handdator

Visa fullständig version : Framvagnsbalk Polo



lahi
2014-01-05, 10:59
Tjena,

Jag har en Polo 1,4 från -97, och jag fick en enda tvåa på besiktningen, men den tvåan var att framvagnsbalken var så rostig att byte krävs. Mina alternativ är att laga eller sälja bilen. När jag tittar på bildelsbasen eller laga.se så finns det en del framvagnsbalkar, men min fråga är: är det samma framvagnsbalk till alla Polo 95-01? Antingen kommer de från 1,6 manuell, eller 1,4 automat, eller en -99 när min är en -97:a 1,4 manuell. Kan jag köpa vilken som? Fått för mig att det sitter någon motorfäste, eller styrväxelfäste i den och jag vill inte köpa fel. Någon som vet något om detta? Tack på förhand!

J.L
2014-01-05, 14:26
Hej och välkommen

Jag köpte ny för 1300:-
Helt klart värt det när det är så mycket jobb att byta, inget man vill snåla med och byta igen om ett år.

lahi
2014-01-05, 17:10
Hej och välkommen

Jag köpte ny för 1300:-
Helt klart värt det när det är så mycket jobb att byta, inget man vill snåla med och byta igen om ett år.

Hej, tackar så mycket!

Åfasen, 1300:- för en ny? Hos valfri vag-handlare? Det är ju inte mer än en rostig och begagnad framvagnsbalk kostar på bildelsbasen. Jag har inte vågat fråga MotorHalland här i stan om pris, men det ska jag nog ta och göra på tisdag...
Pratade med en mindre verkstad om kostnad för jobbet, och de sa 1800:- om jag kommer med en framvagnsbalk. Låter väldigt bra tycker jag. Har lämnat bilar där tidigare och har ingenting att klaga på.
Vad kan mer behövas? Undre länkarmarna är lite smårostiga också (möjligtvis lite spröda...) så 300:- per sida till på Biltema. Är där några bussningar också? Eller så säger jag till verkstaden att fixa resterande delar, förutom balken...
Tackar för svaret!

J.L
2014-01-05, 17:38
Balken jag köpte/bytte var visserligen till en Golf, men konstruktionen är densamma så
det borde inte skilja mycket på priset.

Balken jag sökte hade utgått och köptes på Autodelar (http://www.autodelar.net/),
VW orginal, importerad från Tyskland.

Länkarmar och dess bussningar är absolut inte fel att investera i nytt om det behövs.

Då går den många år till sen :)

lahi
2014-01-06, 22:25
Balken jag köpte/bytte var visserligen till en Golf, men konstruktionen är densamma så
det borde inte skilja mycket på priset.

Balken jag sökte hade utgått och köptes på Autodelar (http://www.autodelar.net/),
VW orginal, importerad från Tyskland.

Länkarmar och dess bussningar är absolut inte fel att investera i nytt om det behövs.

Då går den många år till sen :)

Nä, borde inte skilja så mycket. Jag ska ringa imorgon och kolla :) Tackar så mycket för länken! Jag kan ju kolla pris med dem också och jämföra med VW här i Halmstad.
Angående länkarm så vet jag inte om Biltemas passar. Står att den är till Polo men den kommer inte upp om jag söker på regnumret. Skumt. Kanske bättre om jag åker till butiken och kollar, alternativt hör med VW där också. Man vet aldrig, original är kanske billigare än pirat :)

lahi
2014-01-07, 09:03
Original hos VW här i Halmstad = 4450:-...

Autodelar.net svarade att de inte hade en sådan balk. Enligt VW ska den heta 6X0199315F vilket jag får till att den ska vara till 6N2, dvs faceliften, men det kanske är samma. Söker jag på det på ebay så står det också 6N2 och att den inte passar till -97:an? Någon som vet något om detta? Säljaren på VW sa att balkarna var olika beroende på om man har vajer eller stång till att växla med. Vad har jag?

lahi
2014-01-08, 08:08
Svängde förbi den lokala verkstaden igår för att hissa upp bilen och glo lite. MotorHalland (vw-återförsäljare) visste inte vilken balk jag skulle ha, och de bad mig titta om jag har vajer eller stång till växlingen. Jag vet inte hur det ska se ut så jag ser inte skillnad på de båda alternativen. Vad har jag? Går det att se på bilderna? Någon som känner igen det? På översta bilden ser man två stänger som tittar ut, men om det är vajer i rören vet jag inte. Vad tror ni? Jag vet inte hur det ska se ut.



3681
3682
3683
3684

a128
2014-01-08, 08:56
Ser definitivt ut som vajermanöver av växellådan, växellådan ser ganska oljefuktig ut och dess oljenivå bör kollas upp

annars kan nedmontering och rostrep av den på en billig verkstad vara ett alternativ, rostskydda den sedan efter rentvätt med ett tunnflytande rostskydd sedan ett tjockflytande

polomannen
2014-01-13, 07:07
Skriver också vaier har du på den....
Byt samtidig pacboxen till växelföran den läcker olja som fan.

lahi
2014-01-17, 11:08
Tackar så mycket för infon. Då blir det en begagnad 6X0199315F. Hittar ingen ny förutom hos VW. Reparera rosten och återmontera blir det inte eftersom bilprovningen körde hammaren rakt igenom balken på båda sidor ;)

Ska byta länkarmar med bussningar och spindelled, samt styrleder samtidigt eftersom dessa såg ganska risiga ut. Var handlar jag lämpligast sådant? Hittade hela sammanställningen (länkarm, spindelled ihop) på någon fransk sida, men det går kanske snabbare att få hem det från skruvat.se? Skiljde någon hundring i pris bara. Eller finns det ännu billigare någon annanstans?

J.L
2014-01-17, 12:26
Som medlem i klubben har du rabatt på en del firmor, titta under förmåner på toppen på sidan. Kanske kan vara läge när det ska handlas mycket delar ;-)

lahi
2014-02-07, 14:52
Tackar för alla svar. Men frågan är om det för mig är lönt att laga den. Jag har varken utrustning eller ork att fixa det och måste därför lämna bort jobbet. Synd eftersom framvagnsbalken var enda tvåan, men bärarmar och kulleder till styrstagen behöver också bytas för att den ska bli problemfri ett tag. Bromsbelägg fram också. De är slut. Och lite rost i nederkant på dörrarna. Men rosten gör ju inget på funktionen. Men i övrigt går den fint och snålt :-)

Så, någon som vill ha en bil att laga och köra med? Eller ta delar från? Buda gärna :-)