handdator

Visa fullständig version : Smått chockad (Mk3 GTI 16v) :D



Petta77
2014-01-08, 12:51
Ville att Söderbergs skulle byta bakfjädrar. Han ringde tillbaka 10 minuter senare....

Bakfjädrar till min bil hade utgått hos dom för 2 år sen???? Hur kan de vara möjligt?

Muttern som håller ihop allt var en omöjlighet att hitta oxå.

Så jag vänder mej till expertisen:

Vad behöver jag? In i minsta detalj (allt från mutter bricka lager osv.)

sgt_nelson
2014-01-08, 13:09
Stämmer bra att grejerna har utgått. går säkert att få tag på eftermarknads iaf.

Petta77
2014-01-08, 13:22
Stämmer bra att grejerna har utgått. går säkert att få tag på eftermarknads iaf.

Haha de va som fa...

Då är frågan om de bytt till rätt framfjädrar för inte allt för länge sen. Har ej tillgång till ETKA så kan inte kolla.

Framfjädrar: 1J0411105BG

sgt_nelson
2014-01-08, 14:06
Haha de va som fa...

Då är frågan om de bytt till rätt framfjädrar för inte allt för länge sen. Har ej tillgång till ETKA så kan inte kolla.

Framfjädrar: 1J0411105BG

Framfjädrarna finns fortfarande att få tag i o det stämmer att de ska vara dom du skriver till GTI(ABF)

Petta77
2014-01-08, 14:25
Framfjädrarna finns fortfarande att få tag i o det stämmer att de ska vara dom du skriver till GTI(ABF)

Ah puh! Men vad skiljer Vr6:ans bakfjädrar kontra 16v fjädrar? Samt har kollat i Vagcat. Hitta artikelnumret på bakfjädrarna (1H6511115L) Dock är dessa endast till 4 dörrars (?)

Marcus
2014-01-08, 14:26
Köp ett H&R Cup Kit istället ;)

Petta77
2014-01-08, 14:30
Haha nah :P Har ju precis fått framfjädrarna bytta. Men när de blir dax för stötdämparbyte...

sgt_nelson
2014-01-08, 14:40
vr6 o gti verkar va samma

Petta77
2014-01-08, 14:44
vr6 o gti verkar va samma

Klockrent! Ska in till VAG å kolla. De ville att jag skulle hitta allt. Övre fjäderbenstallrik, muttrar osv. Men efter ha kollat på Vagcat veerkar allt förutom stötdämpare/fjäder vara samma på samtliga Golf 3or?

Grejen är den. Bilen hade Coils. Detta byttes av förra ägaren till original. När främre fjäderbenslager byttes upptäcktes att de övre fjäderbenstallrikarna ej monterats. Så de lär ju inte vara rätt bak heller.

Petta77
2014-01-08, 20:34
Nån som har koll på hur långa(höga) original bak fjädrarna är från fabrik?

Lillen
2014-01-08, 20:57
Tillverkarna har endast förbundit sig att ha orginalgrejor i 10år.

Henrik.M
2014-01-08, 21:05
Tillverkarna har endast förbundit sig att ha orginalgrejor i 10år.

Litet , men ack så viktigt tillägg.
Lagerföra specifikt modellanpassade reservdelar , 10-år EFTER att bilmodellen utgått ur modellprogrammet. :)

Oftas finns reservdelar att få längre än 10-år efter modellavslut MEN det finns ingen skyldighet från VAG (i detta fall) att lagerhålla dessa/nytillverka dessa.


Ah puh! Men vad skiljer Vr6:ans bakfjädrar kontra 16v fjädrar? Samt har kollat i Vagcat. Hitta artikelnumret på bakfjädrarna (1H6511115L) Dock är dessa endast till 4 dörrars (?)

Pappa Leta!

Tada : http://shop.volkswagen-classic-parts.de/vwcp/Golf-Caddy/Golf-3/Fahrwerk/Hinterachse/

Fjädrar går att få tag på vi VAG........bara man vet var och hur man ska leta. ;)

Petta77
2014-01-08, 21:21
Litet , men ack så viktigt tillägg.
Lagerföra specifikt modellanpassade reservdelar , 10-år EFTER att bilmodellen utgått ur modellprogrammet. :)

Oftas finns reservdelar att få längre än 10-år efter modellavslut MEN det finns ingen skyldighet från VAG (i detta fall) att lagerhålla dessa/nytillverka dessa.



