handdator

Visa fullständig version : Golf Mk2 1,8 utan T



Sidor : [1] 2 3

Manny
2007-08-21, 02:56
http://userland.fotopic.net/logos/253044.gif

Då har jag tagit över en mycket fin och välbyggd bil som ska få smiska bana framöver! Ett enkelt recept och driftsäker maskin!

AGN motor från audi A3 på 125 vilda kusar, 02jlåda, sinterlamell, G60 bromsar, bilstein fjäderben, polybussningar överallt och så gott som stumtmonterad motor.
Helbur, sparco stolar, o rensad inredning.
195/50 15" på 8" breda hjul.

Den skramlar, vibrerar o låter nåt fruktansvärt (fick stanna o köpa öronproppar på vägen hem), men ack så underbar att köra!

Bilen är byggd av Daniel Fredriksson från falun, och han har gjort ett mycket bra jobb! Jag ska bara förfina lite detaljer på den. Finns lite småsaker till att göra på denna bil, tex nåra mätare, bälten o lite annat smått o gott. Bilen kommer troligen inte att ändra utseende nämnvärt. Riktigt snygg som den är!

En liten bild får man väl slänga ut med :D

http://images.fotopic.net/yoddcf.jpg

P.Hagel
2007-08-21, 10:19
Grattis till en ovanligt fräsch o välbyggd Golf II.

Lillen
2007-08-21, 11:33
Grattis!

Och äntligen blev det av.
JAG är avis som faen.

Men ja hade ju ändå inte råd ju.
Hmm men nu är du nog snabbast i "slow racing" =)

Janne.M
2007-08-21, 12:04
Grattis, ser riktigt bra ut det där. Nu fattas ju bara att du uppgraderar med Dahlbäcks 10000 rpm kit och fixar extra bränsle ;)

Barbapappa
2007-08-21, 18:51
Wow, kul Manny!
Snygg och prydlig bil tycker jag.
Då blir det denna till Kinnekulleträffen då? ;-)

Lillen
2007-08-21, 19:07
Wow, kul Manny!
Snygg och prydlig bil tycker jag.
Då blir det denna till Kinnekulleträffen då? ;-)

Så får ni tampas ni med storeffektsuttag =)
Jag får väl kampas med J.L.

Manny
2007-08-21, 21:59
hehe tackar! denna ska till kinnekulle!!!

Holmgren
2007-08-21, 22:06
Kollade in denna på Bug Run... Tycker den var ruskigt grym. Grattis till ett fin fint köp. Var själv sugen men håller ju på med Golf ettan, hade inte plats för en bil till....

Marcus
2007-08-21, 22:07
Härlig bil :)

pekka kiiskilä
2007-08-24, 19:12
Så det blev en fin mk2a med lagom motor och väghållning så då kör du väl åttor runt mig o lillen hehe,

Manny
2007-08-24, 19:47
Så det blev en fin mk2a med lagom motor och väghållning så då kör du väl åttor runt mig o lillen hehe,

hoppas det iaf... höhö

znabb
2007-08-24, 20:02
hoppas det iaf... höhö

grattis till en mkt fräsch och fin bil!

i rätt omvårdnad kommer den hålla lääänge.

BluedogR
2007-08-24, 20:11
Grattis till en super fräsch MkIIa va själv sugen på den ett tag

Ezcobar
2007-08-24, 21:46
en riktigt fin bil du har hittat... Man kan inget annat än vara lite svartsjuk och samtidigt glädjas åt ditt fina köp!!!

Manny
2007-09-05, 04:39
Tack för kommentarerna även om det är Daniels förtjänst...

Bilen används flitigt iaf :D

http://www.youtube.com/watch?v=G7FTXRShfak

Hastighetsbegränsen överstegs aldrig på filmen, och inga djur kom till skada under inspelningen. :P

Roffe
2007-09-05, 12:42
Härligt manny =)

T.Gustavsson
2007-09-05, 13:23
Förbaskat fin bil. =)

// Tomas

Lillen
2007-09-05, 13:35
Tack för kommentarerna även om det är Daniels förtjänst...

Bilen används flitigt iaf :D

http://www.youtube.com/watch?v=G7FTXRShfak

Hastighetsbegränsen överstegs aldrig på filmen, och inga djur kom till skada under inspelningen. :P

Gaah.
Den låter mysigt.

DU???
Visst har du kul med bilen när du kör?
Verkar bromsa bra med =0 (skwiiiik)

Thor jag blir avis på ditt bilköp!!!!
HOPPAS du kommer till Kinnekulle.

Manny
2007-09-05, 13:50
Gaah.
Den låter mysigt.

DU???
Visst har du kul med bilen när du kör?
Verkar bromsa bra med =0 (skwiiiik)

Thor jag blir avis på ditt bilköp!!!!
HOPPAS du kommer till Kinnekulle.

Den är skitrolig att köra men just denna filmen är det inte jag som kör.. :D

Jag kommer till kullen... räkna med det..

Manny
2007-09-07, 12:25
Då var det dags för hjulinställning idag. Får se hur det går :D.

Manny
2007-09-07, 20:48
jahaja... dom lyckades inte få på mätmohängen på hjulet, jag hade tydligen för dåliga däck. så det får väl vänta till de nya däcken kommer...

Lillen
2007-09-08, 11:21
Vadå??
Har dom ingen krativitet nere i Skeåne.
Då får man spänna fast den på nå vis ju.
Brukar ju finnas gummistroppar för detta ändamål.
Eller så tar man i och skryvar åt som S*#an så sitter den =)

Vad blir det för nya däck?

Manny
2007-09-08, 12:07
Vadå??
Har dom ingen krativitet nere i Skeåne.
Då får man spänna fast den på nå vis ju.
Brukar ju finnas gummistroppar för detta ändamål.
Eller så tar man i och skryvar åt som S*#an så sitter den =)

Vad blir det för nya däck?
dom som skulle göra jobbet var nog inte så sugna på att jobba... åker nog till en annan verkstad o gör det istället tror jag.

det blir Falken-Ohtsu Ziex ZE 512 195/45 R15 78V med fälgskyddslist. Ganska billiga däck. dom får duga till gatkörning. ska inhandla Toyo r888 till nästa säsong ändå :D

Lillen
2007-09-08, 12:16
dom som skulle göra jobbet var nog inte så sugna på att jobba... åker nog till en annan verkstad o gör det istället tror jag.

det blir Falken-Ohtsu Ziex ZE 512 195/45 R15 78V med fälgskyddslist. Ganska billiga däck. dom får duga till gatkörning. ska inhandla Toyo r888 till nästa säsong ändå :D

Ja det är rätt kurs på dem.
Köper du på Däckonline??

Ja ja vill ha R-däck nästa år med.

Manny
2007-09-08, 12:50
Ja det är rätt kurs på dem.
Köper du på Däckonline??

Ja ja vill ha R-däck nästa år med.

Ja däckonline, 2500 för alla fyra.

R-däcken kostar 700:- st...

Cullberg
2007-09-10, 17:50
Förbaskat fin bil =) såg den på bugrun jag också! borde väl gå lite bättre än den gröna uppe på kullen =) släng gärna in lite mer bilder!

razer
2007-09-10, 18:55
Ja däckonline, 2500 för alla fyra.

R-däcken kostar 700:- st...

Manny, köp falken fk452 istället, de kostar inte mycket mer men funkar bättre.

BluedogR
2007-09-10, 21:31
jahaja... dom lyckades inte få på mätmohängen på hjulet, jag hade tydligen för dåliga däck. så det får väl vänta till de nya däcken kommer...


var någonstans fick du gjort hjulinställningen ?
har aldrig varit med om att men ej kan få på mätinstrumenten på fälgen på grund av däcket
får men ej dit de så släpper man bara luften i däcken då bilen e upphissad går utmärkt att få på instrumenten, bara att pumpa i luft igen

Manny
2007-09-10, 22:30
Manny, köp falken fk452 istället, de kostar inte mycket mer men funkar bättre.

försent, redan köpta. spelar inte så stor roll för mig till gatkörningen. ska ha r-däck med nästa år.


var någonstans fick du gjort hjulinställningen ?
har aldrig varit med om att men ej kan få på mätinstrumenten på fälgen på grund av däcket
får men ej dit de så släpper man bara luften i däcken då bilen e upphissad går utmärkt att få på instrumenten, bara att pumpa i luft igen

det var på "däckiallt" i hässleholm... det hade säkert gått att fixa om han som ägert stället inte hade vart så grinig... körde till däckia sen o dom sa iaf att det inte skulle va nåt problem dock hade dom ingen ledig tid.



Förbaskat fin bil =) såg den på bugrun jag också! borde väl gå lite bättre än den gröna uppe på kullen =) släng gärna in lite mer bilder!

bilder kommer så småningom, har inte fotat nåt ännu... den tiden den sorgen... :D

Manny
2007-09-10, 22:32
lutar för övrigt åt att köra till däckia istället o fixa det... bara 100:- dyrare, men det är det värt om folket där är trevligare. :D

jag valde falken däcken bara för det var fälgskyddlist på dom, annars hade det kunnat bli vad som helst :D

Manny
2007-09-11, 18:26
såja då var däcken hämtade, ska bara fixa på dom på fälgarna med :D. har plockat av hjulen på bilen så den står på pallbockar nu.

Det högra oken bak satt inte fastspänt! Troligen så har nån glömt att spänna skruvarna som håller fast oket, dom hade inte gängat ur helt men dom var inte spända öht. kanske har vibrerat av, vad vet jag. Spelar egentligen ingen roll, det viktigaste är att jag upptäckte det och att inget allvarligt hände.
Borde kollat sånt förlängesen ändå med tanke på att allt på bilen har varit avplockat.

Kände lite på hjulupphängningen runt om och hittade lite andra lösa skruvar, oken fram var inte så hårt spända, nedre bulten till stötdämparen bak var inte spänd (glappade pga det) och vänster centrumbult fram var inte helt spänd heller, knackade till kanten på denna så den ska låsa lite, vet ju vad som hände med viktors bil på kullen sist...

