar på hans sida så står det ju nåt om ej g60 -91 på 16vs fjädrar, lurigt. Jag vet att det funkar att köra med cup-kit från 90hk jetta på g60 med gott resultat i.a.f. och det verkar ju passa fint. ;-)

Nä ring Ulf och hör med honom i morgon tycker jag om du inte får nåt svar här, 031- 40 55 56 är nummret.

Scav
2007-08-22, 09:18
Jag köpte 40-40 sänknings fjädrar på mekonomen för typ 800 spänn å dom funka fin fint på min gamla g60

danno
2007-08-22, 21:10
har en sats beg hr-sänkfjädrar till en golf g60 -91.
du kan få den för 200+ frakt.

daniel

Scootie
2007-08-23, 10:58
Hej ni lärde!

Jag ska ha sänkfjädrar till min Golf G60 -91. Det är ingen Syncro och ingen Rallye! Sänkningen bör vara runt 30-40 mm, inte mer!
De ska kläs på dämpare av märket Koni, varav fram är justerbara i hårdhet.

Hittills har jag bara fått felleveranser och börjar tröttna. Först fick jag H&R fjädrar som då ska sitta på Syncron. De passade inte.
Sedan fick jag en andra leverans som var Kilen, då hamnade plötsligt bilen ca 65 mm närmare marken och tar i när man kör över gupp och när man svänger. Är nog för mjukt. AAARGH!

Nu undrar jag om det är någon som vet om H&R-fjädrar(vill helst ha H&R) från 16 ventilarn är att rekommendera eller är den extra vikten för mkt? Någon som har andra förslag och erfarenheter av fjädrar?

Tacksam för svar!
// E

Har du inte kvar Patec Coilovers på bilen?

EDIT: Stavfel, bleh.

Evolver
2007-08-23, 12:22
Har du inte kvar Patec Coilovers på bilen?

EDIT: Stavfel, bleh.

Nix! Nu är det Koni och H&R som gäller ;-)

Evolver
2007-08-23, 12:25
har en sats beg hr-sänkfjädrar till en golf g60 -91.
du kan få den för 200+ frakt.

daniel

Hej Danno!

Hur mycket blir sänkningen och vet du artikelnumret på den, så att det blir rätt för en gångs skull :-)

Mvh André

Scootie
2007-08-23, 23:39
Nix! Nu är det Koni och H&R som gäller ;-)

Törs man fråga why, satt ju fin fint på när ja körde runt.

Dom sänkte duktigt iallafall :)

danno
2007-08-24, 12:13
skulle tippa på att dom sänker en 30-40mm. dom har suttit monterade på min g60 när jag köpte den. satte på nya när jag bytade till konidämpare..
han som jag köpte bilen av sa att han oxå haft en massa strul innan han fick rätt fjädrar..

daniel

Evolver
2007-08-24, 18:08
Ja det är ju najs att kunna justera höjd och dylikt. Väghållningen var ju också vass, men tänderna skakar ju loss när man kör på vissa vägar. En del vägar verkar vara helt glömda av gud. :-)


Törs man fråga why, satt ju fin fint på när ja körde runt.

Dom sänkte duktigt iallafall :)