handdator

Visa fullständig version : AirBag problem... ?



2stroke
2014-01-01, 13:00
Jag fick i början på 2011 min passagerar AirBag urkopplad hos Auktoriserad VW verkstad ( BERNERS i Östersund )

AirBag lampan har alltid efter urkopplingen blinkat en stund extra efter det att man startat bilen men sedan slocknat.
Har även fått ett intyg som alltid måste uppvisas vid den årliga bilbesiktningen.

Nu hära i slutet på 2013 så ville jag få den inkopplad igen,
...åter hos en Auktoriserad VW verkstad ( TOVEKS i Borås )

men plötsligt säger VW verkstan att de inte kan få kontakt med styrdonet till AirBag'en :confused:
och att de därmed inte kan koppla in AirBag'en :confused:

:confused: Min fundering är om detta verkligen kan vara rätt...
Detta då bilen alltid betett sig lika efter urkopplingen och att det därmed inte borde ha hänt något med styrdonet i efterhand,
samt att det mig veterligen bara är ett styrdon för alla AirBag's i bilen !
Innebär detta då plötsligt att ingen av mina AirBag's fungerar ??
Vad är det som har hänt med min bil ??

HJÄLP !

Mini_me
2014-01-01, 15:05
Modell ??

OEM-eftermontering
2014-01-01, 15:52
Att inte få kontakt med airbag styrdon är rätt allvarligt fel som kan kosta rätt bra med pengar.

Det låter väldigt märkligt eftersom om de inte kommer åt detta styrdon betyder det att bilen heller inte kommer åt styrdonet, vilket borde generera en hel julgran med lampor i instrumenthus.

De låter mer som de bommat att koda tillbaka airbagen.

Henrik.M
2014-01-01, 16:02
Har även fått ett intyg som alltid måste uppvisas vid den årliga bilbesiktningen.

På detta intyg står det vilken airbag som är urkopplad , samt om den är urkopplad elektroniskt eller elektroniskt samt fysiskt med ett motstånd.

Antar att grabbarna tog ner handskfacket , tog bort ev motståndet och pluggade i kontakten till passagerar airbagen innan dom testade?
Gjorde dom inte det är det svårt att få den inkopplad eller kontakt med passagerarsidan. :)
Antar även att det gäller en Passat 3B (97-00) , där gör man en fysisk urkoppling samt en elektronisk programmering mot passagerarairbagen.
För mig att du kör en sån kärra......eller gjorde tidigare iaf.


Det låter väldigt märkligt eftersom om de inte kommer åt detta styrdon betyder det att bilen heller inte kommer åt styrdonet, vilket borde generera en hel julgran med lampor i instrumenthus.


Genererar bara en enda lampa , den tänder airbaglampan med ett fast sken.


Enkel förklaring.

Blinkande airbaglampa som slocknar = Systemet ok , indikerar på att en airbag är korrekt urkopplad.
Dvs ditt styrdon fungerar och allt är schysst.

Lampa med fast sken hela tiden = System ej ok.
Kan vara många orsaker men skulle ditt styrdon vara trasig skulle lampan lysa konstant med fast sken.

2stroke
2014-01-01, 18:12
Den aktuella bilen är en VW Passat Variant 4-Motion ( 3B , 2000 )

Jag har inga felkoder.

AirBag lampan blinkar alltid ett par sekunder extra efter det att man startat bilen och övriga lampor slocknat,
detta har den börjat med efter urkodningen av AirBag'en och ska enligt VW verkstan BERNERS vara helt OK.

Om jag fattar intyget rätt så har man via styrdonet avaktiverat passagerar AirBag'en
samt tagit isär kontaktstycket under instrument brädan ovanför handskfacket.
Något motstånd eller liknande tycks inte vara monterat.