Så nu kanske det skramlar mindre i bilen :D

Avgasupphängningen var av på nåra ställen med men det ska jag fixa i vinter. Ska helsvetsa det istället för klämmor tänkte jag, så det blir stabilare o tätare.

Så nu väntar bara däckmontering och hjulinställning.

pekka kiiskilä
2007-09-11, 23:04
Manny det är rätt vanligt att man får dra åt lite bullt o skruv på en lagom chassi hård bil jag får dra åt lite bullt o byta lampor som skakar sönder.

Kämpa på o få till hjulinställningen bra så du kan ka kul på kullen,
Själv så får jag plocka bort oljekylet för den har fått ett stenskott.

Manny
2007-09-11, 23:20
Manny det är rätt vanligt att man får dra åt lite bullt o skruv på en lagom chassi hård bil jag får dra åt lite bullt o byta lampor som skakar sönder.

Kämpa på o få till hjulinställningen bra så du kan ka kul på kullen,
Själv så får jag plocka bort oljekylet för den har fått ett stenskott.

ja jag läste det.. trist men det funkar ju :D

Manny
2007-09-15, 11:07
en kompis fixade bra pris på montering OCH inställning, så på tisdag gäller det kl 8.00, hoppas jag vaknar i tid bara... :D

Manny
2007-09-21, 21:20
Såja, nu har det nya sulor på kärran och hjulinställning gjord.

Idag tvättade jag den inför kullen ;D. Skurade den invändigt då jag har rivit ur mattorn pga att det läcker in vatten lite här o där :D.

Ordnade lite bättre beggade gummipluggar till torpeden så det inte ska dra sådant när man kör.

Fixade även en huvpinne som fick plats under huven... :D

pekka kiiskilä
2007-09-21, 21:27
Gott manny att hjulinställningen är fixad vad satte ni cambern och toe in på är lite nyfiken bara.

Manny
2007-09-21, 21:31
Gott manny att hjulinställningen är fixad vad satte ni cambern och toe in på är lite nyfiken bara.

kommer inte ihåg exakt men jag tar med mig pappret så kan du få se imorrn :D

gick itne att ställa lika mycket camber på båda sidor så det är lite mer på ena sidan, så jag tar väl vissa kurvor bättre än andra nu hehe, vet inte om det gör nåt med det får duga sålänge. toe hamnade på nästan 0

pekka kiiskilä
2007-09-21, 21:38
Så du har olika vamber på bilen hehe, själv så ändrade jag cambern på vänster fram lite extra för kullen har långa höger böjar men det är ju bara ett test.

PS: vet du på ett ungefär när du dyker upp hos mig för det kan ju vara bra att veta om vi blir mer till middagen hehe.

Manny
2007-09-21, 21:40
Så du har olika vamber på bilen hehe, själv så ändrade jag cambern på vänster fram lite extra för kullen har långa höger böjar men det är ju bara ett test.

PS: vet du på ett ungefär när du dyker upp hos mig för det kan ju vara bra att veta om vi blir mer till middagen hehe.

Åh! vad trevligt :F, tänkte köra nån gång efter 12snåret så vi har lite tid o snacka innnan läggdags :D

pekka kiiskilä
2007-09-21, 22:00
Det är ju inte helt fel tid för det tar väl kanske 4 timmar eller nåt för dig hit.
Vi höres imorgon.

Manny
2007-09-21, 22:02
2,5 om inte polisen jagar mig :D hehe,

nedå å kör lugnt, vill ha kvar lappen ett tag till :D.

Manny
2007-09-22, 02:52
Såja eftersom jag inte sover normalt så kommer det lite bilder här :D.
Finns fler på min hemsida.

Tyvärr blev inte bilderna perfekta pga dåligt ljus o massa regn...

http://images.fotopic.net/yo0s96.jpg

http://images.fotopic.net/yo0s9z.jpg

Roffe
2007-09-22, 11:25
har sagt det innan och säger det igen mkt fin fin bil följde han som byggde den och var mäktigt imponerad över allt arbete så du kan vara mer än nöjd =)

Manny
2007-09-22, 11:29
har sagt det innan och säger det igen mkt fin fin bil följde han som byggde den och var mäktigt imponerad över allt arbete så du kan vara mer än nöjd =)

Jag är nöjd! :D Men som sagt den är ju inte 100% klar utan där finns en del att göra omän mycket som inte kommer att synas specilellt mycket...

Rätt skönt att slippa göra grovjobbet :D

Roffe
2007-09-22, 11:30
haha ja den lär ju inte rosta på ett bra tag ;) vad finns det kvar att göra då?

Manny
2007-09-22, 11:42
haha ja den lär ju inte rosta på ett bra tag ;) vad finns det kvar att göra då?

fixa mätare (har ingen varvräknare ännu) justera skärmar o dörrar, fästa breddarna bättre, bälten, ordna upphängning til avgas, etc
massa små pill. Sen måste man ju uppgradera lite med :D

Roffe
2007-09-22, 11:58
behövs det? :O du syftar på chassiet?

Manny
2007-09-22, 12:12
behövs det? :O du syftar på chassiet?

hur menar du?

Roffe
2007-09-22, 13:34
hur menar du?

vad skulle du uppgradera? var mer så jag menade =)

Manny
2007-09-24, 17:19
Nu har bilen smiskat bana med mig! Jag är riktigt nöjd med hur den beter sig på banan! inge vidare däck tyvärr, men r-däck ska jag investera i till nästa säsong.

Mina nya däck ser numera ut såhär:

http://images.fotopic.net/yozrl7.jpg

Manny
2007-09-24, 17:38
Glömde nämna att en liten pippi fick sätta livet till på vägen hem, den skulle skalla mig i 160 på e4an på väg hem.... :/
Prickade precis på a-stolpen!

http://images.fotopic.net/yozr60.jpg

J.L
2007-09-24, 18:06
haha synd på fågeln, bilen gick riktigt fint och du är med mycket i filmen, som precis nu blev klar, nu ska den bara upp någonstans med, håll utkik under kvällen =)

Manny
2007-09-24, 18:13
haha synd på fågeln, bilen gick riktigt fint och du är med mycket i filmen, som precis nu blev klar, nu ska den bara upp någonstans med, håll utkik under kvällen =)

wee, tar gärna en okomprimerad variant med :D

Lillen
2007-09-25, 13:02
Nu har bilen smiskat bana med mig! Jag är riktigt nöjd med hur den beter sig på banan! inge vidare däck tyvärr, men r-däck ska jag investera i till nästa säsong.

Mina nya däck ser numera ut såhär:

http://images.fotopic.net/yozrl7.jpg

Haha härligt Manny!!
Mina höll bättre iaf.

Men ja har ju kanske inte lika mycket effekt som du =)

Manny
2007-09-25, 16:15
Haha härligt Manny!!
Mina höll bättre iaf.

Men ja har ju kanske inte lika mycket effekt som du =)

kan va nåt sånt ja :D

sen kör jag på attack med ;D

Manny
2007-09-25, 22:04
Idag monterade jag 3:e priset i "Finaste bil" från kullen:

http://images.fotopic.net/yqyn3h.jpg

Det blev en hel del mygg med på väg hem från kullen:

http://images.fotopic.net/yqyn3i.jpg

P.Hagel
2007-09-25, 22:13
Som jag sa till dig Manny.
Mkt.snyggt bygge som är både kul och hel rätt.
Skönt bara att fredriksson gjorde nästan hela jobbet.

Läs avis. hehehehehe............

Manny
2007-09-25, 22:16
Som jag sa till dig Manny.
Mkt.snyggt bygge som är både kul och hel rätt.
Skönt bara att fredriksson gjorde nästan hela jobbet.

Läs avis. hehehehehe............

Kul! :D

Såg att du e inne på att skaffa färdigbyggt med :D, då kan man lägga energin på de roliga sakerna :D

Fredriksson
2007-09-26, 14:38
Grattis till 3e priset Manny :)
saknar den liteeeee kan ja säga.. men åker min 80 quattro nu går att åka brett med den på grusvägar iaf det är roligt med :D

Manny
2007-09-26, 15:48
Grattis till 3e priset Manny :)
saknar den liteeeee kan ja säga.. men åker min 80 quattro nu går att åka brett med den på grusvägar iaf det är roligt med :D

tackar! det är ju du som skulle haft priset igentligen :D

bra att du nåt kul att köra med ändå :D

Manny
2007-10-25, 19:16
Äntligen! NU har jag kopplat in varvräknaren! lite lödande av kablar o lite kopplande av dioder, så nu fungerar den!

Tack Norpan för telefonsupporten!

Falcor
2007-10-25, 19:54
Gött mos! :)

Lillen
2007-10-25, 20:37
Mycket trevligt Manny!
Blir de nå vinterpysslor för dig med denna i vinter då?

Manny
2007-10-25, 20:58
Mycket trevligt Manny!
Blir de nå vinterpysslor för dig med denna i vinter då?

mest småsaker.. :D inga stora grejer.. lite mätare o ssmåpill

Manny
2007-11-11, 23:06
Nu har nån jävla idiot snott min dummyantenn. parkerade 15min nedanför lägenheten och den försvann! fan va irriterande. Så nu måste jag hitta en ersättare för den som satt där.

Annars har jag bara fixat varvräknaren nu! jippie! :D

golf666
2007-11-12, 02:13
trevligt att du fick igång varvräknaren :D
Mindre kul att folk inte vet vad som är mitt och ditt... :(

Förresten, ska du köra med bilen i vinter eller ska den snart ställas av?

Manny
2007-11-12, 10:33
trevligt att du fick igång varvräknaren :D
Mindre kul att folk inte vet vad som är mitt och ditt... :(

Förresten, ska du köra med bilen i vinter eller ska den snart ställas av?

HAHA! Tror du att jag e galen? Salt på denna fina bil? har kört den till nu men det har varit saltfritt till igår här nere i tropikerna.
Jag har ju ettan som salt-absorberare igen. :D
Jag har precis beställt ett skattemärke som jag kan skrapa o ställa av.

