handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet av Golf GTD MK6?



Amazonas
2013-12-20, 07:44
Någon här på forat som äger/ägt en Golf GTD MK6?

Bara lite nyfiken på vad ni tyckte om bilen, snittförbrukning etc. Hade ni ngt strul med bilen eller annat som kan vara bra att ha koll på? Funderar på att skaffa mig en som pendlarkärra och vill ha ngt roligare än en 105 hästare :)

Petta77
2013-12-20, 13:58
Dom går fort och då kan dom gå av :eek:


http://www.youtube.com/watch?v=ouWe6z5scZs

MiWi
2013-12-20, 21:47
Jag har spenderat ett par hundra mil i en manuell Mk6 TDI GT140 4M. Jag hade valt en sådan före GTD alla dagar i veckan då chassit ihop med Haldexen ger oslagbar körglädje, jag har nog aldrig haft roligare eller kunnat köra lika snabbt med en dieselvagn. Med lite mjukvara har du samma effekt som GTD.

Marcus
2013-12-21, 13:19
Bilen bygger helt på kända delar. Inredning och chassi är i princip som GTI. Mest kosmetisk skillnad. Motor och växellåda är välkända, återfinns i bland annat Passat. GTD är mycket populär i Tyskland, Frankrike, Italien osv. Helt klart en äkta Autobahn-stormare! Här kan du se en seriös jämförelse mellan GTD och GTI från auto motor und sport 2009:


http://youtu.be/rNFu1PMCGD4

Amazonas
2013-12-21, 21:03
Är det samma bromsar som GTi:n också?
Många GTi verkar nämligen ha 17" vinterpuckar medans de flesta GTD jag sett haft 16". Tänkte om det satt på lite klenare grejer. Eller så är bara GTi ägarna mer fåfängda :)
I youtube klippet verkade de dock föredra GTD bromsarna.

Marcus
2013-12-21, 21:48
Standardhjulen är lika stora. Kanske någon kan kontrollera artikelnummer på bromsarna?

Amazonas
2013-12-21, 23:07
Man blir ju lite kluven, går att få en ny MK7 GT med TSI140 motorn för samma peng som en lätt beggad GTD -12... Nya TSI140 är riktigt trevlig och snål också.
Å andra sidan så är inte mina erfarenheter speciellt goda av VAG produkter av första årsmodellen. Både min CC -09 och Superben var/är riktiga problembilar.

Marcus
2013-12-21, 23:54
Ja jag insåg detta när jag skulle köpa familjens andrabil. En ny Golf 7 GT 1,4 TSI 140 låg onekligen nära det pristak jag satt för detta. Mycket lockande. Jag skulle inte vara ett dugg orolig för att köpa en sådan Golf. Den har ju faktiskt tillverkats sedan hösten 2012. I mitt fall tyckte jag till sist att prisskillnaden trots allt blev lite för stor mellan den A3 jag har nu och en ny Golf. Särskilt eftersom Golfen då skulle vara helt grundutrustad och A3:an hade en del trevlig utrustning. Men nytt är ju alltid nytt och kul med en ny generation VW. Skulle jag stå inför samma val idag är jag inte säker på hur jag skulle göra... Tror för övrigt att TSI 140 går att köra i det närmaste dieselsnålt om man bara tänker efter lite när man kör.