VW verkstan TOVEKS i Borås tog ner handskfacket och satte ihop kontaktstycket.
Vad de sedan gjorde vet jag inte men de påstår att de inte får kontakt med styrdonet. :confused::confused: :confused: :confused:


( Min bil har AirBag även i båda främre stolarna ---> Totalt 4 AirBag's i hela bilen. )

OEM-eftermontering
2014-01-01, 18:32
Antal varningar beror lite på modell och år, nyare bilar skriker mer, med både ljud, text i färddator och airbag lampa. Gamla bilar har 1 lampa.

Läste 2011 i början av tråden som hastigast och fick det till årsmodell, då skulle det varit mer än 1 lampa om ingen kontakt finns med airbag styrdon

Henrik.M
2014-01-01, 18:42
Jag har inga felkoder.

Ena stunden kommer man ej in i styrdonet , nästa stund ok??
MEN jag vet av erfarenhet att om styrdonet pajar lyser lampan konstant , så vi kan nog utesluta styrdonsfel.


AirBag lampan blinkar alltid ett par sekunder extra efter det att man startat bilen och övriga lampor slocknat,
detta har den börjat med efter urkodningen av AirBag'en och ska enligt VW verkstan BERNERS vara helt OK.

Läs högre upp vad jag skrev under "enkel förklaring".


VW verkstan TOVEKS i Borås tog ner handskfacket och satte ihop kontaktstycket.
Vad de sedan gjorde vet jag inte men de påstår att de inte får kontakt med styrdonet.

Då har dom gjort som man ska dvs KORREKT inkoppling fysiskt & detta var vad jag var intresserad av.
Att dom ej får kontakt med styrdon låter för mig MYCKET märkligt & mest troligt är ditt styrdon OK.
Be någon testa med en annan maskin på adressord 15.
Eftermonterad stereo kan även ställa till att man EJ kommer in i vissa styrdon , plocka isf ut denna innan.

Lite svårt att säga vad som är fel bakom en skärm , när man inte har en fysik bil att titta på.

2stroke
2014-01-01, 18:52
TACK Henrik.M för dina förklaringar.

Joo, jag läste din förklaring redan tidigare...
Jag bara skrev tydligare om vad jag vet och vad jag inte vet om min bil.

Som du säkert vet så har vi här uppe i Gällivare inte någon riktig VAG verkstad
utan antingen åker jag 13 Mil enkel väg till Kiruna
eller så åker jag 25 Mil enkel väg ner till Luleå där du själv håller till :rolleyes:

I min bil vet jag om att den hära K-line som går till original kontaktstycket för stereon är urkopplad,
så den borde ej störa.

Kanske måste jag göra ett besök på VW verkstan MÜLLERS i Luleå nästa gång man är ner dit med denna bil
för att få detta ordnat.

Vad tror du ??

OEM-eftermontering
2014-01-01, 19:11
Något motstånd eller liknande tycks inte vara monterat.




Okej, då har man med all säkerhet flashat in en ny modifierad (av VW) mjukvara för att koppla ur AIRBAG då kan det tyvärr stämma vissa styrdon klarar inte av flera flashingar. Vas/odis känner av detta och kan i vissa fall avbryta detta jobb = därav den enkla förklaringen ingen kontakt med styrdon (förenklad som vanligt från verkstad till servicedisk) - en vild gissning utan att kolla på bilen såklart.





Eftermonterad stereo kan även ställa till att man EJ kommer in i vissa styrdon , plocka isf ut denna innan.


Instämmer en icke original radio eller en okodad kan förstöra kontakten mellan CAN och styrdon. I vissa fall kan datorn bedöma bilen som osäker pga detta och avbryta flashning - ta ur

Henrik.M
2014-01-01, 21:02
Okej, då har man med all säkerhet flashat in en ny modifierad (av VW) mjukvara för att koppla ur AIRBAG då kan det tyvärr stämma vissa styrdon klarar inte av flera flashingar.

Nu ska vi inte krångla till saker och ting i onödan.

Kan med all sannolikhet säga att man inte har flashat airbagstyrdonet. :)
Flasha styrdon kom långt senare , och airbagstyrdonet på en 3B är som en hönshjärna.
När mjukvaran väl finns där vilket den gör från leverantör , går den inte att ersätta med någon annan vare sig man vill eller inte.
Styrdonet är så pass "inkompetent" så att om du programerar i dina parametrar fel i det vid installation , får du byta ut det och det märks genom att lampan lyser konstant.