Falcor
2007-11-12, 10:52
Kan du inte göra en liten ritning på elektroniken som fick varvräknaren att fungera ???

(behöver nåt liknande)

Manny
2007-11-12, 10:56
Kan du inte göra en liten ritning på elektroniken som fick varvräknaren att fungera ???

(behöver nåt liknande)

Du har väl 1,8t? då har du väl 4 spolar? jag har bara 2 spolar på min, jag kopplade bara 2 rejäla dioder från varje spole och tvinnade ihop dom o drog en kabel till mätaren. Så att varje puls från spolarna samlades till en tråd.

Falcor
2007-11-12, 11:32
Aaah, trodde att du hade 4 spolar på din också.... :-)

Manny
2007-12-12, 22:18
idag har det hänt liiiite iaf :D, har lagat högerdörrens låskista som fick för sig att vägra öppna för ett tag sedan. vet itne vad som var fel men jag plockade isär och satte ihop o sen funkade det.. (?) :D

Har även bytt termostaten då bilen inte riktigt ville komma upp i arbetstemp, lite klödd så man måste pilla av generatorn för att komma till... men nu är det gjort iaf. har dock ingen röd glykol hemma så det kommer sen..

målade även givaren till oljetrycksmätaren till silver från gulkromaterad, tyckte det blev för mycket gult som den va...

så nu får vi se vad som mer händer. måste fortfarande hitta en snygg/vettig mätarhållare till stereouttaget...

Jugo
2007-12-13, 07:51
idag har det hänt liiiite iaf :D, har lagat högerdörrens låskista som fick för sig att vägra öppna för ett tag sedan. vet itne vad som var fel men jag plockade isär och satte ihop o sen funkade det.. (?) :D

Har även bytt termostaten då bilen inte riktigt ville komma upp i arbetstemp, lite klödd så man måste pilla av generatorn för att komma till... men nu är det gjort iaf. har dock ingen röd glykol hemma så det kommer sen..

målade även givaren till oljetrycksmätaren till silver från gulkromaterad, tyckte det blev för mycket gult som den va...

så nu får vi se vad som mer händer. måste fortfarande hitta en snygg/vettig mätarhållare till stereouttaget...

Duktig du har varit idag, Thor =)

Manny
2007-12-16, 23:10
Nu i helgen har jag rensat lite i elsystemet i kupén, klippt bort massa tåtar som tex sätesvärmare och bakrutevärmare, sånt kommer aldrig in i bilen igen :D. Behöll jord plus och instrumentbelysning från radion som jag kan använda till min mätare sedan, tänkte koppla en egen lite härva till mätarna med en snabbkontakt för enkel service senare. :D

Håller på att tejpa in alla kablar i svart tygtejp för att snygga till det och få lite fabriks-look. Men tejpen tog slut...

Snyggade till imobilizern med, skruvade fast boxen på ett hemligt ställe :D.
Lödde ihop lite skarvade kablar med.

Instrumentbrädan har åkt ur med. skulle ju sätta i en som var gjord av hårdplast istället men den hade tydligen gått sönder så nu måste jag hitta en hårdplastbräda som är i toppskick igen...

Som vanligt glömmer jag bort att ta med kameran... men jag ska försöka skärpa mig...

golf666
2007-12-16, 23:21
Trevligt att de händer lite med bilen!!
Men du får juh inte glömma kameran heller :D

Du ska inte flocka en panel o montera in istället då?

pekka kiiskilä
2007-12-16, 23:22
Mätarhållare kan jag ha i mitt förråd jag får väl titta efter åt dig,
Instrumentpanel får du av mig när jag börjar med det nya projektet samt att jag ska höra mig för om flockning med.

Manny
2007-12-16, 23:28
Trevligt att de händer lite med bilen!!
Men du får juh inte glömma kameran heller :D

Du ska inte flocka en panel o montera in istället då?

det är det som är tanken :D, men jag vill inte flocka "pappers-panelen"

ev. pekka fixar bräda men vi får se hur länga jag kan vänta.. :D

Manny
2007-12-17, 20:10
Sådärja, nu har jag fixat lite bilder:

Klippte bort lite onödiga kablar:
http://images.fotopic.net/yr5g7a.jpg

Så här ser det ut idag.
http://images.fotopic.net/yr5g7b.jpg

Buntat ihop lite snyggt.
http://images.fotopic.net/yr5g79.jpg

Sista delen av härvan tillsnyggad.
http://images.fotopic.net/yr5g7d.jpg

Manny
2007-12-17, 20:10
Så här är det tänkt att det ska se ut, men tejpen räckte inte hela vägen :(
http://images.fotopic.net/yr5g7e.jpg

pekka kiiskilä
2007-12-17, 20:18
Det blir ju riktigt fint med hockytejp så vi får väl se den till vårens träff för den ska väl vara klar med lite uppdaterade prylar mm,

onk
2007-12-17, 20:18
Måste vara hemskt att hålla på och mecka när det är sådär ofäst...

Jäkla schysst kärra med mina gamla fälgar på (som jag iofs aldrig använde).

Lillen
2007-12-18, 12:25
Härligt Thor.
Meck meck!

Roligare för din del då din bil är sååå fin.
Min badbalja är ju bara tråkig =)

Norpan
2007-12-21, 03:56
Har du fått tejpen jag skickade så du kan fortsätta med tejpandet, blir ju kanonbra det där!

Och till er som tror att det är hockytejp så har ni fel, nästan lite hädelse då det har att göra med idrott men ändå, det är Tesa kablage tejp och den är lurvig och mjuk inte kladdig som hockytejp (usch o fy) :)
Fäster kanon och det ser riktigt bra ut!

Lycka till...

Manny
2007-12-21, 06:04
Jajaemen! den har kommit och jag har tejpat en del i stammen under ratten :D, inge bilder än doc. Tack förresten!

Ezcobar
2007-12-21, 10:52
Det ser bra ut och jag gillar att du rensar ut allt onödigt som tidigare ägare pillat med. Jag gjorde själv en rejäl utstädning för 2 veckor sedan. 10 tidigare ägare med 10 olika sätt att koppla in stereo, startspärr , larm och kablar till AC som ändå varitbortkopplad de senaste 4 åren... Inte konstigt att det fanns otroligt mycket skit i bilen.

Kämpa vidare med dina förbättringar!!!

vw-power
2007-12-21, 11:14
Har du fått tejpen jag skickade så du kan fortsätta med tejpandet, blir ju kanonbra det där!

Och till er som tror att det är hockytejp så har ni fel, nästan lite hädelse då det har att göra med idrott men ändå, det är Tesa kablage tejp och den är lurvig och mjuk inte kladdig som hockytejp (usch o fy) :)
Fäster kanon och det ser riktigt bra ut!

Lycka till...

kan även kallas för antiskrammel tejp =)
funkar bra för det ändamålet oxå nämligen =)

härligt att se en fin bil =)

Manny
2008-01-01, 23:55
Såklart har jag glömt att ta bilder på kabelstammen. Den är så gott som klar, bara den lilla härvan till extra mätarna kvar som ska snyggas till.

Var på trimtema o köpte en punktsvetsborr! så nu åker all onödig och tung plåt ut.

Bilderna får tala för sig själva.

http://images.fotopic.net/yrbh8u.jpg

http://images.fotopic.net/yrbh8v.jpg

lite lättare blir det kanske :D
http://images.fotopic.net/yrbh8w.jpg

Manny
2008-01-01, 23:57
Bort med gamla infästningar.
http://images.fotopic.net/yrbh80.jpg

http://images.fotopic.net/yrbh8z.jpg

http://images.fotopic.net/yrbhcy.jpg

Jag är väldigt tacksam övar att insidan är målad vit. Det gör det enkelt att måla om insidan!

ovredsson84
2008-01-02, 00:40
Mycket nice manny... All plåt man får ut gör ju på sig både vikt och hur det ser ut..

Lillen
2008-01-02, 10:50
Cleeeean!!
Blir bra det där Manny.
Hade du tänkt att få fart på åbäket =)

pekka kiiskilä
2008-01-02, 12:48
Det ser bra ut Manny och lite glasfiber prylar som huv mm så blir den lite lättare i rätt ände med.
Så du har tänkt o åka ifrån mig o Lillen nu hehe.

Lillen
2008-01-02, 15:18
Ähh då får han ju trimma =)

Manny
2008-01-02, 16:29
bara till o banta 20kg sen tar jag er :D

pekka kiiskilä
2008-01-02, 16:32
Manny jag fuskar med hehe= Bantning av bilen lite samt lite annat kul.

Manny
2008-01-02, 16:39
jag menade mig själv visserligen hehe

Lillen
2008-01-02, 17:38
Haha då bör Pekka kunna tjäna 20kg med =P

Manny
2008-01-11, 21:02
Hämtade en ny bräda då den som jag tänkte använda hade trasiga skruvar mot torpeden. Nu ska jag leta efter nån som flockar billigt.

Annrs blev det bara garagestädning idag.. låg tonvis med kablar på golvet =)

Fredriksson
2008-01-12, 03:00
saknar pärlan min Manny :P
blir fint de där med bantningen har iaf blitt vw ägare igen passat 92 kombi wiie vilken drömbil eller inte men men! :P
blir inge banåka med den iaf hehe

Manny
2008-01-19, 12:51
Nu har det hänt lite smått o gott, tyvärr e jag dålig på att komma ihåg saker, tex kameran.


Spacklat igen små hål efter punktborren.
Klar med brädan (jäklar va svårt det är att såga ut för buren syggt), väntar på flockning nu bara.
Bygger lcd voltmätare som ska sitta i fläktutblåset.
Snickrar fjäderbensstag bak av 40mm stålrör.
Slipat bort det sista bältesfästet bak.
Tejpat in ALLA kabelstammar i snygg kablagetejp.
Dragit spolarvätskeslankgen tillsammans med kablarna i plastslangen som går bak.
Klippt bort massa onödiga kablar tex bakrutevärmare o torkare bak. Har dock sparat 2 kablar bak till framtida solenoid till bakluckeöppningen.
Slipar bort lite skruvar till hatthylla tex.

pekka kiiskilä
2008-01-19, 14:40
Many min bror är tyvär för lat för att plocka fram flocknings utrustningen samt att han tar ockerpriser.

