handdator

Visa fullständig version : Chip trimma eller inte ????



tstevg
2013-12-16, 13:23
Hej på er !!

Jag måste ställa en fråga som troligtvis finns på en massa ställen i forumet, men jag vill få upp frågan.

Jag har en GTI Edition 35 med DSG med sina goa 235 hk !!

Jag blir sugen på att chippa upp den till ca.308, MEN hur är det igentligen detta, hur stora är riskerna ?? kommer växellådan att pajja ?? vilka firmor är bäst ??

Har ni lite erfarenheter positiva och negativa så skulle jag gärna vilja höra dessa

MVH
Thomas

Haugeman
2013-12-16, 14:22
har som sagt skrivits en massa m detta. ett snabbt sök ger flera träffar.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?17521-Ny-bliven-Golf-R-%E4gare-Chippning&highlight=CHIP+TRIMMA

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?16553-Trimchip-ngt-att-ha!&highlight=CHIP+TRIMMA

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19400-Trim-golf-V-Gti&highlight=CHIPPA

Står även en del i ED35 tråden.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14556-Golf-GTI-Edition-35&highlight=chippa

BlackSabbather
2013-12-16, 20:44
Hej Thomas,

Nu har jag inget svar på din fråga, men när jag såg att du har en GTI 35 vill jag fråga dig om bensinförbrukningen då jag funderar på att köpa en sådan själv. Hur är förbrukningen när du kör normalt, jag menar utan att köra väldigt sportigt, du förstår nog vad jag menar. Hur mycket kostar försäkringen?

Hälsningar
BS

bmptsi
2013-12-17, 06:27
Skulle tillägga att trim i sej inte är någon fara, utan mer hur man senare planerar och behandla bilen. Tok-köra hela tiden så lär det slita mer, men fortsatt "normal" körning lär du inte märka av något ökat slitage. Det är då de erfarenheter JAG har av mina "chippade" bilar.

Ama303
2013-12-17, 08:15
Har en gti ed35 själv som går med steg1 från superchips (bluefin). Just ed35 har samma motor som s3, golf r, scirroco r, så den är strypt ner till 235hk från 270hk redan från fabrik, så hoppet upp till 300 är inte så stort så att det skulle äventyra livslängden.

innan jag slängde på trimmet så pratade jag med en bekant hos den lokala vag-verkstan och enligt honom var det ingen fara med trim just på modeller med denna motor. de letar inte heller trim vid vanlig service/diagnos. det är enbart vid garantiåtgärder/motorskador där de misstänker att trim kan ha haft en inverkan som de verkligen letar efter spår av trim. Något, som enligt honom, också är riktigt svårt att hitta om man har hunnit återställa bilen till original, vilket du kan göra med superchips bluefin, eller bsr ppc, v-tech m.fl.

jag brukar återställa bilen till original under vinterhalvåret. dels pga mitt körschema som oftast innebär korta stadskörningar där motorn inte hinner bli varm och dels pga att bilen spinner tillräckligt på vintern även med 235hk. På sommaren är det däremot en enorm skillnad mellan steg1 och original. Lådan och motorn samspelar mycket bättre och även motorgången upplevs som mycket jämnare och mera alert.

så sammanfattningsvis så kan jag bara rekommendera steg1 i en ed35. Bilen blir helt förvandlad. Tror inte heller att steg1 skall innebära någon risk så länge man kör med insidan av huvudet. dvs låt bilen bli ordentligt varm innan du tokgasar med den och kosta gärna på den ett extra oljebyte mellan serviceintervallerna, så bör inte trimmet innebära något problem i framtiden.


ang förbrukning så ligger min snittförbrukning på ca 1lit/milen. då är det mestadels korta sträckor som avverkas inom Stockholm. På långresor (när sambon kör) så har hon fått ner bilen till 0,62 vilket är helt jävla otroligt då jag sällan ser något under 0,8 på färddatorn :)

tstevg
2013-12-17, 09:26
Hej BS

Tyvärr så kan jag inte svara på någon av dina frågor exakt men jag kan säga så här att en ED35 är helt fel bil om man funderar mycket på bränsleförbrukningen, Bilen är helt enkelt för rolig att köra att lyckas med att hålla ner förbrukningen, ang. försäkringen så minns jag inte vad jag betalade.

MVH
Thomas




Hej Thomas,

Nu har jag inget svar på din fråga, men när jag såg att du har en GTI 35 vill jag fråga dig om bensinförbrukningen då jag funderar på att köpa en sådan själv. Hur är förbrukningen när du kör normalt, jag menar utan att köra väldigt sportigt, du förstår nog vad jag menar. Hur mycket kostar försäkringen?

Hälsningar
BS

Ama303
2013-12-17, 11:20
ang försäkring så betalar jag 380kr/mån för halvförs (+ vagnskada från vw), 30år, Stockholm, så den är inte superdyr att försäkra iaf..

BlackSabbather
2013-12-24, 23:32
God Jul på er alla :)

Jag förstår vad du menar tstevg :)

Tack Ama303, då vet jag vilken nivå den ligger på. Det där med trim steg1 låter mycket frestande.

tstevg
2013-12-25, 08:46
Godjul
Har också missat att tacka Amar !!! Bra sammanfattning !!!!!!
klockrent, blir nog BSR steg 1 när Vinter puckarna är av.
Nästa Goa fundering är vilka sommar sulor som skall köpas, vill nog ha några som ligger nära R-däck.

Thomas

tstevg
2014-01-27, 16:15
Hej igen

då var det trimmat och klart, vilken skillnad, tyvärr så var det inte bästa vädret att testa effekten på men det kommer !!

Valkyr
2014-01-27, 16:39
Hej igen

då var det trimmat och klart, vilken skillnad, tyvärr så var det inte bästa vädret att testa effekten på men det kommer !!

Har du redan plockat av vinterpuckarna? ;) Du kommer inte bli missnöjd! ;)

Ama303
2014-01-27, 17:47
Hej igen

då var det trimmat och klart, vilken skillnad, tyvärr så var det inte bästa vädret att testa effekten på men det kommer !!

KUL. på ed35 gör steg1 en enorm skillnad. :)