handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage mk2, KR



mattiask
2007-08-21, 19:44
Har märkt av "lite" oljeläckage, i tänstiftshålen. Stiften är alltså rätt så dränkta i olja.. Antar att det är packningarna runt tändstiftshålen i ventilkåpan som det läcker ur. Om man köper en ny ventilkåpspackning, får man med dessa tätningar? Autoexperten hade så värdelösa bilder på packningen så man ser inte riktigt hur den där utformad.

Behöver man bara plocka bort ventilkåpan när man byter packningen?

Danke!

SundH
2007-08-21, 20:04
Ventilkåpspackningen består av en inre och yttre packning. När den inre läcker så kommer det ner i i tändstifthålen. Byt packningen. Jag bytte tändstiften samtidigt och då rann det ner olja i cylindrarna så den rök lite men det försvann efter några minuter.

mattiask
2007-08-21, 20:49
Okej, vad bra.

Men ang. bytet, är det bara att plocka bort ventilkåpan å sen byta packningen eller måste man ta bort nått mer?

Dave the brave
2007-08-21, 21:19
Du får ta bort övre delen av insuget för att komma åt skruvarna på ventilkåpan. Det sitter en packning mellan insugshalvorna som oftast brukar gå att återanvända men man vet ju aldrig...Om du ska köpa en ny sådan packning så skiljer den sig mellan det stora och lilla insuget.

Den övre delen av insuget sitter skruvat mot den undre delen i framkant samt att det sitter med två stag på baksidan av topplocket. Det sitter även en vacumslang i det högra bakre hörnet sett framifrån.

När du bytt ventilkåpspackningen och ska skruva dit ventilkåpan så var noga med att dra skruvarna till rätt moment för att minska risken för läckage. Dra även skruvarna korsvis. Momentet har jag för mig är 10Nm men kolla upp detta!

mattiask
2007-08-21, 21:39
Okej, tack så mycket för den infon!
Vet att jag har stora insuget, så då köper jag en sån packning också.

mattiask
2007-08-23, 18:00
Va å beställde packningar idag.. Och det fanns bara en storlek på insugspackningen, så jag hoppas den passar ändå. Tar med den gamla och jämför när jag hämtar ut den...

mattiask
2007-08-25, 23:56
Hmm, autoexperten hade bara insugspackningen som sitter mot toppen. Var hittar man den mellan dom två insugs-delarna?

Dave the brave
2007-08-26, 10:04
Mekonomen. Och VAG såklart.