Manny
2008-01-19, 14:45
jag har en som flockar här i stan ändå :D

Lillen
2008-01-19, 17:35
Äsch va du jobbar på.
Känns ju som man själv står stilla på fläcken och trampar.
Ekonomin vill inte men det vill jag!

Härligt att du får bilen ännu renare och snyggare när du trixar på.

Kul att fredrikssons jobb får en snygg fortsättning!

Manny
2008-01-19, 19:22
Snickrade ihop staget där bak idag. Det ska bara svetsas ihop sen ere klart.

http://images.fotopic.net/yriu7p.jpg

J.L
2008-01-19, 20:21
trevligt ! :D

Lillen
2008-01-19, 22:40
Ser bra ut Thore!

gicke
2008-01-20, 02:40
Fin pinne sture : )

Manny
2008-01-28, 00:14
Idag snickrade jag ihop en bakluckeöppnare av en "tanklocksöppnarmotor" från en mk4. Klippte till och bockade en aluplåt som bultades fast i torkarmotorns gamla bulthål. Blev Skitbra! Bara dragpinnen och elen kvar som ska monteras.
Innan hade jag en kabel som hängde i taket för att kunna öppna luckan.

Baksidan:
http://images.fotopic.net/yrlbj2.jpg

På plats:
http://images.fotopic.net/yrlbjy.jpg

http://images.fotopic.net/yrlbj1.jpg

Holmgren
2008-01-28, 00:20
Riktigt rolig lösning. Kul med lite egna ideér.

P.Hagel
2008-01-28, 00:39
Nice.
patent ??

Manny
2008-01-28, 00:54
finns säkert fler som gjort likadant. jag kan inte vara först :D. Tyckte att tanklocksöppnaren var lite rejälare än en vanlig solenoid. Dessutom kosta den billigt på skroten.

O viktigast av allt! Det är orginaldelar!

P-plats.se
2008-01-28, 12:18
Gillar din bil och avundas ditt jobb!
Snygga fälgar ocksp, lite avis faktis...
...vad är det för storlek?
(Hojta till om du nån gång vill sälja!)

Manny
2008-01-28, 14:51
Tack. Den största delen av jobbet står iofs föregåendeägare för, fälgarna är schmidt modernline och är 15x8", och kommer nog aldrig att sälja dom :D

P-plats.se
2008-01-28, 16:31
Tack. Den största delen av jobbet står iofs föregåendeägare för, fälgarna är schmidt modernline och är 15x8", och kommer nog aldrig att sälja dom :D

Det förstår jag... ;)

Manny
2008-02-03, 22:44
Lite har hänt i garaget.

Håller på att snygga till kablar och sånt under huven. Klätt in de stora kablarna i robotslang för att skydda dom lite mer. Fixat nya kabelskor till polerna.
http://images.fotopic.net/yrp5zk.jpg

Byggde en ny batterihållare till det lilla biltema batteriet. Använde mig av orginalinfärstningar, sitter endast med en bult. Precis som orginal batteri.
http://images.fotopic.net/yrp5zo.jpg

Kortat servobehållarfästet då behållaren låg emot lådan.
http://images.fotopic.net/yrp5zp.jpg

Här ser man var den låg emot, men nu går den fritt iaf:
http://images.fotopic.net/yrp5zn.jpg

Manny
2008-02-03, 22:45
Fixat backventil på stora vakuumslanget till bromsservot.
http://images.fotopic.net/yrp5zq.jpg

Osså en bid på LCD-voltmätaren som sitter i fläktutblåset.
http://images.fotopic.net/yrp5zm.jpg


Det var allt för denna gången. :D

Finns lite fler bilder på www.manny.se också. Testar bla lite olika fälgar till R-däcken. Ville inte lägga in alla bilder här, tar bara det som är mest spännande i tråden.

Fredriksson
2008-02-04, 13:34
ser bra ut manny! :D
Om fälgarna ska säljas har ja först tjing på dom :P

Manny
2008-02-05, 00:36
Jodå lite finlir finns det kvar att göra :D, fälgarna säljer jag nog aldrig :D

Manny
2008-02-11, 00:18
Nu är jag tvungen att göra om kylarslangsarrangemanget då jag hittade en slang som det nästa har skavts hål på, den har legat emot fläktkåpan. Jag som precis har hällt i ny glykol =(. Men det var tur att jag såg det nu och inte på rakan på mantorp....

Det får nog bli alurör och några silkonböjar, eftersom det varken är orginalmotor eler orginalkylare (svarta silikonböjar såklart, inte för mycket bling).
Enda kruxet är att jag måste ha ett par små slanganslutningar på ett rör en 8mm och en 16mm till ett par mindra slangar som ska sitta där.

Jag fick nedslag på min lcd-display av stilpolisen (gicke). Så jag ordnade ett par alu plåtar som ska täcka de yttre fläkthålen istället varav den ena plåten får ett hål för mätaren. Dessa fläktutblåsen fungerar ändå inte då buren sitter bakom så rören passar inte. Dessutom är plåtarna lättare än plasten som sitter där i vanliga fall. Givetvis så är dessa aluplåtar målade svarta för att minimera blingfaktorn :D.

Jag har även målat främre delen av kupégolvet, dvs från buren o framåt. Vitt o fint =).

Oljefilterhållaren är nu klar med oljetryckgivare och oljetempsgivare direkt i den, borrade och gängade 1/8" NPT gängor direkt i hållaren, inga adaptrar o skit :D.

Målat lite andra småsaker med tex fästet för växelvajrarna på kardantunneln.

Tyvärr har jag inte skött mig med kameran så bilderna får vänta lite... :D

Manny
2008-02-13, 17:45
Wiiie, då var instrumentbrädan inlämnad på flockning! :D

Holmgren
2008-02-13, 17:53
Wiiie, då var instrumentbrädan inlämnad på flockning! :D

Mmmmm det gillar vi.
Blir mycket snyggt med flockning. Hoppas du har tagit en bild före så man kan se den stora skillnaden.

Manny
2008-02-13, 18:00
hmm det tänkte jag inte på, men jag har en extra likadan bräda jag kan ta en bild på :P

Lillen
2008-02-13, 18:04
Härligt Manny!
Bild vill vi se sen de vet du!

GTIEXTREME
2008-02-13, 18:26
hmm det tänkte jag inte på, men jag har en extra likadan bräda jag kan ta en bild på :P

vad fick du betala för att få brädan flockad?
finns d i hässlehåla eller är d någon som du känner?
är lite sugen me på att flocka men jag har inte hittat nått företag här nere som gör sånt....

tacksam för svar....

snygg golf du är ägare tilll=)

Manny
2008-02-13, 18:29
Lillen: japp ska ta en fotosession i garaget nån dag.. :P

GTIEXTREME: Tackar :P. Ring Stefan på 0709-482129. Han jobbar på Mitsubishi i hässlehåla. Han brukar ta 1800:- för en normal bräda.

GTIEXTREME
2008-02-13, 21:29
Lillen: japp ska ta en fotosession i garaget nån dag.. :P

GTIEXTREME: Tackar :P. Ring Stefan på 0709-482129. Han jobbar på Mitsubishi i hässlehåla. Han brukar ta 1800:- för en normal bräda.

ok d ska jag göra
tack så mycket....

Manny
2008-02-17, 23:24
Nu har jag fotat lite :D

Tvättade av brädan innan jag flockade:
http://images.fotopic.net/yrua1t.jpg

Sen gick katten o la sig i den :P :
http://images.fotopic.net/yrua17.jpg

Så här blev resultatet med oljetemp och -tryck givarna:
http://images.fotopic.net/yrua14.jpg

Osså en bild på det nymålade golvet:
http://images.fotopic.net/yrua1n.jpg

P.Hagel
2008-02-17, 23:29
Nice.

Så du kör med katten där manny................

D.E
2008-02-17, 23:32
Jag trodde inte denna bil hade katt? De monterade tydligen den i instrumentbrädan på den här modellen.

Manny
2008-02-17, 23:33
Sen hade jag lite plats problem framme vid kylaren, en slang hade ju skavts av så jag drog till skroten och kollade på ALLA fläktarna där :D.

Det slutade med en fläkt från en -06 renalut clio som vad något kvaddad.

http://www.returbilen.se/Dynapic/returbilen/144146-266.jpg

Använde mig av i vanlig "manny-anda" endast orginal infästningar ;D.
Snidade till en alubit som fick hålla fast fläkten på ena sidan. Och ett buntband igenom cellerna och en skruv i nederkant på kylaren på andra sidan. Sitter som berget. Slipade bort lite onödiga fästen från reanluten så den blev lite snyggare.

Fläkten var en nypa för stor men passade jäklig bra ändå. Fanns dessutom ett fläkt motstånd på ramen så jag kan använda 2 hastigeter, precis som orginal :D.

Denna var lättare än den förra med ;D

Fläkten är som tjockast vid motorn (100mm) och lite smalare på resten.

http://images.fotopic.net/yrua19.jpg



Katten fungerar kanske som ett partikel filter med då hon heter Diesel :P

ovredsson84
2008-02-18, 00:26
Nice manny...

Annars e det så att denna stoppar möss i stället för avgaser... som är vid bilen, kommer ur bilen...

