handdator

Visa fullständig version : Val av däck till en ed35



tstevg
2014-01-13, 08:26
Hej på er
vet att jag är väldigt tidigt ute men suget efter nya sommar sulor har redan börjat.

jag vill ha däck med så bra grepp som möjligt, funderar på att köra lite bana i sommar.

mi ā fälgar heter watkins glen och är 18 tum, tror att dom är 7,5 tum breda( inte säker)

vet ett ni viken däckbredd som är Max på dessa fälgar ??
Har ni några bra erfarenheter av däck med gött fäste??

AndreasE
2014-01-13, 12:54
Det är 225/40-18 som du ska ha, det är detta som är standardstorlek och det finns egentligen ingen som helst anledning att gå ifrån detta.

Slår ett slag för Michelin Pilot Super Sport.
Mycket bra däck som även klarar en hel del bana.
Inte världens tystaste däck, men helt oslagbart grepp på torrt. Helt ok även på blött.

Jag kommer med vårerbjudande på detta däck lite längre fram.

Mvh
Andreas

Lilla_Vargen
2014-01-17, 09:48
Generellt ger bredare däck bättre grepp. 235/40 kan vara tom en billigare dimension vid inköp än 225/40 men bredare däck drar ju mer soppa.

Från mobila sektionen...

Mickeelfstedt
2014-01-17, 14:48
Generellt ger bredare däck bättre grepp. 235/40 kan vara tom en billigare dimension vid inköp än 225/40 men bredare däck drar ju mer soppa.

Från mobila sektionen...

Och passar sämre...

Lilla_Vargen
2014-01-17, 18:07
Helt rätt ! Sorry, har 8" bredd på mina 18".

Från mobila sektionen...

tstevg
2014-01-18, 11:14
Va bra, då är det alltså 225 bredd som är Max på mina fälgar om jag förstår er rätt,

är alla överens om att Michelin däcken är optimala, såg att bridgstone hade ett däck som heter adrenalin, låter på namnet som dom skulle bli perfekta:)
jag vill gärna hitta ett däck som håller Max en sommar, 1500-2000 mil.

Mk1
2014-01-18, 18:13
jag vill gärna hitta ett däck som håller Max en sommar, 1500-2000 mil.

Varför bara max en sommar? Är det inte bra om dom håller längre?

tstevg
2014-01-18, 20:23
Visst är det kanon om däcken håller hur länge som helst, men man måste kompromissa, letar man efter ett bra grepp så måste gummit vara mjukt annars fäster det inte.

Lilla_Vargen
2014-01-19, 07:56
http://1010tires.com/Tires/225-40R18

http://www.tirerack.com/tires/TireSearchResults.jsp?filtering=true&width=225/&ratio=40&diameter=18&wtpackage=false

Matnyttig läsning ? ;-)

Från mobila sektionen...

tstevg
2014-01-19, 09:16
Vilka däck skulle du välja Vargen ????

J.L
2014-01-19, 10:04
Då får du gå på treadwear.
Finns ju flera R-däck som är gatlegala, men jag skulle inte vilja köra i regnoväder med ett par toyo R888.

Sjove
2014-01-19, 10:50
Då får du gå på treadwear.
Finns ju flera R-däck som är gatlegala, men jag skulle inte vilja köra i regnoväder med ett par toyo R888.

Ap ap ap ap. Toyo R888 har förbluffande bra regn egenskaper så länge där är mönster kvar på däcket. Jag har själv kört på Sturup och Knutstorp i hällregn. Har även kört tur och retur Malmö-BugRun i delvis regnoväder.
Jag säger inte att det är världens bästa regn däck MEN för att vara ett R däck tycker jag att det är bra.

Ps Jag kör en Golf II GTi -87

AndreasE
2014-01-20, 00:28
Allt handlar ju om kompromisser.

Max väggrepp torr asfalt, dock högre vägljud i kupén och sämre våtgrepp, välj ett R däck. Tex Toyo R888.
Tycker själv det har ändå ok grepp när det regnar. Kort livslängd.

