handdator

Visa fullständig version : Passat CC -08 Kamremsbyte



Smurfelina
2013-12-28, 19:59
Hej!
Mitt första inlägg här och jag är inte bilkunnig :o
Jag är väldigt nära att köpa en Passat CC och undrar lite över de här med kamremsbyte.
Försäljaren sa att den ska bytas när bilen rullat 18000. Stämmer detta?
Vad ligger ett sånt byte på?
Finns där några kända problem med denna modellen?
Ha en fortsatt trevlig kväll!

Marcus
2013-12-28, 20:51
Vilken motor gäller det?

Smurfelina
2013-12-28, 22:05
Tsi, 200Hk

Mk1
2013-12-29, 10:03
Yepp, 18000 mil till kamremsbyte på denna motor.



Skickas från min iPhone via Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Smurfelina
2013-12-29, 10:42
Toppen :-)
tack för ditt svar. Du har inte koll på vad ett sånt byte kostar?

Crille82
2013-12-29, 12:00
Kamremsbyte kostar ca. 7-10000:- beroende på verkstad och vart i landet den ligger.

Kolla noga efter lackblåsor över hela bilen, det enskilt största problemet nyare Passater dras med. Kolla även att den är servad inom maxintervallen på 3000 mil eller två år.

Smurfelina
2013-12-29, 12:38
Toppen! Tack så mycket. Några lackblåsor är där inte :) Ska gå igenom serviceboken

OEM-eftermontering
2013-12-29, 13:04
Automat eller man?

NOlsson
2013-12-29, 14:31
Har inte varit med om alltför många "blåsor" på CC, dock har det varit en del problem med läckande dörrtätningar på dom lite äldre modellerna (08-09).

Precis som nämnt så beror priset på kamremsbytet på vart i landet man befinner sig (och om man vill hålla sig till VW).
Där jag jobbade tidigare (Gotland) så kostade det runt 7000:-, i Gävle däremot kostade samma jobb nästan 15.000:-...

Passat CC är en snygg bil! :-)

Crille82
2013-12-29, 15:21
Har inte varit med om alltför många "blåsor" på CC, dock har det varit en del problem med läckande dörrtätningar på dom lite äldre modellerna (08-09).

Precis som nämnt så beror priset på kamremsbytet på vart i landet man befinner sig (och om man vill hålla sig till VW).
Där jag jobbade tidigare (Gotland) så kostade det runt 7000:-, i Gävle däremot kostade samma jobb nästan 15.000:-...

Passat CC är en snygg bil! :-)

CC drabbas tyvärr också av blåsor...

15000:- för ett kamremsbyte låter lite väl mycket, är du säker på att det inte inkluderade service?

När man jämför pris på kamremsbyte skall man vara noga med att få pris på allt som bör göras, dvs. rem, spännrulle, vattenpump, spårkilrem och remspänningsdämpare dito. Många allverkstäder är fula och endast lämnar pris på rem och spännare för att när bilen väl är inne på verkstaden ringa kunden och rekommendera byte av vattenpump, spårkilrem etc. Då är det liksom inga problem att lämna ett lågt pris. Merparten av kostnaden är oftast material.

NOlsson
2013-12-29, 17:38
Okej! Det var något nytt för mig, satt på garantin ett tag och hade då aldrig att göra med blåsor på just CC! Sen är det ju också säkert en tillfällighet bara, tvivlar inte på att CC:n är problemfri då vanliga Passaten dras med dessa problem under den tillverkningsperioden.
Dock så borde det väl finnas Goodwill på CC:n? Det gör åtminstone det på Passaten :-)

Japp, enbart kamremsbyte, blev själv förvånad då det nästan var dubbelt så mycket som vi tog... Har för mig att min kusin lämnade in sin DKW i Gävle också, var hiskeligt dyrt minns jag...

Precis som nämnt ovan, så ska man vara noga med att kolla vad som ingår i jobbet.
Vet av egen erfarenhet att många ger pris på "byte av kamrem", ordagrant. Sen ringer dom kunden och säger att "blablabla" är sönder och behöver bytas. Vad gör kunden då? Ja, inte ber man dom plocka ihop allt igen när något är trasigt iaf...

Amazonas
2013-12-29, 18:53
Aldrig heller hört om galvblåsor på CC. Fast vore ju ifs konstigt om inte de också drabbas när typ 9/10 vanliga passater av generation B6/B7 drabbas... Kollade på svägerskans 6 månader gamla r-line idag och hittade på bakluckan och insidan (!) av dörrarna... Även min Superb har fått på bakluckan. Tradigt, man börjar ju fundera på om ska fortsätta köra VAG produkter :( Rost är fan det värsta jag vet.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

NOlsson
2013-12-29, 19:12
Det är helt värdelöst att nya bilar ska behöva rosta... Dock är det inget "unikum" med just VW, Mercedes rostar dom med, tyvärr.
Men det konstiga är att bara vissa modeller drabbas?