Fredriksson
2008-02-19, 12:15
blir ju kanoners det där Manny! :)

Manny
2008-02-23, 22:52
Sås, nu har man pillat lite i garaget :D...
http://images.fotopic.net/yrwkuz.jpg

Råkade fylla år för ett tag sen o fick en bra grej att ha när man ska slänga på R-däcken på banträffarna :D
http://images.fotopic.net/yrwku0.jpg

Manny
2008-02-23, 22:53
Det blidde lite alurör o nya slangar istället för de gamla gummislangarna.
http://images.fotopic.net/yrwkvy.jpg
http://images.fotopic.net/yrwkv3.jpg

Fick snickra ihop ett T-rör i stål till övre kylarslangen då jag itne har möjlighet att svetsa alu.
http://images.fotopic.net/yrwkv2.jpg

Målade nästan klart bakänden av golvet i bilen med, tyvärr tog färgen slut så baljan är inte klar =(
http://images.fotopic.net/yrwkuv.jpg

Manny
2008-02-23, 22:54
Sen så har vi ju såklart brädan :D. Den hämtade jag igår! Blev riktigt häftigt! La en gammal bräda brevid som jämförelse (bilderna gör sig ej 100% rättvisa då blixten gjorde ett konstigt ljus):

http://images.fotopic.net/yrwkvf.jpg
http://images.fotopic.net/yrwkuu.jpg

Började lite smått att sätta tillbaks lite plast på den, tex ett 12v uttag till mobilladdare eller G-tech hehe.
http://images.fotopic.net/yrwkuw.jpg
http://images.fotopic.net/yrwkv1.jpg

Holmgren
2008-02-23, 23:07
Du gör en fin bil MYCKET finare... Ska bli roligt att kolla in denna närmare.

ovredsson84
2008-02-23, 23:30
Det blev riktigt snyggt med brädan..

Lillen
2008-02-24, 01:29
Läckert , snyggt & häftigt!!
Bara att de kanske blir lite Too Much med blåa slangar?
Men vadå det blir ju rent och snyggt runt motorn iaf!


Du gör en fin bil MYCKET finare...

INSTÄMMER med föregående talare!!

D.E
2008-02-24, 02:11
Håller med Lillen ang slangarna. Sen fattar jag inte poängen i att sätta en 125 hk motor i en bil som finns med 139? :) Fast det kanske är bättre sug i 20v och bättre bränsleekonomi?

Lillen
2008-02-24, 02:14
Håller med Lillen ang slangarna. Sen fattar jag inte poängen i att sätta en 125 hk motor i en bil som finns med 139? :) Fast det kanske är bättre sug i 20v och bättre bränsleekonomi?

Meningen var att byggaren skulle stoppa i en 1,8T.
Men bygget avslutades lite i förtid/snabbare och reggades med denna motor.

D.E
2008-02-24, 03:49
Okej. Hur svårt är det att konvertera sugmotorn till en motsvarande turbomotor? Är det många delar som skiljer?

Fattar inte hur det kan ha skett om det var meningen att det skulle vara en turbo :S

JWO
2008-02-24, 10:43
Riktigt snyggt jobbat där med panelen, ska bli roligt och se om du kommer med den på Bugrun!

znabb
2008-02-24, 11:17
Riktigt snyggt jobbat där med panelen, ska bli roligt och se om du kommer med den på Bugrun!


snyggt med flockad bräda,får också snart min nyflockade bräda:)

manny: vart får man tag på tejpen du använt till elsystemet???

Manny
2008-02-24, 12:30
Tack för uppskattnignen :D, trots att det inte är jag som byggt bilen från grunden.

Jag ville hellre ha svarta slangar men dom kostade dubbelt så mycket o det tyckte jag inte att det var värt så jag får nöja mig med blåa =(
Hade igentligen inte tänkt bygga om kylarslangar o fläkt men då den gamla fläkten skavde hål på en slang så fick det bli lite ändring.

Hade gärna haft en turbo i, men å andra sidan det har ju alla andra... Sugis är fräckare och annorlunda! Funderar på lite trimkammar o kanske weber eller separata spjäll..

Ni behöver inte undre OM jag kommer till bugrun... Det ska väl alla :D


znabb: tejpen finns på elfa (tesa kablagetejp)

Lillen
2008-02-24, 17:37
Hade gärna haft en turbo i, men å andra sidan det har ju alla andra... Sugis är fräckare och annorlunda! Funderar på lite trimkammar o kanske weber eller separata spjäll..

Gaah.
Gär du så kommer ja att få problem med dreggel =)
Blir sååå häftigt då.......kanske ett sånt där 10 000 RPM kitt?

Fredriksson
2008-02-24, 18:34
Anledningen till att jag valde att köra med en 20v sugmotor är att jag ville göra nått som ingen annan gjort i sverige.. fanns redan 2st klara tror ja det var med 1.8t när ja började.. sen fick jag tag på en motor och låda komplett me styrbox och allt för 5k vilket är en fis i rymden i bilbyggar världen! så ja sålde iväg 1.8tmotorn ja hade som var till passat egentligen vilket medförde att ja skulle bli tvungen att byta massa på den också för att kunna köra med den!

visst äre mycke lättare å plocka ur mer hk i en turbo maskin men hur fränt är det då?
alla gör ju det nu för tiden! 20v me separata spjäll eller webrar.. hur många har d ?
går att åka fort me sugmotor med
kolla fojken och hans golf 1a den går duktigt bra!

mvh Byggaren av bilen!
sry ja störde i tråden

Lillen
2008-02-24, 20:17
Helt rätt Fredriksson.
Ja 20V med separata spjäll vem har det?
Vilket ljud det skulle blir =)

Ni har rätt lika inställning du och Manny.

Manny
2008-02-24, 23:17
Ja där ser man då var det utrett o förklarat! :D. Varför ska man bara följa strömmen?

Slängde i brädan och har monterat elsystem och växelarrangemanget nu iaf

Janne.M
2008-02-25, 15:34
Gaah.
Gär du så kommer ja att få problem med dreggel =)
Blir sååå häftigt då.......kanske ett sånt där 10 000 RPM kitt?

Jag håller med Lillen kör på ett 10 000rpm kit, har jag själv funderat på om jag skulle hitta en N/A 20v motor. Men vilka säljer detta nuförtiden? Dahlbäck sålde tidigare, men lyckas inte hitta det någe mer.

Manny
2008-02-25, 18:00
Hur läng håller maskinen med ett sånt kitt o vad gör det för nytta (mer än höjer varvstoppen).

Som det är nu så har jag en sjukt driftsäker maskin iaf och det gillar jag.

Lillen
2008-02-25, 19:23
Syftet är väl att ta ut effekten genom höga varvtal.
Balancera allt och optimera allt så kan man får effekt ur ganska små motorer med höga varv.

Se på MC-motorer.
Små till literstorlek men med höga varv och hör effekt.

Manny
2008-02-27, 01:07
Nu börjar hyllan med delar från golfen bli tom.... :D Nästan allt som ska tillbaks på bilen är på igen :D.

Det enda viktiga kvar att göra är att måla baljan bak (färgen tog ju slut), grunda o måla ett par fläckar i bottnen efter lite igensvetsning av ett par hål och montera mätarhus och mätare o dra 2 kablar till givarna. Sen är bilen redo för säsongen tror jag. Säger itne klar då en bil aldrig blir klar, finns hur mycket som helst man kan gör till :D

Hela det övriga elsystemet sitter i nu iaf. Var ett jäkla krångel att få i kablarna til bakluckan, men det löste sig med lite fiffighet.

Kopplade in bakluckeöppnaren med. Bytte helt enkelt ut relät till torkaren mot ett vanligt slutande relä och vips så använder jag torkarspaken till att öppna bakluckan med!

Har även monterat min voltmätare. Tyvärr så visar den inte rikitgt rätt och den gick inte att justera den mer på det håller som den visade fel på. Den visar ca en volt för lite. Men jag kan iallafall avgöra om det är ström på batteriet eller inte... Ni ser mätaren där fläktutblåset satt innan på förarsidan.

http://images.fotopic.net/yrz76u.jpg

Den nya lilla spolarburken har kommit på plats med, detta var nog den sista som fanns i sverige enligt Vag =).

http://images.fotopic.net/yrz76v.jpg

Elen till kylarfläkten är inkopplad och testad mha värmepicka som blåser på givaren, funkar klockrent med båda stegen på fläkten.

http://images.fotopic.net/yrz76t.jpg

Allt på plats i motorrummet:

http://images.fotopic.net/yrz76q.jpg

Manny
2008-02-27, 01:08
Lite blandade bilder:

http://images.fotopic.net/yrz76r.jpg

http://images.fotopic.net/yrz766.jpg

http://images.fotopic.net/yrz76o.jpg

http://images.fotopic.net/yrz76w.jpg

ovredsson84
2008-02-27, 01:28
Mycket snyggt manny...

Jani Hast
2008-02-27, 07:57
Ett tips är att INTE har bagage öppingen på torkar spaken i fall du råkar komma åt den när man kör.
Man gör det mer än man kan tro.

Ha den på en separat knapp på panelen i stället.

Manny
2008-02-27, 08:15
Ett tips är att INTE har bagage öppingen på torkar spaken i fall du råkar komma åt den när man kör.
Man gör det mer än man kan tro.

Ha den på en separat knapp på panelen i stället.
Jo, det har jag funderat på... Men jag övervägde saken och chansade på att jag inte ska vara så himla klåfingrig under körningen :P. Annars får jag modifiera igen bara.
Luckan flyger ju inte upp helt även om jag skulle komma åt den under normalkörning, och jag kan enkelt dra ut reläet ifall jag ska köra bana eller liknande.

Annars kan jag fixa så jag kan avaktivera funktionen med en dold brytare under panelen så jag slipper fula knappar överallt :D

Lillen
2008-02-27, 13:09
Fränt!

Testat om den går bättre än en GTI 16v? Det borde den ju göra.


under bugrun 07 så åkte jag efter Lillen tror jag det var ett antal varv.. vet inte riktigt vad han gjort åt bilen men ja hängde inte riktigt på då.. men den går bra för att vara 125hk!

JAG tycker den gick bra när du körde fredriksson.
Lite mer fixande på dämparinställning mm så.
Manny körde ju ganska snabbt på Kinnekulle med bilen.
Dock hade jag bara Jettan när vi var där.

