handdator

Visa fullständig version : Olje trycks problem på vinterbilen



Mikegti
2014-01-13, 22:43
Kuskar runt i en seat corrdoba 2002 1,4 16v 75hk. Bilen har bara rullat 7250mil äldre tant före mig servad varje år på firma med stämpel i boken ofta med bara 400mils intervall. Jag bytte olja och filter som alltid när jag köpte den och har kört 250mil. Kolla oljan härom dagen och fylld på 3dl. Bilen går bara inom stan till och från jobbet men står med motorvärmare innan start. Jag hade ganska mycket kondens slem på oljepåfyllnings locket när jag fylld på olja och det tog jag bort. Nu har bilen stått 2dygn på jobbet ca 10 minus dygnet runt. Skulle ta den hem idag och lät motor värmaren sitta i 4 timmar. Starta och körde 20 meter sen kom oljetrycks lampan och summerljud. Slog av direkt kolla oljan helt ok. Tog bort oljepåfyllnings locket och starta ingen olja som blaska runt i toppen tyckte även ventil lyftarna lät lite mer än vanligt. På med locket igen slog av och sköt tillbaka bilen till parkeringen.

Kan jag råkat ut för olje pumps haveri.
Kondens slem som fryst så det blivit stop på olje cirkulation?
Kan plåt olje filtret ha någon backventil som fastnat.
Tycker inte oljepump filtret ska vara igensatt när den är så väl servad!?
Har rullat in den i varmgarage nu över natten byter filter och olja imorgon så får vi se,

Vad har ni för teorier som skruvat bilar i hela ert liv???
Med vänlig hälsning, Mike

J.L
2014-01-13, 23:44
Är inte insatt i seat's motorkoder på 1.4 16v men kan tänka mig att det är snarlika eller samma motor som vw, AHW/AUA, som är känd för frusen vevhusventilation, särskilt vid mycket kortresor som bildar mer kondens.

Det finns en el-värmare att köpa på VAG.

Varmgarage och oljebyte, kanske även en sköljning så borde det inte bli problem.
Om den inte tog skada vid uppstarten.

polomannen
2014-01-14, 07:57
Kolla först att AHW eller AUA motor .
Om det är ombygydd vevhusventilation på den.
Som J.L skrev så kan du råka ut för haveri på den om du har otur.

Mikegti
2014-01-14, 22:27
Problemet löst. Efter att ha tinat upp i varmgarage en natt var oljetrycket tillbaka.
Tappa ur olja som var choklad mjölkig gjorde 2sköljningar med 3liter diesel motorolja med uppstart i mellan fortfarande lite mjölkig men bättre en 3 liter skvätt till och varmkörning 2mil när jag tappa ur det var det normal färgat. Bytte då filter samt slog i mobil1 så nu mår den som en prins igen.
Kunde aldrig tro att så mycket kondens kunde bildas på 250mil små körningar är inte så nyttiga tydligen.

Polomannen den har samma motor kod som motsvarande års modell av polo.

Med vänlig hälsning, Mike

davve
2014-01-15, 11:39
Kolla oljeavskilljaren i bakkant på motorn! Omöjlig att rengöra så köp en ny, ca 1000:-.

polomannen
2014-01-16, 07:50
Kolla oljeavskilljaren i bakkant på motorn! Omöjlig att rengöra så köp en ny, ca 1000:-.

Håller med för att vara på säkra sidan.

Mikegti
2014-01-16, 21:52
Ok då gör jag så. Är det någon behållare med slang anslutning eller något som är bultat i blocket?
Mike

davve
2014-01-18, 11:27
www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18573-Reng%F6ra-vevhusvent-1-4-16v

Serverat och klart :)

Mikegti
2014-01-19, 21:44
www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18573-Reng%F6ra-vevhusvent-1-4-16v

Serverat och klart :)

Tackar detta var för bra för att vara sant med bilder och allt super
MVH Mike

davve
2014-01-20, 07:59
Kul att kunna glädja någon :)