På 3B funkade det så här även tidiga golf MK4 hade samma system vid urkoppling av passagerarairbag


Beroende på styrdonsversion så monterade man motstånd eller inte , inget konstigt alls om dom ej monterat motstånd , men man drog alltid isär kontakten och "låste" elektroniskt.
Var ganska "gott och blandat" på den fronten när det gäller Passat 3B , motståndets "vara eller icket vara" bestämdes av aktuell mjukvaruversion i styrdonet & således ej av ex reservdelsnr.
Det var så "pass gott och blandat" att det ej fanns logik i det , som så mycket när VAG inför "gott och blandat" i sina reservdelssystem.
Ett styrdon kunde ha samma reservdelsnr men med olika mjukvara från leverantör , man var i vissa fall tvungen att fysisk ta fram styrdonet från ramtunneln , läsa av alla nummer och genom det få fram om du skulle ha motstånd eller inte.


Sen stämmer det bra att det mesta som skrivs ÄR teorier innan det sätts i praktik.
Är som sagt svårt att fixa en bil bakom en dataskärm.
Oavsett erfarenhetsgrad , har man ingen bil att konstatera fel på är det svårt att 100% säga vad som är fel/orsakar felet.

2stroke--> Finns det ingen i stan med en VAG-COM? :)
Är ju bara plugga in och se om du kommer in i 15.
Om du inte har det själv.

OEM-eftermontering
2014-01-01, 21:05
Då är ditt styrdon OK inga felkoder eller liknande, du kommer att ha kontakt med adress 15 utan problem. Men lägga in ny mjukvara kommer du inte kunna bara för att du kan läsa av felkoder och kommunicera med styrdonet.

Men du kan rädda detta styrdon kontakta mig via PM om ingen auktoriserad verkstad fixar detta så ordnar jag det via post och testbänken.

OEM-eftermontering
2014-01-01, 21:40
Nu ska vi inte krångla till saker och ting i onödan.

Kan med all sannolikhet säga att man inte har flashat airbagstyrdonet. :)
Flasha styrdon kom långt senare , och airbagstyrdonet på en 3B är som en hönshjärna.
När mjukvaran väl finns där vilket den gör från leverantör , går den inte att ersätta med någon annan vare sig man vill eller inte.
Styrdonet är så pass "inkompetent" så att om du programerar i dina parametrar fel i det vid installation , får du byta ut det och det märks genom att lampan lyser konstant.


På 3B funkade det så här även tidiga golf MK4 hade samma system vid urkoppling av passagerarairbag


Beroende på styrdonsversion så monterade man motstånd eller inte , inget konstigt alls om dom ej monterat motstånd , men man drog alltid isär kontakten och "låste" elektroniskt.
Var ganska "gott och blandat" på den fronten när det gäller Passat 3B , motståndets "vara eller icket vara" bestämdes av aktuell mjukvaruversion i styrdonet & således ej av ex reservdelsnr.
Det var så "pass gott och blandat" att det ej fanns logik i det , som så mycket när VAG inför "gott och blandat" i sina reservdelssystem.
Ett styrdon kunde ha samma reservdelsnr men med olika mjukvara från leverantör , man var i vissa fall tvungen att fysisk ta fram styrdonet från ramtunneln , läsa av alla nummer och genom det få fram om du skulle ha motstånd eller inte.


Sen stämmer det bra att det mesta som skrivs ÄR teorier innan det sätts i praktik.
Är som sagt svårt att fixa en bil bakom en dataskärm.
Oavsett erfarenhetsgrad , har man ingen bil att konstatera fel på är det svårt att 100% säga vad som är fel/orsakar felet.

2stroke--> Finns det ingen i stan med en VAG-COM? :)
Är ju bara plugga in och se om du kommer in i 15.
Om du inte har det själv.