På Bug Run var de gjort ganska lite.
Jag hade extraktor , avgas och rensat insug.
Dock en trilskande soppapump som gjorde att ja tappade effekt över 5000varv.
Då gick 20V:n bra och min dåligt!


vassare kammar å förgasare eller bara programerbart sprut så :P
extractor är väl ett nästa steg tycker jag iaf manny :P

Instämmer.
Och med dessa förbättringar så kommer den gå som spjutet!
Då är den nog förbi en lätt moddad 16V.

Lillen
2008-02-27, 13:11
Jo, det har jag funderat på... chansade på att jag inte ska vara så himla klåfingrig under körningen :P.

Gummistropp som säkerhet?
Bara för att hindra vid banåka kanske.

Manny
2008-02-27, 15:51
Gummistropp som säkerhet?
Bara för att hindra vid banåka kanske.
Då kan jag lika bra rycka ur relät ;D Snabbare o enklare :D

Lillen
2008-02-27, 16:36
Då kan jag lika bra rycka ur relät ;D Snabbare o enklare :D

Ahh du tänker så =)
Haha hjärnsläpp!

Mini_me
2008-02-27, 20:59
Härligt med bilder...kliar i hela kroppen=)

Kanske redan har klargjort detta men..varför Flockar man brädan??..finns det nån praktisk funktion eller är det bara fräckt??

Vad har du målat bilen invändigt med? Lack spruta??

Manny
2008-02-27, 21:02
Mja, mest för att det är fräckt, men rallyåkare brukar göra det för att slippa blänk o speglingar från solen helt enkelt.

Insidan är faktiskt penslad! har ingen möjlighet att spruta tyvärr men det syns knappt att det är penslat.

Lillen
2008-02-27, 21:30
..varför Flockar man brädan??..finns det nån praktisk funktion eller är det bara fräckt??

Det ÄR både fräckt och fungerar!


Mja, mest för att det är fräckt, men rallyåkare brukar göra det för att slippa blänk o speglingar från solen helt enkelt.

Finns flockat i de flesta bilsporter.
Fungerar ju åxå och ger en ikke reflekterande yta.

Cullberg
2008-02-28, 19:35
Ser mycket bra ut =) blir jäkligt stiligt när man drar på lite kabeltjep =)

Manny
2008-02-28, 19:50
Tack! Ja det blir lite mindre "color of benetton" över det hela :D

Manny
2008-03-08, 12:45
Kom hem från garaget 04:30 inatt.... :D

Har jag målate det sista, sen färgen tog ju slut, har satt ihop allting ikupén. Och tom provstartat. Startade direkt med mitt åkgräsklipparbatteri och all el satt rätt kopplat! (kors i taket).

Luftat kylsysten har jag gjort. alla mätare inkopplade och fungerar. svetsat klart avgasröret och fixat riktiga upphängningsgummin.

Lillen
2008-03-08, 12:57
Vill ha recension på batteriet sen =)
Om de fungerar bra och lite sånt.
Vill ha lätt lätt i min med!

Manny
2008-03-08, 13:05
Den startade utan problem med det batteriet iaf! men när man hade startat o stoppat en 5-6 gånger på raken så började det sega litegrann, så då kopplade jag på ett hjälpbatteri istället. Men när jag lät den stå o ladda en stunde å funkade det som ett vanligt batteri. Sen får tiden utvisa hur länge det håller att använda.

Lillen
2008-03-08, 13:36
Precis.
Du får ju ta och fixa bilen fattar du väl.
Annars hinner du inte köra och kolla att allt jag vill köpa fungerar =)
Visst ställer du på en tid före Sturup och testar lite väl?

Manny
2008-03-08, 13:43
Precis.
Du får ju ta och fixa bilen fattar du väl.
Annars hinner du inte köra och kolla att allt jag vill köpa fungerar =)
Visst ställer du på en tid före Sturup och testar lite väl?

Självklart, anything for you my master!! Tänkte besiktiga nu innan säsongen drar igång ordentligt med :D

Loxarn
2008-03-17, 00:44
fy *** detta måste va en av dom snyggaste mk2orna i sverige!

Jag är impad :-O

Manny
2008-03-17, 01:00
Va roligt att höra, men tyvärr kan jag inte skryta med att det är jag som har byggt den =(. Tacka Fredriksson!

En lite uppdatering kan jag väl ta med:
Slängde ihop bilen förra helgen efter många mecketimmar. Det sista som jag målade i skuffen hade inte ens torkat när jag drog igång pärlan (vilket jag nu ångrar lite då det fastnade lite skräp i färgen sen. ALLT utom sidosträvorna var på plats.

Ut o köra i det fina vädret. Körde ca 10 mil runt runt i hela stan (roligt!). På kvällen så försvann allt massa vatten i kylsystemet och det berodde på att det hemma byggda T-röret hoppade av. Färgen på röret gjorde så slangarna gled av. Så jag rullade in på en mack o hälld på vatten o körde sista biten tillbaks med bara påtryckta slangar och utan locket på expansionskärlet så det inte skulle bli tryck i systemet. Sen har den stått där o skämts hela veckan bara. Har itne haft lust o fixa nåt nu :D.
Var visserligen på trimtema o skaffade en tempgivarstos i alu som jag tänkte modifiera o ersätta det hemma byggda röret med.


Batteriet fungerar nog inte så bra som jag hoppades på. Efter några starter så vill den inte som jag vill (ovänat? för 349:- kan man inte klaga :D). Kanske blir bättre när jag laddat det lite bara. Får testa lite mer helt enkelt. Annars får jag skaffa ett anant helt enkelt.

Loxarn
2008-03-17, 17:03
va kostar det att flocka instrumentbrädan?

Manny
2008-03-17, 20:08
Jag gav 1500 men det kan variera.

Lillen
2008-03-17, 23:04
Batteriet fungerar nog inte så bra som jag hoppades på. Efter några starter så vill den inte som jag vill (ovänat? för 349:- kan man inte klaga :D). Kanske blir bättre när jag laddat det lite bara. Får testa lite mer helt enkelt. Annars får jag skaffa ett anant helt enkelt.

Hmmm dåligt med andra ord.
Väntar på mer test =)
Se om det är lika kasst som det låter?

MEN KUL annars att du fått ut åket redan!

Manny
2008-04-07, 23:17
Bilen är i princip redo för banan, så när som på däcken o hjulinställning. Allt fungerar och det mesta är testat, 349:- batteriet funkar faktiskt rätt bra så länge man inte stannar för ofta, så det orkar laddas igen.

Har köpt 20L shell helsytetisk olja och ett par orginalfilter som ska bytas snart med.

Var idag o hämtade nåt som jag först trodde va Schmidt-fälgar, men som visade sig efter köp att det är Revolution wheels 15x7"

MYCKET lika de schmidt jag har som är 15x8". Låt er inte luras av ballongerna o färgen.

Dessa blir PERFEKTA som racing hjul!

http://images.fotopic.net/ytinyj.jpg

http://images.fotopic.net/ytinyk.jpg

Manny
2008-04-07, 23:27
Kan tilllägga att finishen inte va nån höjdare, ommålade o krackelerad o matt lack, men d går o fixa :D

Lillen
2008-04-07, 23:33
Kostade??
Vet ju din budget =)

Snygga var de ju iaf för banan.
Du vet ju mina tankar om bana , ska vara snyggt även där =)
Jaja jag vet det är fåfängt men jag vidhåller snyggt!

Köptes var?
Känns som om jag tittade på sånna på nätet åxå nyss?

Fredriksson
2008-04-08, 01:32
svarta måste dom ju bliiiii :P
fälgarna alltså!

Holmgren
2008-04-08, 04:32
Såg den annonsen jag med. Trodde faktiskt att det var sådana som dina svarta men då var det inte bara jag som tog fel då.

Manny
2008-04-08, 22:06
Jag trodde d va sån jag hade först, blev lite besviken när jag såg att det inte va det, men det var bra pris ändå. Dessa säljs nya fortfarande verkar det som, dock med lite bätre finish. :D

Självklart ska dom bli blanksvarta! :D så bilen e lika snygg på banan som utanför :D, skrapade lite på dessa och hittade blå och röd gammal färg under hehe.

Tyvärr så va min däcksnubbe lite snabb så jag hann inte hejda han att lägga på däcken så jag får köra med plåtisar tillsvidare. Då kan jag renovera dessa seriöst.

Manny
2008-04-14, 19:43
Fan också. Hissade upp bilen imorse för att byta bromsvätska. precis när jag fått under sista pallbocken så pajar domkraften. Så nu får jag inte ner bilen igen. O jag hittar inte kvittot på den j***a domkraften. Nu känner jag mig stressen intför helgen. Måste fixa en massa andra saker innan dess med. =(

Lillen
2008-04-15, 00:11
Ja du med din budget går det ju inte att köpa en ny dumkraft?
Kostar ju hela 159:- på kära feltema =)

onk
2008-04-15, 00:19
Om inte jag minns fel så heter schmidtfälgarna även revolution wheels i utlandet.

Så sannolikheten att dom är likadana är ju rätt stor.
Förövrigt är du ett as som har två uppsättningar (obs ;) obs) och jag ångrar att jag sålde dom svarta till fredriksson för länge sen...

Manny
2008-04-15, 01:08
JAA! jag hittade kvittot! Imorrn åker jag o byter ut skiten.

Lillen: Det är en 1400:- dumkraft jag har ala "rejsdomkraft". Nån sån där skruttig 159:- kommer inte in i mitt garage. Hatar dom. :D

Onk: Det är därför jag bara KÖPER fälgar :D, säljer inga (15tummare iaf) :D.
Vad dom heter i utlandet vet jag inget om tyvärr. Men på de "nya" gamla fälgarna så står det "revolution wheels" ingjutet på baksidan, men på dina gamla så står inget namn förutom massa nummer. Så jag har bara antagit att det är såna.
Vad jag vet så verkar inte "revolution wheels" finna i 8" bredd. Vilket det finns schmidtfälgar i.
Det är några detaljer som skiljer på dessa fälgarna om man tittar riktigt noga. Bla på "läppen" så finns det en kant som inte finns på de svarta. Och baksidan av ekrarna på schmidt fälgarna är plana medans "revolution wheels" har djupa räfflor där.


