handdator

Visa fullständig version : Köpråd: Golf GTI mk5



Barrett
2014-01-07, 19:01
Hej alla!

Min första post här.

Hade en MK1 -84 GTI Special för många år sedan, fortfarande roligaste bilen jag ägt! :)

Men nu var det 8-9 år sedan jag överhuvudtaget ägde en bilprivat då jag haft tråkiga jobb-bilar sedan dess.
Skulle skaffat en Golf GTI MK7 som tjänstebil var det först tänkt, men nu föll det sig så att jag kommer byta jobb istället och kommer istället behöva köpa bil privat.

Har verkligen plöjt igenom begagnat marknadens alla fabrikat och modeller för att försöka hitta något jag fastnar för. Efter ha vridit och vänt på alla alternativ är jag tillbaka hos en GTI.

Min bjudet går upp till max 90k vilket jag bör kunna få en fin MK5:a för utan allt för många mil på mätaren.

Jag har lyckats hitta en del info om modellen och vanliga fel, men ni får gärna fylla på med vad ni har för egna erfarenheter på fel som kan dyka upp vid runt 10k mil och däromkring?

Jag har fått tillfälle att köra lite olika bilar de sista åren med DSG-lådor, och älskar dom verkligen. Jag bor i Stockholm och är faktiskt ganska trött att sitta och rycka i spaken när man hamnar i köer etc. Historiskt har ju inte automatlådor varit så upphetsande men DSG-lådan är verkligen bästa av båda världar!

MEN, väldigt många hissar ett stort varningens finger för DSG-lådorna som kan/kommer krångla och kosta dyrt i reparationer. När det lutade åt ny tjänstebil var det aldrig några funderingar, men nu med flera år gamla bilar med x antal mil på mätaren och en själv som betalare för ev. nota skulle jag verkligen vilja ha lite kött på benen vid val. Det är ju trots allt igen katastrof att köra manuell.

Efter alla varningar om DSG hade jag väntat mig fler trådar om det här, men dom flesta verkar röra den 7 vxl varianten i kombination med andra modeller? Visst några problem finns det ju att läsa om, men oftare av mindre allvarlig karaktär utan feta reperationskostnader som följd?

Vad är era erfarenheter om DSG'n och ev. problem?

Tack på förhand!

Cullberg
2014-01-07, 22:19
Välkommen!

Med tanke på hur många bilar VW tillverkat med DSG, så skulle jag tro att problemet inte är så stort.
Jag gör själv DSG på mk5 och är helnöjd.

Många tror att det skall vara som en vanlig automat, vilket det inte är.

Har du dessutom en bra försäkring med maskinskada upp till tex 15.000 mil så skulle jag vara ganska trygg.

Barrett
2014-01-07, 22:57
Välkommen!

Med tanke på hur många bilar VW tillverkat med DSG, så skulle jag tro att problemet inte är så stort.
Jag gör själv DSG på mk5 och är helnöjd.

Många tror att det skall vara som en vanlig automat, vilket det inte är.

Har du dessutom en bra försäkring med maskinskada upp till tex 15.000 mil så skulle jag vara ganska trygg.

Ja, det är ju en långt mkt trevligare låda än en traditionell automat.

Kan hända att jag missat något bolag, men det enda bolag som jag hittat som har fortsatt maskinskadeförsäkring när bilen är 8 år eller äldre är IF, men då med en självrisk på 10'000:- samt att försäkringen är mer än dubbelt så dyr som den billigaste jag hittat i övrigt. Efter redan ett år kan jag i princip ta en maskinskada på 20k och gå break even, då chansar jag hellre och tar smällen om... :)

Så, den tryggheten verkar jag få leva utan.

Mickeelfstedt
2014-01-08, 08:54
Mitt råd är att du väntar lite med att köpa nått tills din budget är lite större och köper en gti mk5 edition 30... Där får du mycket mer valuta för pengarna och väldigt mycket mer bil. Hade jag vetat det jag vet idag när jag köpte en vanlig gti mk5 hade det inte vart aktuellt att köpa annat än ed30..! Dom håller sej även mycket bättre i pris

FiNCH
2014-01-08, 11:45
Köp en Golf mk6 riktigt mysig! Jag tycker komfort och design innuti är bra mycket mer smakrik i MK6

Sent from my C6603 using Tapatalk

Peter-C
2014-01-08, 12:06
Tycker också att du ska överväga en MK6 med DSG. De har ju blivit ganska prisvärda.
Jag är kanon nöjd med min, har gått 7100 mil nu :).

/Peter

Marcus
2014-01-08, 13:25
Köp en Golf mk6 riktigt mysig! Jag tycker komfort och design innuti är bra mycket mer smakrik i MK6

Sent from my C6603 using Tapatalk

Men Golf GTI generation 6 ligger ganska långt från 90 000 kr som var angiven budget...

sgt_nelson
2014-01-08, 15:04
Hej alla!