Kan mycket väl vara att Vag verkstan inte fått rätt på kodningen och därav blivit fel - Problemet löst med rätt kodning. Även om jag inte tror/tänker att så borde fallet vara då det är för dåligt av mek att inte kunna detta, känns för enkelt.

Att mjukvaran från lev inte går att ersättas är tyvärr väldigt fel jag och många andra gör detta dagligen viss "chippning" handlar om just detta du skriver inte går att göra. När ett airbag styrdon har varit krockat flashar man in ny mjukvara för att få bort felkoden som alltid finns där. Annat exempel är can gateway problemet där man flashar in ny mjukvara för att slippa batteriproblemet - om man vill vara ekonomisk och inte byta.

Även om bilen är gammal så har möjligheterna att jobba i dem utvecklats, då kunde man inte. Idag leker man med mjukvarorna ganska duktigt även i gamla bilar. Om vag verkstan gjort det eller ej vet jag inte.

2stroke
2014-01-01, 21:52
På 3B funkade det så här.
Beroende på styrdonsversion så monterade man motstånd eller inte,
inget konstigt alls om dom ej monterat motstånd,
men man drog alltid isär kontakten och "låste" elektroniskt.
Var ganska "gott och blandat" på den fronten när det gäller Passat 3B
motståndets "vara eller icket vara" bestämdes av aktuell mjukvaruversion i styrdonet & således ej av ex reservdelsnr.
Det var så "pass gott och blandat" att det ej fanns logik i det,
som så mycket när VAG inför "gott och blandat" i sina reservdelssystem.
Ett styrdon kunde ha samma reservdelsnr men med olika mjukvara från leverantör,
man var i vissa fall tvungen att fysisk ta fram styrdonet från ramtunneln,
läsa av alla nummer och genom det få fram om du skulle ha motstånd eller inte. Är AirBag styrdonet klumpen som sitter under baksätet ?

Jag vet inte av någon med VCDS här uppe i Gällivare.

Henrik.M
2014-01-01, 21:56
Är AirBag styrdonet klumpen som sitter under baksätet ?

Jag vet inte av någon med VCDS här uppe i Gällivare.

Nope.

Siter på ramtunneln mot torpedväggen.
Du kommer åt den genom att lossa plasten till fototrymmet antigen på höger eller vänster sida fram.
MEN vrid ej på tändning om du tar ut styrdon , då har du en konstant lysande airbaglampa om du vrider på tändning , och den slocknar inte föränn man har raderat koden.

Kan ju vara bra att nämna.

Foppson
2014-01-02, 00:22
Tänkte bara nämna att diagnos på 3B 2000 går via k-line och inte via CAN. Enda som diagnos går via CAN till är motorstyrdon, via gateway i instrumentet. En eftermarknads radio kan kortsluta k-line men inte CAN för den finns inte dragen till radion. Det finns några styrenheter som ansluter via CAN för inbördes kommunikation, bla automatlåda, airbag, abs, motor och immo/instrument.
Jag fick fel på mitt instrument och då kom jag inte åt styrenheterna i min bil, inga felmeddelanden förutom de som relaterade till den krånglande immon.
Så min fråga är om de kom åt övriga styrdon utan problem?

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

2stroke
2014-01-02, 00:23
AirBag styrdonet sitter på ramtunneln mot torpedväggen.
Du kommer åt den genom att lossa plasten till fotutrymmet antigen på höger eller vänster sida fram.Hmmmm.....
Har inte för mig att ha sett någon "burk" som skulle sitta mot torpedväggen,
( har varit och grävt i båda sidornas golv för att kolla vattenläckage )
Enda jag sett är ju komfort styrdonet som sitter under Vänster framsäte.

Närmare beskrivning skulle vara bra... :o

Henrik.M
2014-01-02, 00:40
http://ww2.justanswer.com/uploads/vwtech0405/2009-10-11_035309_airbag.jpg

Skickat från min Mini Padda

Danne_
2014-01-02, 03:08
Jag har VAG-COM i Gällivare ;)