Den som har flest 15" fälgar med 4x100 när han dör vinner!!!! Jag en uppe i 6 uppsättningar nu. :D

Lillen
2008-04-15, 02:14
Den som har flest 15" fälgar med 4x100 när han dör vinner!!!! Jag en uppe i 6 uppsättningar nu. :D

Och ändå klagar du =)

Manny
2008-04-15, 09:10
På vaddå? :D Nu behöver jag inte klaga :P. Jag har ju fälgar med rätt mått nu :D

J.L
2008-04-15, 17:38
Hehe ut och jobba med dig Manny 3½ dygn kvar ;-)

Manny
2008-04-15, 19:23
Har bytt bromsvätskan imorse, o hissat ner bilen igen.

Nu väntar bara en liten hjulinställning, ska försöka uppfinna en mojäng som gör det lättare att mäta på framhjulen, vi få se hur det blir. annars blir det det vanliga med alustegar längsbilen o mäta mäta mäta.

O domkraften fungerade såklart när jag kom fram till biltema, så det va bara o köra hem igen då dom inte ville ta tillbaks den.

Manny
2008-04-16, 19:17
Hände e lite mindre rolig sak idag. körde o tvätade bilen o på vägen tillbaks till garaget så hör jag genom den nervevade sidorutan ett "ploing" o ser en hjulbult flyga över på andra körbanan. Tätt följt av ett krasch och sedan ett grovt malande och skrapande ljud.

Bromsade kvickt som attan o stannade direkt vis sidan av vägen. Detta var inne i stan så det gick bara i typ 50km/h (som tur var).

Vänster framhjul hade lossnat helt. Bromsskivan och oket står på insidan av fälgen och däcket ligger emot skärmkanten. Fan också.

Ringer och väcker Jugo o han kommer o hämtar mig så kör vi o hämtar domkraften och fyra nya hjulbultar. Jag hittade bara tre av de andra bultarna på vägen, som dessutom inte var i så bra skick längre.

Skruvar på ett annat hjul och kör tillbaks bilen.

Konstaterar att det mesta har klarat sig väldigt bra med tanke på omständigheterna. Fälgen fick några rejäla skrap märken runtom på insidan av fälgbanan bakom ekrarna och däcken hade tappat lite gummibitar på kanten. Inre delen av skärmkanten va liiite böjd men i övrigt så var allt helt. Var bara o böja tillbaks skärmkanten igen. Ska ta o lägga på nåt rost skudd på den så det inte börjar rost där det har skavt.

Detta lilla haveri är helt och hållet min egen klantighet, då jag hade bytt bromsvätska igår och när jag var klar med det så slängde jag på hjulen o hissade ner bilen från pallbockarna o körde till jobbet. Kom tillbaks idag o skulle köra o tvätta.
Jag hade såklart glömt att spänna hjulbultarna överhuvudtaget. Inga bultar satt mer fast än handskruvat.
Det konstiga var att jag märkte inte ett dugg av att dom var lösa, inget vobbel, inget klonkade eller missljud, det kom bara helt plötsligt. Jag har glömt att efterdra ett hjul på en annan bil en gång men då klonkade det rejält så jag upptckte det i tid.

Kommer en bild på missödet ikväll.

Lillen
2008-04-16, 19:24
AJAJAJJJ!!!
INTE bra och inte kul.
HOPPAS det klarat sig allt så gott det nu går.

Det där har jag med lyckats med men på en skitbil utan att gräma mig mer än så.
Men skulle din har blitt skadad så vette tusan om man inte blivit lite lessen i ögat =(

Håller mina tummar hårt!

Jugo
2008-04-16, 19:30
Det är tur att det slutade så pass bra som det ändå gjorde. Kunde ha gått mycket värre. Det är ju inte roligt att sånt händer...

Manny
2008-04-16, 20:18
Tack för hjälpen Jugo!

Det gick trots allt ganska bra:

Fälgen repig på baksidan (måla om baksidan bara).
Skärmkanten liite bulig på innerkanten (bara o böja tillbaks, inget som syns).
Däcket skavdes lite på ytterkant (byts ut så småningom, funkar att köra med ändå).

Så tur i oturen kan man kalla det.

Fredriksson
2008-04-16, 22:53
Vilken tur att det gick bra Manny! lär ju ta det lugnt me gamla Bettan :P

Manny
2008-04-16, 23:13
Ja, det sista jag vill e att skicka henne till skroten... Då blir jag ledsen...

Holmgren
2008-04-17, 01:42
Phu.... blev lite nervös när jag läste inledningen.
Tur att det ändå slutade tämligen bra.

Manny
2008-04-17, 01:50
Jag är mycket glad att det inte blev värre.

Här kommer de utlovade bilderna ca 1 minut efter händelsen.
Ser lite konstigt ut. Bultarna hittade jag en bra bit iväg.

http://images.fotopic.net/ytluuj.jpg

http://images.fotopic.net/ytluuk.jpg

Lillen
2008-04-17, 02:15
Fiii fasen.
Kunde gått illa för en del plåt ju.

Tur i oturen med andra ord.

Mk1
2008-04-17, 09:57
Den blev i alla fall ordentligt lååg...

golf666
2008-04-17, 12:05
Oj oj, läste "Tappat hjulet" och tänkte direkt på min egna lilla incident för några år sedan!
Med min gula mk1, va inte spec. roligt! Dock klarade jag mig med bara en bromsskiva som blev kass och lite hjulbultar som bara var att kasta! Men jag tappade mitt hjul helt :S

Kom i en kurva sakta, då jag hörde mer o mer att de börja låta illa och visste f-n inte va de var! I utgången av kurvan så kör mitt ena framhjul ifrån mig och studsar ut i skogen :) haha!
nu har jag lärt mig, låter de så där så sitter ett hjul löst :)
De var när man var ung och oerfaren haha!!

Tur i oturen att de gick som de gick... :)

J.L
2008-04-17, 13:57
Oj vilken tur du har!!!

Btw, på bilderna har du nästan lika mycket vinkel på framhjulen som pekkas gti har numera ;-)


Har tappat 2 hjul i mina dagar, men det flög loss helt och hållet och körde om mig när jag låg i 90 km/h, ganska äcklig känsla så nu drar jag hellre för hårt än för löst hehe

Hade dragit för löst på silver-golfen när jag mekade på nya bromsskivorna, men kom ihåg det själv innan jag hann köra så långt hehe

Syns imorrn :-)

SundH
2008-04-17, 16:43
Oj vilken tur du har!!!

Btw, på bilderna har du nästan lika mycket vinkel på framhjulen som pekkas gti har numera ;-)


Har tappat 2 hjul i mina dagar, men det flög loss helt och hållet och körde om mig när jag låg i 90 km/h, ganska äcklig känsla så nu drar jag hellre för hårt än för löst hehe

Hade dragit för löst på silver-golfen när jag mekade på nya bromsskivorna, men kom ihåg det själv innan jag hann köra så långt hehe

Syns imorrn :-)

Om man drar en aluminiumfälg för hårt så får man små deformationer runt bultskallarna i fälgen. Den mjuknar runt bultarna då kan de sedan sitta för löst. Därför ska man hålla sig runt 120-150 nm och efterdra bultarna efter ett tag!

3L1T
2008-04-17, 18:21
Om man drar en aluminiumfälg för hårt så får man små deformationer runt bultskallarna i fälgen. Den mjuknar runt bultarna då kan de sedan sitta för löst. Därför ska man hålla sig runt 120-150 nm och efterdra bultarna efter ett tag!

Precis vad jag sagt.

Jocke_M
2008-04-17, 18:35
tur att det klara sig så pass bra iallafall..

Snygga fälgar har du ialla fall..

Hur går det med mk1 gtin då? Börjar den bli lika snygg som min? ;)

Manny
2008-04-17, 19:56
Om man drar en aluminiumfälg för hårt så får man små deformationer runt bultskallarna i fälgen. Den mjuknar runt bultarna då kan de sedan sitta för löst. Därför ska man hålla sig runt 120-150 nm och efterdra bultarna efter ett tag!

Kanske det men det spelar inte någon som helst roll vilket moment man "ska" dra hjulbultarna idetta fallet. Bultarna var inte spända alls om du läser i texten. :P


Precis vad jag sagt.

Har du?


tur att det klara sig så pass bra iallafall..

Snygga fälgar har du ialla fall..

Hur går det med mk1 gtin då? Börjar den bli lika snygg som min? ;)

Hehe. Tack(?) :D. Den knallar o går, lite "slitage" har det tyvärr blivit. Men inget allvarligt.
Bytt ett hjullager, en styrled och olja plus filter på 1500mil. Spinner som en katt o tickar som en klocka.
I övrigt helt orginal med 15" BBS fälgar från mk2 GTI. Så snygg är den väl hehe.

Jocke_M
2008-04-17, 20:58
1500 mil är ju längre än jag kört med min bil sen jag köpte den :)

Lillen
2008-04-17, 21:00
Manny betar ju en 15-20mil per banträff så.....
Det plus gatåka gör en del mil.
Gött för den skall användas.

Och JA jag är avundsjuk på din bil =)

Manny
2008-04-17, 21:00
Hehe, ja det är min bruxis juh! :D. Ska användas. Den har rullat ca 31500 mil nu, and still going strong.

Manny
2008-04-17, 21:01
Manny betar ju en 15-20mil per banträff så.....
Det plus gatåka gör en del mil.
Gött för den skall användas.

Och JA jag är avundsjuk på din bil =)

Mja mk2an har nog inte rullat mer än 2-300 mil i min ägo, det är Mk1 GTI vi snackar om. :D

Lillen
2008-04-17, 21:05
I fel tråd ja.
Men iaf.

Jocke_M
2008-04-17, 21:08
Hehe, ja det är min bruxis juh! :D. Ska användas. Den har rullat ca 31500 mil nu, and still going strong.