Pappa Leta!

Tada : http://shop.volkswagen-classic-parts.de/vwcp/Golf-Caddy/Golf-3/Fahrwerk/Hinterachse/

Fjädrar går att få tag på vi VAG........bara man vet var och hur man ska leta. ;)

Ah fy fan underbart :D Hitta den här länken på ebay oxå: http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-MK3-GTI-8V-16V-REAR-STANDARD-ORIGINAL-COIL-SPRINGS-/400507294337

De känns ju ganska prisvärda oxå (?)

Tack som fasen! :D

Frågan är om VAG kan ta hem dessa? Så slipper jag betala frakten :confused:

sgt_nelson
2014-01-09, 13:16
Frakten från classic parts kommer du med största sannolikhet att få betala även om du beställer via din "VAG handlare"

Henrik.M
2014-01-09, 13:19
Frakten från classic parts kommer du med största sannolikhet att få betala även om du beställer via din "VAG handlare"

Frakten får man som kund alltid betala från classicparts.

Skrivet på forumspringaren.

Petta77
2014-01-09, 13:44
Hmm, trodde man skulle slippa den eftersom de är inom samma "koncern". Luta först åt de jag hitta på Ebay. Men de finns ju inget mil antal på dom. De kan ju lika gärna ha gått 30 000mil och då enbart på sommaren och vara sopslut.

Känns lite prestige ändå, eftersom mekanikern ringde "dina fjädrar har utgått, de är om du hittar några själv". Att då komma med original fjädrar, nya dessutom känns som en seger :D De blir i runda slängar 1600 med frakt. Med tanke på att de utgått, får man väl se de som oki.

Hopas hoppas att klubben kan fixa ett samarbete med dom :)

Lillen
2014-01-09, 16:14
Köp nya eftermarknads är mitt tips.
Finns massa olika som säljer "orginalfjädrar".
Se bara till att det är till Pluschassie om det är de du vill ha.
Det är ju iofs en knappt märkbar skillnad.

Petta77
2014-01-09, 16:56
Köp nya eftermarknads är mitt tips.
Finns massa olika som säljer "orginalfjädrar".
Se bara till att det är till Pluschassie om det är de du vill ha.
Det är ju iofs en knappt märkbar skillnad.

Bah :( har redan beställt från Classic parts. Samtidigt är jag killen som köper nya framskärmar från VAG för 2100 kronor styck... För original för mitt eget bästa ibland :(

Lillen
2014-01-09, 18:50
Fast jag önskar jag hade råd med orginalskärmar åxå.
Det passar 100% bättre varje gång , går inte komma ifrån.
Men tyvärr är priset inte helt rätt....

Petta77
2014-01-09, 19:11
Med denna bilen kändes de som jag hittat hem. Finns absolut ingen Golf 3 modell som slår denna. Colour concept + 16v. Till skillnad mot många andra väljer jag att kombinera hobby bil med bruksbil. Då behöver de inte bli så dyrt (eller tänker jag fel? Slipper ju betala för 2 bilar). Den får sin kärlek varje Söndag med handtvätt i GDS hallen nu på vintern :)

De enda jag känner lite oro över är motorn. Den har i dagsläget rullat 20700 mil. Får oljebyte (med filter naturligtvis) varje 1200 mil (Castrol magnatec 5W40). Så min förhoppning är att motorn ska hålla till 40 000 mil för ABF växer ju inte på träd :(

Lillen
2014-01-09, 20:01
Anledningen till så få ABF är just för att de bara går och går!
Finns ju i flera bilar men det är få som skrotas.
Helt rätt motor i Mk III.
Lätt och snabb!

Marcus
2014-01-10, 10:22
Det värmer i hjärtat att du tar väl hand om din Golf 3. ABF lär ju vara den bästa motorn i den generationen om man ser till helheten och som kombination bruks/hobby-bil. Håller för övrigt med dig om att kan man ha en och samma bil som både bruks- och hobbybil så bör det minska de totala kostnaderna så att denna enda bil kan få mer kärlek :) Motorn hittar du även i Passat och några Seat-modeller som Ibiza, Cordoba och Toledo.

Petta77
2014-01-10, 12:07
Tack :)

Har fått försvara mej X antal gånger under resans gång: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=37878&postdays=0&postorder=asc&start=0