handdator

Visa fullständig version : Trasig bältesvarning mk6



debren
2013-12-19, 17:28
Hej.

Upptäckte idag att min bältesvarning inte fungerar längre.

När jag startar skall det ju lysa en röd symbol på en gubbe med bälte, det gör det inte.
När man kommer upp i 20 eller 25 km/h så skall det ju börja pipa, det gör det inte heller.
När jag knäpper loss bältet skall ju symbolen tändas igen, det gör den inte.

Bilen är en Golf R 2010 med skalstolar.

Nån som råkat ut för samma sak? teorier ang vad som kan vara fel?

Sciroccogtx16v
2013-12-19, 21:24
Funkar det på passagerarsidan?

Fredrik

debren
2013-12-19, 21:27
Nej det funkar inte på någon av stolarna.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

OEM-eftermontering
2013-12-22, 14:58
Kan ju vara bort kodat ? Om inte felet helt plötsligt dykt upp.

debren
2013-12-22, 15:00
Jag har haft bilen sen i somras och det har funkat hela tiden tills för nån vecka sedan då det plötsligt blev tyst.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

OEM-eftermontering
2013-12-22, 22:59
Skumt, du har inte testat nå obd "trimkodning" lr liknande i samband med felet. Har sett att vissa trim även går in i intrumenthuset för att ändra bränsleförbrukning (till lägre) där ligger även kodning för bältesvarning.

- tror de bäst att kolla med datorn innan du byter nått. När båda sidorna slutat fungera samtidigt känns chansen att felet ska vara i bälteslåset minimalt, då det oftast är den som brukar ge sig pga alla klick i och ur. Men de bara en känsla felkoder ger en bättre hint (om det finns)

debren
2013-12-22, 23:02
Skumt, du har inte testat nå obd "trimkodning" lr liknande i samband med felet. Har sett att vissa trim även går in i intrumenthuset för att ändra bränsleförbrukning (till lägre) där ligger även kodning för bältesvarning.

- tror de bäst att kolla med datorn innan du byter nått. När båda sidorna slutat fungera samtidigt känns chansen att felet ska vara i bälteslåset minimalt, då det oftast är den som brukar ge sig pga alla klick i och ur. Men de bara en känsla felkoder ger en bättre hint (om det finns)

Bilen har en steg 1 programvara som är inkörd via OBD men det gjordes i somras när jag köpte bilen och den har gått ca 1000 problemfria mil efter det. Skall se om jag kan få ev felkoder avlästa efter helgerna.

OEM-eftermontering
2013-12-22, 23:06
Lycka till, återkom med felkoder om det finns några som sagt adress: "17 - instrument" och dess kodning är det du ska kolla.

Kul att när man har plinget så stör det oftast, när man inte har det så saknar man det lite som fruntimmer :)

debren
2013-12-25, 15:07
Nu har den börjat funka igen sporadiskt, så det måste vara nåt glapp nånsans antar jag..

OEM-eftermontering
2013-12-25, 17:41
Fungerar då båda sidorna?

golf666
2013-12-26, 20:54
säkerligen bälteslåset på förarsidan som är trasigt..

Har bytt en hel del, även på nyare VAG bilar på jobbet!
Inget ovanligt..

OEM-eftermontering
2013-12-27, 00:51
Fast då brukar det vara på 1 sida i taget dom är oberoende av varandra

Nikkdaprick
2014-02-23, 19:04
Hej.

Upptäckte idag att min bältesvarning inte fungerar längre.

När jag startar skall det ju lysa en röd symbol på en gubbe med bälte, det gör det inte.
När man kommer upp i 20 eller 25 km/h så skall det ju börja pipa, det gör det inte heller.
När jag knäpper loss bältet skall ju symbolen tändas igen, det gör den inte.

Bilen är en Golf R 2010 med skalstolar.

Nån som råkat ut för samma sak? teorier ang vad som kan vara fel?

Jag har samma sak i min GTI 2010. Ingen lampa lyser när tändningen är på, och den varnar inte om man kör utan bälte heller. En gång har det funkat, men upphört tills nästa gång jag startade bilen.