handdator

Visa fullständig version : 99a rycker/dör efter gaspådrag!



2bias
2013-12-18, 23:10
Hallå alla! Jag har haft ett litet problem med min GTI Turbo -99 sen jag köpte den i somras.

Jag kan gasa fullt genom alla växlar utan att den rycker, men när jag sedan släpper gasen så dör den om jag inte motorbromsar eller håller varven uppe med hjälp av gasen (Då känner man att den rycker).

Kan tillägga att ägaren före mig monterade ett sportluftfilter. Den är även chiptrimmad.
Passade på att kolla felkoderna när den var på service senast, men det visade inga fel alls.

Även tempmätaren är ur funktion. Någon trodde att det berodde på att den gick kall och att termostaten skulle behövas bytas ut..
och en sista grej, den drar mycket soppa, om det nu skulle hjälpa felsökningen..

Rätt luddig förklaring men jag hoppas ni kan hjälpa mig!

Henrik.M
2013-12-18, 23:14
Börja med att byta motortempgivaren G62.
Styr både tempmätare och bränsleinsprutning.

Skickat från min Mini Padda

J.L
2013-12-19, 07:22
Öppen avlastningsventil ("dumpventil") monterad ?

2bias
2013-12-19, 08:41
Tack för svaren! Ska kolla upp motortempgivaren.

Joo faktiskt, det sitter en öppen dumpventil. Kan det vara något fel där?

J.L
2013-12-19, 10:06
Tack för svaren! Ska kolla upp motortempgivaren.

Joo faktiskt, det sitter en öppen dumpventil. Kan det vara något fel där?

Där har du felet.
Bränsle/luftblandning blir fel och bilen går fett.

2bias
2013-12-22, 20:33
Okej!
Är nybörjare på det här och inte helt hundra på hur turbosystem fungerar.. Men om jag inte har en öppen dumpventil måste jag väl ersätta den med en återcirkulerande? Eller går det att bara ersätta dumpventilen med en slang?

Haugeman
2013-12-22, 20:40
du skall ha en återcirkulerande då LMM tar med detta i beräkningen av bränsle osv.

2bias
2013-12-22, 21:45
Såg nu att en liten svart slang (från motorn) inte sitter i. Ska den sitta fast eller finns det någon mening med detta? Påverkar det något alls?

3573

polomannen
2013-12-23, 06:55
Självklart påverkar det systemet måste vara tätt för at ska funka bra.