handdator

Visa fullständig version : Hjälp, nox sensor/lambdasond



Amaro11
2014-01-17, 15:17
Hej, är ny på forum, hoppas jag postar i rätt ställe och kan få hjälp av er kunniga

Har en golf 1.6 FSI -04 (12.400mil), indikatorn för avgasfel lyser på instrumentbrädan, vid felsökning fick jag fram P2202 - powertrain , nox sensor circuit low input bank1

snart dags för besiktning och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till

Ska man köpa en ny nox sensor som är svindyr där risken är att den pajar igen (enligt det jag läst är det ju tillverkningsfel, fukt mm gör så sensorn kan balla ut igen)

eller ska jag radera felkoden och chansa på besiktningen? avgasvärdena kmr väll ändå sätta dit mig eller?

Fick tips av en vän att köpa begagnad sensor och bara byta ut själva sensorn (sensor och kabel som ansluts till styrenheten) istället för styrenheten + sensor, är detta möjligt, typ en sånhär:http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&regnr=UXB830&post_id=26606689

Känns bara som en riktig soppa skulle verkligen uppskatta utförlig information på hur jag bör gå tillväga då jag måste styra upp det här ganska snart och nästa gång jag köper bil ska ja fan se till att inte bli blåst igen :)

tack på förhand

VWGolIV
2014-01-17, 15:54
Bytte bara sensorn på polarens golf 05a, sen funka den kanon när jag raderat felkoden =)

Chansa är inte lönt, troligen är det ett fel som ligger kvar och inte sporadiskt.

www.skruvat.se har några för samma pris ser det ut som.

Amaro11
2014-01-17, 16:12
Bytte bara sensorn på polarens golf 05a, sen funka den kanon när jag raderat felkoden =)

Chansa är inte lönt, troligen är det ett fel som ligger kvar och inte sporadiskt.

www.skruvat.se (http://www.skruvat.se) har några för samma pris ser det ut som.


Så det är alltså möjligt att koppla ur sensornkabeln från styrboxen och byta ut, de på VW var tveksamma och sa att de trodde det var ett helt parti som sitter ihop... men det dementera jag direkt, Är det då denna du tänker på http://www.skruvat.se/Lambdasond-P85846.aspx och det ska vara diagnos sond lr?

tack för hjälpen

VWGolIV
2014-01-17, 16:19
Låta vara osäkert vilken det är, tipset är att hissa upp bilen, följ kablen och kolla så du får rätt.

Amaro11
2014-01-17, 16:33
Låta vara osäkert vilken det är, tipset är att hissa upp bilen, följ kablen och kolla så du får rätt.

det blir svårt då jag är super okunnig, vet inte hur man avgör vilket det är tyvärr

a128
2014-01-17, 16:35
Det finns en lambdasond på denna bilmodell av bredbandstyp, den andra som sitter efter katten är en Nox-sensor, går motorn bra kan man strunta i den, men fekoderna bör vara borta den stunden man är inne för besiktning om man radera dessa

Amaro11
2014-01-17, 17:02
Det finns en lambdasond på denna bilmodell av bredbandstyp, den andra som sitter efter katten är en Nox-sensor, går motorn bra kan man strunta i den, men fekoderna bör vara borta den stunden man är inne för besiktning om man radera dessa

Motorn går faktiskt fint, jag kan tycka den är rätt törstig samt att motoreffekten är lite sämre än den egentligen ska vara, annars går den faktiskt som en klocka. Jo jag var inne på samma linje med att radera felkoderna, men tror du inte avgasvärdena kommer vara åt skogen och bli avslag på ?