handdator

Visa fullständig version : Golf 1,4 -99 Startar inte ibland



Monne
2014-01-08, 14:33
Jag har köpt en Golf 1.4 ibland när man vrider om nyckeln så vill den inte starta utan jag får vrida upp till 3 ggr innan den startar.
Oftast startar den efter första vridningen vad beror detta på? Säljaren sa att det kan va så med gamla bilar stämmer det eller är det nåt som måste fixas och i så fall vad?

J.L
2014-01-08, 16:06
Hej och välkommen

Förklara gärna lite mer ingående vad som händer.

Mal den på startmotorn men tänder inte?
Klickar den?
Eller är allt stendött?

Monne
2014-01-08, 17:08
Hej och Tack
Den låter som vanligt men just det när den ska till och starta så vill den inte, kanske lite dåligt förklarat, som du skrev den mal på startmotorn men tänder inte. Den startar på första försöket 8/10 ggr ca.

gorano
2014-01-08, 17:32
Ett bra tips i såna här lägen är faktiskt att läsa av eventuella felkoder, och sedan felsöka efter den infon.

J.L
2014-01-08, 17:32
Säljaren sa att det kan va så med gamla bilar
Hehe lustigt svar, det kan va så med okunniga säljare :rolleyes:


Samma problem med motorn kall / varm ?

Du kanske inte ägt den så länge, men vet du hur bränsleförbrukningen ser ut?

Henrik.M
2014-01-08, 17:37
Hehe lustigt svar, det kan va så med okunniga säljare

Snarare en väldigt slipad bilsäljare , som gör ALLT för att sälja.
Dom brukar ha svar på alla frågor , så länge dom känner vittringen efter sedelbunten. ;)

Monne
2014-01-08, 18:23
Hehe lustigt svar, det kan va så med okunniga säljare :rolleyes:


Samma problem med motorn kall / varm ?

Du kanske inte ägt den så länge, men vet du hur bränsleförbrukningen ser ut?

Det händer när motorn är kall fast det har varit + grader ute när det hänt.
Den drar väldigt lite soppa som den ska.


Snarare en väldigt slipad bilsäljare , som gör ALLT för att sälja.
Dom brukar ha svar på alla frågor , så länge dom känner vittringen efter sedelbunten. ;)
Jag fick bilen för 5000kr jag är väldigt nöjd med tanke på värdet på blocket för en sån här bil ligger runt 15-20 tusen, den fungerar felfritt förutom detta med starten som jag funderar över :)

Sciroccogtx16v
2014-01-08, 18:29
Kolla om du får en symbol som ser ut som en nyckel i instrumentet när det händer! Kan va dålig nyckel/ eller mottagare till immobilizern.

Fredrik

J.L
2014-01-08, 19:18
Det händer när motorn är kall

Har startproblem bara inträffat vid kall motor skulle det kunna vara en tempgivare.
Du har ingen i närheten med VCDS-kabel som kan kolla efter eventuella felkoder?


Jag fick bilen för 5000kr

Bra pris!
Jag köpte min 1.4 16v -99 för ett år sen. För mer pengar

Monne
2014-01-08, 19:26
Kolla om du får en symbol som ser ut som en nyckel i instrumentet när det händer! Kan va dålig nyckel/ eller mottagare till immobilizern.

Fredrik
Ska kolla om jag ser nåt nästa gång den strular.




Har startproblem bara inträffat vid kall motor skulle det kunna vara en tempgivare.
Du har ingen i närheten med VCDS-kabel som kan kolla efter eventuella felkoder?



Bra pris!
Jag köpte min 1.4 16v -99 för ett år sen. För mer pengar
Jag känner inte någon med sådan kabel jag får nog ta in den på verkstad så får dem kika om dem ser nåt.

polomannen
2014-01-13, 15:04
Garanterad tempgivaren som spökar för dej.

Joxxefine
2014-06-08, 20:01
Hejsan! Jag och min pappa har likadant problem som du och har bytt väldigt mycket utan resultat bland annat tempgivaren utan resultat. Hur har det gått för dig?

- - - Uppdaterad - - -

Även kopplat upp den på riktiga verkstäder och den visar inga fel koder eller någonting, ingen av gångerna.. :/