Min första post här.

Hade en MK1 -84 GTI Special för många år sedan, fortfarande roligaste bilen jag ägt! :)

Men nu var det 8-9 år sedan jag överhuvudtaget ägde en bilprivat då jag haft tråkiga jobb-bilar sedan dess.
Skulle skaffat en Golf GTI MK7 som tjänstebil var det först tänkt, men nu föll det sig så att jag kommer byta jobb istället och kommer istället behöva köpa bil privat.

Har verkligen plöjt igenom begagnat marknadens alla fabrikat och modeller för att försöka hitta något jag fastnar för. Efter ha vridit och vänt på alla alternativ är jag tillbaka hos en GTI.

Min bjudet går upp till max 90k vilket jag bör kunna få en fin MK5:a för utan allt för många mil på mätaren.

Jag har lyckats hitta en del info om modellen och vanliga fel, men ni får gärna fylla på med vad ni har för egna erfarenheter på fel som kan dyka upp vid runt 10k mil och däromkring?

Jag har fått tillfälle att köra lite olika bilar de sista åren med DSG-lådor, och älskar dom verkligen. Jag bor i Stockholm och är faktiskt ganska trött att sitta och rycka i spaken när man hamnar i köer etc. Historiskt har ju inte automatlådor varit så upphetsande men DSG-lådan är verkligen bästa av båda världar!

MEN, väldigt många hissar ett stort varningens finger för DSG-lådorna som kan/kommer krångla och kosta dyrt i reparationer. När det lutade åt ny tjänstebil var det aldrig några funderingar, men nu med flera år gamla bilar med x antal mil på mätaren och en själv som betalare för ev. nota skulle jag verkligen vilja ha lite kött på benen vid val. Det är ju trots allt igen katastrof att köra manuell.

Efter alla varningar om DSG hade jag väntat mig fler trådar om det här, men dom flesta verkar röra den 7 vxl varianten i kombination med andra modeller? Visst några problem finns det ju att läsa om, men oftare av mindre allvarlig karaktär utan feta reperationskostnader som följd?

Vad är era erfarenheter om DSG'n och ev. problem?

Tack på förhand!

Barret, Du har PM.

Barrett
2014-01-08, 15:18
Hej igen och tack för alla tips och synpunkter!

Som sagt är budjeten 90k, då jag inte hade tänkt låna några pengar. Och inom den budjeten rymmer ingen mk6 (eller mk5 Edition 30), speciellt då jag inte ser en långmilare som något alternativ.

Om jag ångrar mig och lånar upp till en bil lutar den snarare att jag tar steget till en mk7.

Barrett
2014-01-10, 16:09
Ohps, blev visst en ny istället!

FiNCH
2014-01-10, 16:34
Har du köpt en ny gti?

Sent from my C6603 using Tapatalk

Valkyr
2014-01-10, 16:37
Ohps, blev visst en ny istället!

Hoppsan. ^_^

Marcus
2014-01-10, 16:38
Trevligt! När blir det leverans?

Peter-C
2014-01-10, 17:00
Ohps, blev visst en ny istället!

Ahha – där ser man :D.

Då får man gratulera till ett snabbt (och klokt) beslut. Vad blev det för spec .?

När jag lånade en GTI 7 i höstas så gav den ett mycket positivt intryck. En ”tuning” med tiden är nog inte fel, den var betydligt lugnare än min GTI 6 (BSR) vilket inte alls är förvånande. Potentialen verkar ju finnas enligt de tuning företag som hittills tagit fram SW till bilen. Som du säger i den tråden så ska man nog ta alla företags uppgifter med en nypa salt :).

/Peter

Barrett
2014-01-10, 19:49
Får den i nästa vecka. Ska bara vänta in vinter-ostar. Blev dessa fälgar till detta, tror det kan bli riktigt schyst med svart? http://www.wheelzone.se/falg-sokning/16-17-18-19-ia-anniversary-matt-black.html

Ja, vad vart det? Pluspaket, DSG, Tonade rutor...? Säkert nått mer jag glömt

Marcus
2014-01-10, 21:37
Lagerbil?

Barrett
2014-01-10, 21:55
Lagerbil?

Nej, jag betalade ordentlig så dom skulle bygga ihop den tills på måndag och sen skicka upp den! :D

Skoja bara! ;) Japp. Dels behöver jag bil fr.o.m den 1/3, så beställa var aldrig något alternativ. Jag kollade lite först efter någon -13 alt demo (med viss skeptism). Men så dök denna upp, 0 mil och ändå billigare.

Specen på den tjänstebil jag redan kollat ut i höstas var i princip samma bortsett från att jag hade DCC som tillval då oxå. Hoppas jag inte kommer sakna det...

Barrett
2014-01-14, 21:10
Någon har erfarenhet av WSP-fälgar som vinterfälgar? Håller lack osv?
Hjulen jag hade tänkt var ju restade och jag vill inte vänta :)