Forever young! :)

Manny
2008-04-17, 21:15
I fel tråd ja.
Men iaf.



jao fel o fel, jag har ju ingen tråd på den andra. är liksom inte så mycket att berätta om den :D. Annars har du rätt. Ska användas :D

Manny
2008-04-27, 00:53
Ja, Nu har banpremiären avklarats :D. gick vädigt bra men min depå-chef pekka ansåg att framfjädrarna var för mjuka, så där har jag ett litet projekt att ta tag i.
Annars gick det utmärkt. Var riktigt roligt! :D. Blev nog en 10 mil på banan.

Idag har jag och jugo haft en "fotosession" med våra bilar med hjälp av en bekant som är "proffsfotograf", det får man kalla sig om man har utrustning för typ 50 lök. Han ska bränna ut bilderna till oss i dagarna så ska vi se om det blev nåra bra bilder.

danne-_-
2008-04-27, 01:00
Nice! :D

Alltid lika kul att se bilder från dig! Se till att slänga ut dem här så vi får se på drömåket!

Manny
2008-04-27, 01:11
hehe tack, min egen kamera har sagt upp sig så bilder av mig kommer inte på ett tag. Han ska bara redigera lite bilder så kommer dom upp på nätet sen.

Måste bara förtydliga att banpremiären är för iår alltså :P

danne-_-
2008-04-27, 01:15
Äh, det blir nog bra..se åt han att snabba på det hela lite! :)

Lillen
2008-04-27, 21:28
men min depå-chef pekka ansåg att framfjädrarna var för mjuka, så där har jag ett litet projekt att ta tag i.

Instämmer!!!
Tuffare fjädrar på.

pekka kiiskilä
2008-04-27, 22:33
[QUOTE=Manny;47489]Ja, Nu har banpremiären avklarats :D. gick vädigt bra men min depå-chef pekka ansåg att framfjädrarna var för mjuka, så där har jag ett litet projekt att ta tag i.
Annars gick det utmärkt. Var riktigt roligt! :D. Blev nog en 10 mil på banan.

Skriv upp vad du har för fjädrar fram och bak längd mm så kan du höra av dig till mig så kan du få ett svar på hårdheten på nya fjädrar= Det får väl bli ban åkar fjädring hehe.

Själv så är nog min banåka över för i år för min höger armbåge samt hand är skrot så operation är att vänta.

Lillen
2008-04-27, 23:26
OT i mannys tråd....


Själv så är nog min banåka över för i år för min höger armbåge samt hand är skrot så operation är att vänta.

Du har ju inte ens börjat =)

Manny
2008-05-17, 01:54
Nu är det snart dags för besiktning.

Orginal luftfilter på, isolering på buren på plats. Tutknapp fixad.

Slängde på ett par orginal bakljus bara för att vara på säkra sidan. Inte särskilt snyggt men men...

http://images.fotopic.net/y61tth.jpg

Var inne o köpte ett skydd på VAG att ha under nummerskyltshållaren bak för att det inte ska repa igenom lacken med, skramlar lite mindre med:

http://images.fotopic.net/y61tte.jpg

Även fjädern till bromsregulatorn bak hoppade tillbaks för säkerhets skull.

J.L
2008-05-17, 02:45
Borde ju vara intressant för sbp att få in denna hehe

När är det dags då? lycka till

Manny
2008-05-17, 02:47
Har inte bokat tid ännu.

J.L
2008-05-17, 02:48
Får väll hoppas du får tid innan bug-run då, för annars får du ju meka tillbaka den en
gång till hehe ;-)

Manny
2008-05-17, 03:00
Äh, det är inga problem, här nera har vi ju 10 besiktingsstationer inom 5 mil. O jag brukar för det mesta ringa på morgonen o fråga efter återbud. :D iblad får man tider inom 10 min :D

Fredriksson
2008-05-17, 11:33
Manny lycka till på besiktiningen!
när ja var in första med den tyckte dom jag var dum ihuvudet som lagt ner så mycke jobb på en gammal golf :S
haha!

Lillen
2008-05-17, 19:22
Härligt manny!

golf_fanatic
2008-05-18, 01:06
Manny lycka till på besiktiningen!
när ja var in första med den tyckte dom jag var dum ihuvudet som lagt ner så mycke jobb på en gammal golf :S
haha!



Äh dom var bara avundsjuka..................

Manny
2008-05-18, 02:36
Sås, gick in på internet imorse vid 9 och där fanns en ledig tid kl 11:00 i markaryd (ja, på en lördag!). Sagt o gjort. Var inga somhelst problem! Gick igenom UA! :D

Bilen hade ca 1cm kvar till att ta i både på bromsprovaren o lyften. O jag som höjde den 40-50mm i vintras :P.

Han hittade nåt litet glapp i båda inre styrlederna dock men d va så lite så han satte ingen tvåa på det. Men det är bra att han såg det för det måste jag fxa.

Sen snabbt hem o byta bakljus o filter igen :P.

pekka kiiskilä
2008-05-18, 02:47
Grattis samt att du byter väl styrlederna nu när du vet att dom glappar lite.

Manny
2008-05-18, 02:56
Självklart, men frågan är om det blir gjort innan Bugrun, det får vi se.

ovredsson84
2008-05-18, 02:56
Grattis nice, sänk igen då nu vet du vilken höjd du skall ha när du kör till dom..

Manny
2008-05-18, 03:01
hehe, jag håller mig nog på denna höjden nu :D.

Shit en ny styrled kostar 1200:- st. sjuka priser.

Manny
2008-05-18, 14:27
Fixade en ny takantenn idag då nån fjortis snodde den förra. Mätte lite o konstaterade att antennen inte ens sitter i mitten på taket, grrr.. Störigt att nån inte har gjort det ordentligt...

Måste ju ha kvar den om jag inte vill ha hål där..

Lillen
2008-05-18, 19:06
Härligt att du vann på SBP:s årliga lotteri =)

Grattis.

Holmgren
2008-05-18, 19:15
Grattis, måste varit skönt.
Ska bli roligt att se den på BR..

David L
2008-05-18, 20:18
hehe, jag håller mig nog på denna höjden nu :D.

Shit en ny styrled kostar 1200:- st. sjuka priser.

Det är väldigt sällan glapp på inre styrleden. Har fått nedslag på dessa på besiktning för att själv inte hitta glapp och ombesikta med samma leder utan problem. Så kolla skicket själv innan du byter.

Sen kostar ett komplett styrstag med leder långt från 1200:- om man väljer annat märke än Vw original.

Manny
2008-05-19, 00:21
Var fanns glappet då? för ett glapp är där och det är INTE yttre lederna.

1200 är priset på Meca, Vag har jag inte ens vågat kolla.

pekka kiiskilä
2008-05-19, 11:50
Lossa på damasken till dom inre lederna och känn på den stora muttern för det kan räcka med att dra år den lite.

P.Hagel
2008-05-19, 17:52
Härligt Manny.

Nu hoppas jag att mitt lik går igenom.
Annars så blir det inget BugRun.

Manny
2008-05-28, 20:25
Händer lite smått o gott i verkstan nu...
Har bytt ut avgasgummina mot lite rejälare grejer. hittade nåt från nån saab som passade bra som var lite segare än orginalgummin. Krökte även till sista röret neråt en nypa.
Avgasröret låg emot reservhjulsbaljan och klonkade lite då och då, hoppas detta hjälper.

Drar kabel till en kontakt till fläkten med så jag kan köra efterkylning av maskin efter bankörningen. Den nuvarande termokontakten i kylaren gör att den startar så himla sent.

Justerade handtaget på passagerarsidan med.

Annars inga stora operationer på g.

Lillen
2008-05-28, 22:23
Du har tur du som har en färdig bil =P

Manny
2008-05-28, 22:25
Hehe, ja men det är inte gratis :D.

Manny
2008-05-31, 02:13
Avgasröret klonkar inte mer :P, det funkade bra.

Fläkten har en knapp med diod som indikerar att den är igång, men när man kör med den avstängd så tänd dioden iallafall av fartvinden. Så man kan säga att jag har ett rullande vindkraftverk haha.

"Ny" grym tuta från en seat cordoba monterad istället för den gamla ruttna skithögen som väste mer än tutade.

Jugo bytte taklisterna mot ett par bättre beggade så man slipper bubblorna i den. Tack för det.

Manny
2008-06-05, 15:43
Nästan allt fixat, hjuinställning gjord. Denna gången med raka profiler istället för stegar :P.

http://images.fotopic.net/y6df0x.jpg

Lastat i r-däck domkraft o lite annat. snart ere dags.

R.Grönberg
2008-06-05, 15:51
Att man orkar göra hjulinställning så=) mkt lättare att få det bra på en verkstad med maskin och man slipper lyfta ett finger=)

Barbapappa
2008-06-05, 17:14
Ser ju kanon ut, får man fråga vad hjulvinklarna hamnade på?

Manny
2008-06-05, 18:43
Camber är max som går, och toen skiljer nog en mm på ca en meter. Jag satsar på så nära noll om möjligt som vanligt.

Nu blev jag dessutom tvungen att höja bilfan bak då däcken tar i med last i skuffen. :P

Lillen
2008-06-09, 01:16
Sån där hjulinställningsmaskin har jag med =)

Gick hemresan OK med dina bromsar?

Är du hemma manny?

Manny
2008-06-09, 11:59
Japp hemma är jag, jag fick helt enkelt ge fan i o bromsa på vägen hem :P dom tog ju tokslut på sista passet på banan. mycket motorbroms och lite handbroms så gick d bra. Nu ska jag bara vila mig för slite blir man efter en sån helg :P.

Lillen
2008-06-09, 15:04
Ja jag är helt fördiganvänd i kropp och "njure"(ja både hjärnan som jag menar och den riktiga njuren).

Manny
2008-06-10, 01:15
The DeadDOrkster tog en bild på bromsarna :P, notera att färgen på beläggen (från början svarta) har blivit förkolnad till aska.

http://vr6dohc.fu2.nl/BugRun08/images/IMG_5200.jpg

J.L
2008-06-10, 13:34
hehehe syns att du bromsar för mycket på banan ;-)