handdator

Visa fullständig version : El-fel, kylarfläkt, bränd 110 A säkring Golf IV GTI



BlackSabbather
2013-12-16, 00:56
Hej,

Jag hittade inget i trådarna här, som passar exakt på de fel som jag har på min bil just nu, så jag frågar här.

Bilen är en Golf IV GTI 150 hk -02

Problemen är flera.

1. Kylarfläkten går på direkt när man startar motorn, fast den är kall. Har bytt temp. givare utan att det blev någon förändring. Temp. visaren går nästan aldrig upp till 90°C så, som den borde göra utan stannar vid ca. 80°C även vid varm motor.

2. Den platta 110 A säkringen som sitter i dosan över batteriet (den första från vänster, närmast pluspolen) har brunnit igenom. Efter att jag har bytt ut den, håller den, men jag har märkt att den svarta kabeln som är kopplad till säkringsdosan blir otroligt varm. Det visar så klart att något är helt fel, men vad? (Jag menar inte den tjocka minuskabeln som är kopplad till batteriets minuspol, utan den tunnare svarta som är kopplad till säkringsdosan som sitter över själva batteriet).

3. Har samtidigt problem med c-låset, men det har inte med det ovannämnda att göra, eller?

Är mycket tacksam om någon kan berätta för mig vad som kan vara fel. Någon som är rätt säker på vad felet är?

Tack på förhand
Hälsningar
BS

polomannen
2013-12-16, 07:48
Du får byta ut svarta kabeln som går till genorator.
Samtidig får du byta ut elcentralen på samma gång.

C-låset har inget med det ovan fel att göra den har eget komfortstyrdorn.

BlackSabbather
2013-12-16, 11:39
Hej Franz

Tack för ditt svar. Elcentralen har jag redan köpt in och ska byta ut, kabeln får jag köpa till.
Vet du varför kylarfläkt- en (arna) går igång när jag har startat motorn? Det ser ut att den får fel signal och går igång oavsett om motorn är varm eller inte.

Recaro
2013-12-23, 11:32
Har för mig att fläktarna går igång när ACn är på, prova att stäng av AC.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

VWGolIV
2013-12-23, 21:26
Är AC knappen intryckt så startar fläktarna alltid.

BlackSabbather
2013-12-25, 00:22
God Jul på er alla! :)

Bilen har Climatronic och AC är på mer eller mindre på hela tiden, beroende på temperaturval. Jag tror att fläktarna inte gick hela tiden när motorn inte var väldigt varm, helt säker är jag inte, men nästan.

Jag testar att stänga av AC´n i morgon.

BlackSabbather
2014-01-12, 22:55
Hi igen,

Jag testade och fläkten slutar att gå när man stänger av AC´n

Fortfarande är jag inte helt säker på om det alltid har varit så, men det är möjligt. Jag tycker bara att det låter mer om bilen nu när fläktarna går på.

Problemet med tempvisaren kvarstår så, jag får väl byta termostat och se om det blir bättre då.

Jag återkommer,
ciao