handdator

Visa fullständig version : Jetta MK2 går bara på 3an och 4ans Cyl.



vw_gti93
2013-12-29, 20:33
Hejsan, Har problem med min vw Jetta cl 1.8l 1990.

allting började såhär vid kallstart när man höll jämn hastighet så vibrerade bilen ganska rejält. och gick prima när den blev varm

Och nu för nåndag sen så körde jag så bara blurrade bilen ner helt orkeslös. ville bara dö vid gaspådrag (Låter som en moppe) men varvar man upp bilen till 2,5tusen varv så låter det kanon.

och nu har jag bytt Rotor,Fördelarlock,Tändstift, den är död på 1ans och 2ans cylinder Dom får gnista till dem. förgasarfotspackningen är nyligen bytt ...även bytt Tomgångsventil, Lufttillförsel.
Någon som har nån susning? Tacksam för svar.

MVH

Henrik.M
2013-12-29, 20:49
Är stiften torra eller blöta på 1 och 2:an ?

Snustorra stift kan man misstänka ingen soppa......ganska osanolikt på en bil med centralisprutning , mer vanligt på bilar med spridare.

Blöta stift kan man misstänka ingen/svag gnista , kan bero på på defekta tändkablar.

Sen kan du ju ha defekt insugspackning = tjuvluft.

vw_gti93
2013-12-29, 20:51
Torra med sot på... Skulle nästan också misstänka ingen soppa, Men hur kan man gå till väga då?

Henrik.M
2013-12-29, 21:00
Torra med sot på...

Då har du gnista , frågan är om gnistan är nog effektiv.
Sotiga stift brukar innebära för mycket soppa.
Blöta stift brukar innebära ingen gnista.

Vill du verkligen ta reda på om den får soppa (vilket jag tror den får) är det bara att ta lös kabeln på ex cylinder 1 och köra bilen ett par sekunder.
Sen skruvar du ur t-stiftet och tittar ner i cylindern , mest troligt är den dränkt i soppa då och stiftet förbrukat.
Inget att rekommendera dock , men det är ett sätt.

Jag hade börjat med att byta tändkablar. :)

vw_gti93
2013-12-29, 21:06
okej men dom är inte allt för gammla..., Finns det några fler alternativ?

Henrik.M
2013-12-29, 21:15
okej men dom är inte allt för gammla..., Finns det några fler alternativ?

Torra sotiga stift = För fet blandning.



Tändspole , luftläckage på insugssidan, kompressionsförlust mellan cylindrarna (blockpackning) , strulande lamdasond (felaktig insprutningsmängd) , strulande insprutning.
Lite knepigare att konstatera dock , så det är alltid enklare att börja med det "enkla" , dvs tändkablar , tändstift och det övriga.


Kan vara motor tempgivaren som spökar alt lamdasonden = Den går på "choke" hela tiden.

Är det rätt tändstift och samma tändstift på alla 4 cylindrar?

vw_gti93
2013-12-29, 21:20
oj det va en del att gå igenom haha.. :D Ja tempmätaren funkar och rätt stift är det,

vw_gti93
2013-12-29, 21:51
Här har du en video hur bilen beter sig. http://www.youtube.com/watch?v=URgDSIETwNc&feature=em-upload_owner

Henrik.M
2013-12-29, 22:01
Börja med det enkla.

Eftersom allt annat är fixat tändningsväg : Motståndsmät tändkablarna.
Ska ligga på kring 6 kilo ohm ( +/- 1) , viktiga är att det är någorlunda samma värde på samtliga.

Sen kan man gå på dom lite knepigare sakerna , att mäta motortempgivaren (givaren som matar motorstyrdonet med info) samt lamdasonden.
Dom styr bränslet.

Finns på nätet värden och hur man går tillväga. :)

Stämmer allt detta , så är det nog komprov som gäller.

J.L
2013-12-29, 22:41
Det låter iofs som att motorn går på 3 av cylindrarna.

Har alla ovanstående detaljer bytts före eller efter problemen uppkom?

Jag tänker främst på tändföljden på tändkablarna, sitter de rätt?

Henrik.M
2013-12-29, 22:47
Jag tänker främst på tändföljden på tändkablarna, sitter de rätt?

Så enkel sak tänkte inte ens jag på......... :)

vw_gti93
2013-12-29, 23:07
Ja dom sitter rätt! delarna byttes efter problemet.