handdator

Visa fullständig version : Dålig värme Golf GTI V



Mk1
2014-01-10, 12:10
Tempen på grabbens Mk5 GTI orkar inte riktigt komma upp till 90 grader nu när det blivit kallare ute, bara uppemot 75-80 grader. Vi testade det klassiska och bytte termostat, som underligt nog är slangmonterad i dessa, men ingen skillnad.
Vad mer kan man kolla på i denna bil?

sspc
2014-01-10, 12:33
Tempen på grabbens Mk5 GTI orkar inte riktigt komma upp till 90 grader nu när det blivit kallare ute, bara uppemot 75-80 grader. Vi testade det klassiska och bytte termostat, som underligt nog är slangmonterad i dessa, men ingen skillnad.
Vad mer kan man kolla på i denna bil?

Med rätt termostat så ska det ju vara omöjligt för en bensin bil att inte komma upp i temperatur, problemet brukar vara det omvända,

Då kan det vara sensor problem.

Eller min favorit diagnos: impeller kass.

Mk1
2014-01-10, 15:03
Vilken sensor?
Vilken impeller?

Henrik.M
2014-01-10, 15:23
Vilken impeller?

Vattenpump.

Skrivet på forumspringaren.

Mk1
2014-01-10, 21:34
Det sitter en ny vattenpump i den sedan 1 år/500 mil tillbaka då vi bytte kamrem. Borde inte vara den.


Skickas från min iPhone via Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

polomannen
2014-01-13, 16:10
felkod..???

VWGolIV
2014-01-13, 17:35
Blir det fortfarande lika varmt i bilen trots att tempen ej går upp?

Mk1
2014-01-13, 19:00
Inga felkoder.
Tycker inte att det blir tillräckligt varmt i kupén.

VWGolIV
2014-01-13, 23:53
Orginalpump eller pirat och termostaten är också orginal?

Spolades systemet igenom? Rätt mängd glykol så det inte är så kallt att det ligger på fryspunkten?

Mk1
2014-01-14, 09:36
En SKF pump blev det, men termostaten är från VAG.
Men vore pumpen dålig, så borde det vara tvärtom, att den går varm, dessutom borde pumpen vara dålig även när det är varmt ute, men då är tempen perfekt.
Systemet spolades inte igenom.
Bor man i norrland, så har man rätt mängd glykol, då vi kan ha bortåt -35 -40 på vintern.. ;)

sspc
2014-01-14, 12:01
Problemet med dom plastimpeller från VAG som går sönder är att plastbitar från bladen kan åka in i motorn och lägga sig i vägen på dåliga ställen.

Jag kollar jag fått ut det mesta genom att "bygga ihop" impellern av delarna man plockade ut så man ser att det mesta är med.

Annars blev det kvar någonstans.

- - - Uppdaterad - - -

Mät temperaturen med IR tempgivare rakt emot kylare eller nån slang eller så.

Kolla att ni är överens någorlunda med det som visas i bilen.

VWGolIV
2014-01-14, 14:01
Det är ju skillnad på att tömma och spola igenom hela systemet jämfört med att bara fylla på rätt mängd i behållaren utan att byta hela systemet med vatten och glykol.

Ska det vara optimalt så skall allt ut, spolas igenom och sen fyllas upp med nytt.

Annars har du gammalt i systemet som inte fungerar optimalt med nytt i behållaren och slangen typ.
Det kan vara värt att köra bilen varm, tömma systemet, i med nytt och se vad som händer.