handdator

Visa fullständig version : Byta radio?



mt4base
2013-12-18, 20:19
Sitter nån underlig originalstereo i fruns bil, en stereo med stor ruta där backvarnare och massa annat visas. Det är en 6 skivors CD växlare med MP3 funktion men ändå rätt tungrodd. Skulle vilja köra från telefonen men det går ju inte med den stereon. Frågan är, det säljs en del intressanta stereos för VAG bilar på blocket. Bilen är en 06:a, är det "kodning" via dator som gäller för att få en sådan radio att funka eller är det bolt on?

Henrik.M
2013-12-18, 20:48
Om du skiter i felkoder och ev funktioner som faller bort = Bolt on

Ska du ha det utan felkoder och att backvarnare + övrig info visas så är det kodning som gäller.
Sen om du ska köra från telefonen så behöver du ett telefonstyrdon och då är det definitift kodning som gäller.

Nu vet jag inte vad du syftar på för stereo från blocket , jag syftar på orginal apparater.

Eftermarknad kan du skita i kodning , men då får man leva med ev felkoder och funktioner som faller bort.

Sciroccogtx16v
2013-12-18, 21:00
Köp inget kina skit bara... Syns på priset om inte annat... 3500 med navi, mp3, surf, dvd, bluetooth and you name it är bara skräp...


Fredrik

Monzen GTi
2013-12-19, 08:35
Eller så köper du en sån här: http://www.dension.com/
Installerade en Dension Gateway Pro BT i min EOS -07 (med RCD500) i helgen. Funkar kanon! Styrs via knapparna i ratten, och låt-info syns i färddatorn. Ska bara få telefonen också att vilja koppla ihop sig med den....

MVH / Martin

birka76
2013-12-19, 21:42
Kan säja att du ka köpa den http://www.youtube.com/watch?v=eE1vTcWBDfQ 4
de är bult on ....all funkar från orginalet =)

ZENEC E-GO ZE-NC2011D

OEM-eftermontering
2013-12-21, 16:02
Har varit med om radioenheter som gått sönder och slutat kommunicera med CANBUS helt (dvs. ganska många funktioner som slutat fungera) så ibland är det dumt att "skita i" felkoderna de kan slå tillbaka. Vet inte riktigt hur eftermarknads radioenheter tacklar felkoderna som uppstår i bilen (ej radion) om ingen/fel kommunikation finns mellan ny bil och radio. Tror att de billigaste radioenheterna totalt skiter i felkoderna, men lite bättre eftermarknad har olika stimulatorer för att slippa felkoder som hela tiden skrivs ut.

Mk1
2013-12-21, 18:23
Köp inget kina skit bara... Syns på priset om inte annat... 3500 med navi, mp3, surf, dvd, bluetooth and you name it är bara skräp...

Varför inte?
Jag har billiga kinaapparater med navi, mp3, surf, dvd, bluetooth and you name it, i både min Passat och i grabbens Mk5 Golf GTI. Vi har haft dom i ett par år i ur och skur, sommar som vinter (-35 grader), och dom fungerar klanderfritt. Ljudet är inte sämre än i våra gamla originalspelare, snarare bättre. Kan varmt rekommendera en.

Många "märkes" appareter tillverkas också i Kina.

Marcus
2013-12-21, 18:32
Att vara tillverkad i Kina och vara konstruerad + tillverkad i Kina är ju förvisso inte samma sak... Jämför med iPhone. Det är en amerikansk konstruktion/produkt, men tillverkad i Kina. Kunde lika gärna vara tillverkad precis var som helst.

Sciroccogtx16v
2013-12-21, 21:18
Att vara tillverkad i Kina och vara konstruerad + tillverkad i Kina är ju förvisso inte samma sak... Jämför med iPhone. Det är en amerikansk konstruktion/produkt, men tillverkad i Kina. Kunde lika gärna vara tillverkad precis var som helst. Precis, vi åker ju inte kina bilar än så länge. Min erfarenhet av diverse kinesiska kopior av produkter är att man precis får vad man betalar för. Vill man ha premium får man betala, det finns inga genvägar. Tyvärr... Vill man ha en stereo som passar in perfekt i bilen med samma plast som panelen och som integrerar perfekt med bilens övriga funktioner får man köpa oem. Fredrik

Mk1
2013-12-21, 23:35
Har erfarenheter av både bra och mestadels dåliga produkter från Kina, men i detta stereofall, positivt. Visste att det var en chansning när jag köpte apparaterna, men måste säga att jag är jättenöjd med dom jag köpt.
Vet inte om det är samma plast (knappast) som i originalet, men efter 2 års knapprande, så både känns och ser det fortfarande ut som om dom vore monterade i faderlandet.
Men visst, det finns mycket skräp som kommer från Kina, men tyckte att det var värt att ge det en chans, pga det låga priset.