Vill man ha så bra väggrepp man bara kan få med ett däck som har bra grepp även på blöt väg, skulle jag välja Michelin Pilot Super Sport.
Detta däck är också tystare än ett R däck.
Detta däck är en blandning av ett vanligt high performance däck och ett R däck.
Håller också lite bättre för vanlig körning.

Allt handlar om kompromisser tyvärr :)

Haugeman
2014-01-20, 01:33
MPSS är precis det däcket jag tänkte köpa till våren. behöver nya sulor på ED30in.

Ser fram emot ett bra vårerbjudande då Andreas :cool: (225/35-19 )

tstevg
2014-01-20, 13:12
Ja då verkar det som Michelin däcket är det optimala däcket, Jag väljer nog detta, hoppas nu bara Våren kommer snart:)

Barrett
2014-01-20, 18:52
Beakta att jag inte har någon erfarenhet av racing med just bil.

Är det inte bättre att köpa ett par extra fälgar för racing däck? Byt hemma och åk på banträff, alt. kasta in dom i skuffen och byt på plats.
Race däck ska ofta komma upp i temp för att fungera som bäst och kan vara ganska lömska när man är för långt utanför temperaturspannet däcket är utvecklade för (tex. vid normal gatåka). Motsvarande med rena gatdäck som jag misstänker överhettas lätt om man pressar dom på bana med onormalt slitage och lömskt grepp som följd.

Sämre regnegenskaper och ev. även torr egenskaper på gata med racedäck borde vara argument nog. Men det känns dessutom som ganska dålig valuta för pengarna att elda upp racedäck på gatan alt. gatdäck på banan. Bättre, roligare och säkrare att alltid försöka ha bra däck på gata och bana genom att däck avsedda för de olika tillfällena.

Köper man bättre beg. fälgar borde det löna sig ekonomiskt ganska snart oxå misstänker jag.

Lillen
2014-01-20, 18:56
Då får du gå på treadwear.
Finns ju flera R-däck som är gatlegala, men jag skulle inte vilja köra i regnoväder med ett par toyo R888.

Toyo är ju bland de bättre R-däck man kan ha i regn.
Ofta flera gånger bättre än många rena gatdäck!

J.L
2014-01-20, 19:30
Toyo är ju bland de bättre R-däck man kan ha i regn.
Ofta flera gånger bättre än många rena gatdäck!

Så upplevde inte jag det på Sviestad.
Och har även svårt att ta in med tanke på däckets stora ytor och små skåror
jämfört med ett gatdäck.
Ja de hade gott om mönsterdjup men ej nya.
Funkade helt ok mestadels, men när det väl släppte så släppte det rejält.

AndreasE
2014-01-21, 10:39
Det kommer bra erbjudande på MPSS, ingen fara.

Självklart är det bättre att ha däck som är anpassade för den körningen man gör, dvs på gata åker man gatdäck och på bana åker man bandäck :p

Dock så är Michelin PSS så pass bra på båda saker så att det går utmärkt om man tänkt åka på någon träff.
Har kört mina MPSS MYCKET hårt under sommaren som har varit, och de har klarat både regn och höga tempraturer med bravur måste jag säga.

J.L:
En sak som ett R-däck ofta generellt lider lite av är bristen på förvarning. Detta är olika från bil till bil, och mellan olika underlag.
På våt väg med tex R888 så blir nog förvarningen på att det kommer att släppa ännu mindre. Detta beror mycket på däckets hårda uppbyggnad där sidoväggarna inte flexar nämnvärt.

Jag har kört lågbudgetdäck som är LÅNGT sämre än Toyo R888 när det är blött :D

Barrett
2014-01-21, 17:28
Snilleblixt: Självklart kränger man racedäcken på sina vinterfälgar (om man nu har sånna) istället för att köpa ytterligare en omgång fälgar :)