Mange.k
2013-12-29, 19:25
Jag träffade en herre (som hänger här) igår som fått sin CC omlackad, enl honom är cc tyvärr också utsatt

Amazonas
2013-12-29, 19:49
Mja alla verkar inte ha problem. På jobbet bytte de från Audi/VW till Volvo som tjänstebilar för två år sedan och tydligen så har verkstadstiden gått ned med 23 procent. De jag kollat på har än så länge klarat sig från rost eller galvblåsor i alla fall. Men så sjukt tråkiga bilar å andra sidan :) Men det är fan frågan om inte Superben ersätts med en V70 eller någon annan asiat...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Marcus
2013-12-29, 20:26
V70 - när man har gett upp livet...

Amazonas
2013-12-29, 20:45
V70 - när man har gett upp livet...

Mja ungefär så jag känner :) Men fan pallar inte allt jävla strul med bruksbilarna hela tiden. 2-3 år gamla bilar ska bara funka och definitivt inte börja rosta...

Marcus
2013-12-29, 21:37
Ja, håller givetvis fullständigt med om det :)

Crille82
2013-12-29, 22:44
Det går väl säkert 30 Passat Varianter på en CC, så naturligtvis inbillar man sig att det är vanligare förekommande på "vanliga" Passater. Min erfarenhet är dock att så verkar tyvärr inte vara fallet...

Så kallad "goodwill" på galvblåsor är något som Volkswagen blivit mer restriktiva med på senare tid. Hur som helst så förutsätts det som regel att bilen är fullservad på märkesverkstad, sen är det upp till varje enskild verkstad. Man bör i första hand vända sig till den verkstaden som skött service.

Håller med om att V70 inte är någon speciellt roligt bil, det är dock definitivt inte Passat heller. Man åker iaf bekvämt i en V70, för merkostnaden.

Marcus
2013-12-29, 22:55
Misstänkte att det argumentet skulle komma och naturligtvis är Passat inte någon sportbil som Porsche 911 på något sätt. Den är dessutom mycket vanlig, till och med Sveriges näst mest sålda bil. När jag köpte min R-Line så stack den dock ut i trafiken i det utförandet, men mycket har förändrats sedan dess. Det som fäller avgörandet för min del är ändå körupplevelsen. Att behöva åka (det tar emot att skriva köra i samma mening som ordet V70) V70 varje dag känns lite som ett straff, så bedövande tråkig är den att ratta. Passaten är förvånansvärt smidig och rolig att köra, och i det avseendet väldigt svårslagen i sin pris- och storleksklass. Kombinationen körglädje, körställning, känsla, utrustning parat med rimliga ägarkostnader ger ett mycket trevligt bilägande. Ungefär som receptet för Golf GTI med andra ord.

Crille82
2013-12-29, 23:17
Kan hålla med om att Passaten är smidigare än V70, men förstår mig inte på det stötiga sport-chassit. Det är helt fel på svenska vägar/gator och passar egentligen inte alls till majoriteten som köper Svenssonbil. CC och Alltrack är betydligt bättre att köra och åka i.

Passat ger absolut mycket bil för pengarna och erbjuder mycket prisvärd utrustning. Nu säljs Alltrack med Premiumpaket för 309900:- och man kan lägga till dragpaket och fjärrstyrd värmare för 14900:-, klart prisvärt.

Katallozi
2013-12-30, 22:38
CC drabbas tyvärr också av blåsor...

15000:- för ett kamremsbyte låter lite väl mycket, är du säker på att det inte inkluderade service?

När man jämför pris på kamremsbyte skall man vara noga med att få pris på allt som bör göras, dvs. rem, spännrulle, vattenpump, spårkilrem och remspänningsdämpare dito. Många allverkstäder är fula och endast lämnar pris på rem och spännare för att när bilen väl är inne på verkstaden ringa kunden och rekommendera byte av vattenpump, spårkilrem etc. Då är det liksom inga problem att lämna ett lågt pris. Merparten av kostnaden är oftast material.

Fick betala nästan 12-13000:- för mitt kamremsbyte har jag för mig, då var service med lite dsg olja och sånt inkluderat. Passat CC -09 2.0TDI

Har också hört att de börjar bli lite restriktiva vad gäller galvblåsor. Hade dock tur och fick hela min bil omlackerad (förutom tak) på goodwill men det var efter att jag själv lagt till lite pengar. Synade bilen väldigt noga innan köp och då fanns inget. Men när jag lämnade in bilen på rekond nån månad senare så blev det väldigt tydliga (i rätt ljus) samt insidan (bakom klädseln) av bagageluckan hade fått små blåsor, men inget på utsidan.

