handdator

Visa fullständig version : Kamremsbyte Passat -01



Ronnie82
2014-01-18, 19:37
Hej!

Ny på forumet och även ny bakom ratten på en passat 3bg. Bilen har gått 14400mil och är pedantskött. Ej körd på longlife utan oljan är bytt var 800:e mil. Nu till mina funderingar.

Kamremmet var bytt vid 9700mil och då byttes givetvis vattenpumpen också. Kedjan mellan kamaxlarna och sträckaren byttes också. Detta var i Juni 2008, alltså snart 6år sedan. Bilen har alltså gått 4700mil sedan bytet. Är det dags för byte snart eller är det bara köra på?

Vet att VW säger 18K men rekommenderar vid 16k.

Tacksam för svar.

Mvh
Ronnie

Haugeman
2014-01-18, 19:47
Hej och välkommen hit. Vet att på flera modeller brukar det rekommenderas 16k/18k mil ELLER 6 år så jag hade nog bytt inom detta år om jag ägt bilen.


Skickat från min C6903 via Tapatalk

Crille82
2014-01-19, 01:03
Har bilen AWT-motor (1,8T) rekommenderar Volkswagen 18000 mil och inget annat, finns aldrig någon rekommenderad årsintervall på kamrem. Men självklart skall man inte låta det gå för många år, har den bara gått 4700 mil skulle jag säga att det år lugnt att köra ett eller två år till.

Förutom kamrem, spännrulle och vattenpump rekommenderas att byta båda spårkilremmar och remspänningsdämpare dito.

Låter märkligt att kedja och spännare mellan kammarna behövde bytas om man använt rätt olja och bytt var 800:e mil..? Måste vara extremt ovanligt att man bytt olja så frekvent sedan ny på en så gammal 3BG, och ändå får problem...

Haugeman
2014-01-19, 01:27
Fick det beskedet av en servicerådgivare på vag på min golf (och har hört det även från andra) 18k eller 6 år, därav mitt svar. Men är det fel så beklagar jag.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Crille82
2014-01-19, 09:40
Många rekommenderar även en årsintervall, men från Volkswagen sida finns ingen. Det är självklart inte fel, man bör inte vänta längre än 6-8 år, materialen åldras. Intervallen skiljer ofta på årsmodell även om det är samma motorer, man bör kolla specifikt på registrering- eller chassinummer.

Bytte kamrem på min mormors A3 1,8T efter 11 år, den såg ut som ny. Bilen hade dock bara gått drygt 5000 mil.

Peter-C
2014-01-19, 11:04
Man kan ju lätta på plastkåpan och med hjälp av ficklampa + en spegel på skaft (typ tandläkarspegel) titta på remmen. Kicka till på starten för att se flera partier av remmen. Ser den helt ok ut är det väl bara att köra.

På vår A4 1,8T BFB gör jag så varje år. I somras såg den ok ut men lämnar in bilen för byte till våren då bilen i sommar blir 10 år (9500 mil). Som nämnts i andra trådar det är ju inte bara remmen som kan strula.

Mao i fallet ovan – jag hade kört på i några år till men kikat på remmen :)!

/Peter

Ronnie82
2014-01-19, 12:04
Har bilen AWT-motor (1,8T) rekommenderar Volkswagen 18000 mil och inget annat, finns aldrig någon rekommenderad årsintervall på kamrem. Men självklart skall man inte låta det gå för många år, har den bara gått 4700 mil skulle jag säga att det år lugnt att köra ett eller två år till.

Förutom kamrem, spännrulle och vattenpump rekommenderas att byta båda spårkilremmar och remspänningsdämpare dito.

Låter märkligt att kedja och spännare mellan kammarna behövde bytas om man använt rätt olja och bytt var 800:e mil..? Måste vara extremt ovanligt att man bytt olja så frekvent sedan ny på en så gammal 3BG, och ändå får problem...

Killen som jag köpte bilen av har haft den sedan 07. När han köpte den gick den på Longlife. Och han fick det klassiska problemet med att oljesilen "tjättade" igen. Han bytte sedan kedja plus sträckare och kamrem med vattenpump.

han har sedan i sin ägo alltså sedan 08 bytt olja och servat bilen vart 800:e mil. Han har stämplat ut serviceboken och köpt en till för att det ska rymmas :)

Jag känner också när allt runt omkring (vattenpump etc.) gått så lite så kommer jag att kika på remmen och se hur den ser ut. Man ska alltid byta i tid men att vara paranoid och byta alldeles för tidigt är ju inte bra heller.

ska byta olja till veckan kikar på remmen i samma veva.