handdator

Visa fullständig version : Skrapljud i koppling/växellåda



Kungen
2014-01-10, 00:01
Hallå där. Det har börjat uppstå ett oroväckande ljud från koppling/växellåda i bilen min.

Bilen är en -85 GTI med 020-låda och 30000 mil på mätaren.

Vid ett tillfälle så varvade jag hårt på tvåan och växlade upp till trean. Då uppstod ett mycket högt tjutande ljud. Jag frikopplade genast och la ur växel. Ljudet försvann nästan omedelbart. Jag TROR att jag hann växla till trean och släppa upp kopplingen innan ljudet uppstod. Därför antog jag att jag inte hade lagt i växeln ordentligt.

Vid ett annat tillfälle så varvade jag ganska hårt på fyran och växlade upp till femman. Då uppstod samma ljud. Eftersom det denna gång rörde sig om helt andra växlar så kan vi nog utesluta att det är något fel på någon enskild växel. Jag är dock inte säker på om jag hann lägga in femman. Jag TROR att ljudet kom direkt efter att jag låg på fyran och frikopplade - alltså innan jag hann lägga i femman - men är inte säker. Det är inte helt lätt att minnas exakt hur man bar sig åt!

Sammanfattningsvis så tjuter det alltså vid hård acceleration samtidigt som man har/ska växla upp.

Kan det vara urtrampningslagret som jävlas? Jag vet ju att det sitter lite annorlunda till på dessa bilar, samt att folk brukar påstå att lagret "aldrig" behöver bytas? Jag hör inget oljud vid normal finkörning. Inget skrapljud när man trycker ner koppling eller liknande. Däremot har jag alltid hört att urtrampningslagret väsnas lite när man frikopplar, men endast i låg hastighet på snö (dvs fritt från däckbuller). Men jag antar att det är normalt att lagret låter så pass lite? Det är ju omöjligt att höra vid 99,9% av alla tillfällen. Några idéer vad felet kan vara?