OEM-eftermontering
2013-12-22, 02:06
Det beror nog på vad man jämför med. Går man från en gammal RCD300,500 med monokrom skärm till en Kina så är det nog inte alls galet, med tanke på priset. Men har man väl vant sig med rätt radio att jämföra kopiorna mot tex. RNS510, så tvivlar jag på att man trivs med en kina kopia. Lägg då till att sällan ger nån handlare något extra för en kina tvärtom brukar de kräva original radion. Men faktiskt ibland kan man förhandla till sig något extra för original RNS lite - och + på det så hamnar man inte långt ifrån samma pengar, om kina kostar ca.4000:- alternativt att sälja original RNS privat där andrahandsvärdet minskar minimalt.

Men jag har absolut ingen personlig erfarenhet av kopiorna, min kunskap bygger jag på vad kunder har uttryckt efter att ha monterat ur kina enheterna och monterat in en original radio. Dessutom finns det väldigt många olika kopior så det är svårt att säga att alla är skit, de allra värsta kopiorna hittar man väldigt många exemplar av som säljs av privatpersoner på blocket i "nyskick" då har nog den som säljer hunnit montera in upptäckt vilken skit för att sen montera ur och sälja - dessa ska man nog se upp för.

Mickeelfstedt
2013-12-27, 23:10
Bytte från rcd-300 till rcd-510 i min gti mk5 och var tvungen att byta gateway för att det skulle funka (innan den byttes hamnade den i nån safetymode och tömde batteriet på ström) och dem är jag grymt nöjd med!

mt4base
2013-12-29, 01:03
Tack, det var mycket intressant.
En sådan ZENEC E-GO ZE-NC2011D borde kanske funka i Skoda Octavian då.
Hur meckar man ur den gamla stereon? Vanliga stereos brukar man ta ur med "gafflar" men här syns ju inget sånt?

Var köper man en sådan HU nånstans? Webben?

Mk1
2013-12-29, 11:16
På passaten bryter man bara lös plastramen runt stereon så kommer det fram 4 skruvar. Tar typ en kvart att byta apparat. På golf 5:an är det lite pilligare att ta bort plastramen, så på den tar det några minuter längre att byta. Har ingen aning hur ramen sitter fast i en Skoda.


Skickas från min iPhone via Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Davex_
2014-01-02, 00:30
Jag har en golf gti 05 med stereon rcd300! Skulle vara jätte tacksam om någon kunde beskriva om vad man ska köpa och om det blir bra ljud med aux kabel! Skulle helst vilja byta till en rcd510 men då måste man tydligen uppdatera gatewayen och så och det kostar en slant! Tänkte att det blev både billigare å smidigare om man fixade aux i min nuvarande stereo! Jag har inte så jag kan ha många cd skivor i samtidigt utan bara 1 men det kanske inte har med saken att göra, jag har fortfarande ett cd växlare utag på stereon?
Kan någon kunnig person som gjort detta dela med sig av sina erfarenheter!
Jätte tacksam vid svar!

Mickeelfstedt
2014-01-02, 15:47
Jag har en golf gti 05 med stereon rcd300! Skulle vara jätte tacksam om någon kunde beskriva om vad man ska köpa och om det blir bra ljud med aux kabel! Skulle helst vilja byta till en rcd510 men då måste man tydligen uppdatera gatewayen och så och det kostar en slant! Tänkte att det blev både billigare å smidigare om man fixade aux i min nuvarande stereo! Jag har inte så jag kan ha många cd skivor i samtidigt utan bara 1 men det kanske inte har med saken att göra, jag har fortfarande ett cd växlare utag på stereon?
Kan någon kunnig person som gjort detta dela med sig av sina erfarenheter!
Jätte tacksam vid svar!

http://www.oem-eftermontering.se bytte åt mej, köpte stereo och gateway och allt av han till väldigt bra pris..!