Marcus
2013-12-31, 00:38
Kan hålla med om att Passaten är smidigare än V70, men förstår mig inte på det stötiga sport-chassit. Det är helt fel på svenska vägar/gator och passar egentligen inte alls till majoriteten som köper Svenssonbil. CC och Alltrack är betydligt bättre att köra och åka i.

Ja smaken är olika. Jag skulle aldrig välja en Passat utan sportchassi. Då väljer jag hellre en annan bilmodell. Men så är jag också gammal GTI-nörd.

Crille82
2013-12-31, 11:27
Ja smaken är olika. Jag skulle aldrig välja en Passat utan sportchassi. Då väljer jag hellre en annan bilmodell. Men så är jag också gammal GTI-nörd.

Missförstå mig rätt. Jag har också kört GTI har absolut inget emot fasta chassi, men GTI och Passat vänder sig primärt till helt olika köpare. Det går att göra fasta och roliga chassi som inte är stenhårda. I Sverige är de flesta vägarna väldigt dåliga och då klarar inte ett för hårt chassi av att svälja det, vilket gör att bilen ligger och "småstudsar".

På senare år har Golfs sportchassi enligt min mening vart bättre än Passats, hur det kan vara så kan man undra? På CC är det inget problem då den har DCC som standardutrustning, något som är förhållandevis dyrt till Passat.

Marcus
2013-12-31, 13:06
Helt olika köpare vet jag inte... Jag skulle ju helst vilja köra GTI men eftersom jag har familj med två barn så behövs ju något större och jag tyckte den här Passaten var så nära en Golf GTI jag kunde komma samtidigt som mina övriga behov fick sin lösning. Men jag kanske är unik :)

Vägarna i Sverige är absolut skit. Många östeuropeiska länder har långt mycket bättre motorvägar. Men jag skulle inte vilja köra den årliga badturen via Autobahn till Adriatiska havet i en fullastad Passat utan sportchassi...

Men du har naturligtvis en poäng i att den som inte bryr sig om vad bilen är för någon bil och som primärt nyttjar den för att köra mellan hem, jobb, mataffär - den kanske ska välja komfortchassi eller Alltrack. Komfortchassi har ju väldigt många Passat ändå, det är väl mest GT-utförandet som har sportchassi.

Crille82
2013-12-31, 15:53
Helt olika köpare vet jag inte... Jag skulle ju helst vilja köra GTI men eftersom jag har familj med två barn så behövs ju något större och jag tyckte den här Passaten var så nära en Golf GTI jag kunde komma samtidigt som mina övriga behov fick sin lösning. Men jag kanske är unik :)

Vägarna i Sverige är absolut skit. Många östeuropeiska länder har långt mycket bättre motorvägar. Men jag skulle inte vilja köra den årliga badturen via Autobahn till Adriatiska havet i en fullastad Passat utan sportchassi...

Men du har naturligtvis en poäng i att den som inte bryr sig om vad bilen är för någon bil och som primärt nyttjar den för att köra mellan hem, jobb, mataffär - den kanske ska välja komfortchassi eller Alltrack. Komfortchassi har ju väldigt många Passat ändå, det är väl mest GT-utförandet som har sportchassi.

Det senaste 3-4-5 åren inbillar jag mig att merparten av svensksålda Passater levererats med sportchassi, R-line, GT osv. Vet inte om det är en fördel med sportchassi när man med mycket last, tidiga R-line var så pass låga att bakhjulen slog i innerskärmarna bak med lite last. Dessutom konsumerar de plast under i ganska stor utsträckning.

Jag resonerar i mångt och mycket som dig. Men jobbar på auktoriserad VW-verkstad och ser man till hur de flesta ägarna av nyare Passater använder och sköter sina bilar så vore nog V70 ett bättre val. De flesta är inte, som dig och mig, intresserade av bilar och bilköring utan vill bara att bilen skall rulla över stock och sten och inte behöva skötas... :rolleyes:

Gott Nytt År!

ivanko80
2014-12-07, 17:24
Hmm skumt, har också en 2.0 TSI och där sitter det en kamkedja och inte rem enligt VAG verskstad.

Crille82
2014-12-07, 18:12
Hmm skumt, har också en 2.0 TSI och där sitter det en kamkedja och inte rem enligt VAG verskstad.

Den nya generationens 2,0 TSI på 211 hk har kamkedja, den gamla på 200 hk hade rem...

ivanko80
2014-12-08, 14:55
O fan, då får jag återvända till min VAG verkstad och snacka med dom. Jag var där ett par månader sen och fråga dom när man ska byta kamrem och då sa dom till mig att jag hade kamkedja och att jag inte behöver byta.