handdator

Visa fullständig version : 2.0 FSI motor - oktantal?



mt4base
2013-12-13, 11:23
Har kikat lite på VAG bilar med 2.0 motor på 149hk. Kan läsa på en del ställen att främst den "tidiga" (vad är det isf - 04?) modellen av den motorn tydligen vill ha 98oktan för att leva ett någorlunda långt liv. Stämmer detta? Det finns ju sällan 98 att tillgå. Tycker det är märkligt, då borde inte motorn gå att sälja i tex USA där det gäller 91 octan? Då borde den ju dö en synnerligen tidig död?

Det här med oljeservice och service i stort har ju varit uppe många gånger. Om man köper en VAG bil med en denna 2.0 FSI motorn som kanske rullat runt 18-21 tusen mil, servat enligt bok, kanske 2-3 tusen mil mellan oljebytena, är det en stor risk för haveri? Det är främst rykten om klena/dåliga vevlager osv som tydligen tar stryk med så "långa" intervall. Man kan ju tycka att VAG har TESTAT detta men verkligheten verkar många gånger tala ett annat språk. Tycker mig ha läst oroväckande många inlägg om just denna motor som har generalrasat även med bra servicehistorik fast helt säker är ju svår att vara. Tycker det verkar vara en "lagom" motor i en bruksbil men jag vill inte köpa på mig problem i onödan. Måste ju sålts många sådana motorer genom åren.

Har ni åsikter, erfarenheter runt detta, vänligen dela med er, vore intressant att ta del av.

a128
2013-12-13, 12:13
Mycket riktig ska den ha 98 oktan för bästa gång men 95 kan användas med sämre prestanda och lite högre förbrukning
95oktan kommer inom några år att få 10% etanol inblandat vilket ger ca 97 oktan och ger nästan samma gång som 98 oktan

91oktan AKI i Usa motsvarar ca 96 oktan RON i Europa/Sverige

om motorns kondition: Lyssa noga vid uppstart efter ornormala ljud
förlängda intervaller kan vara underlag vid förhandling av slutpriser (vid bilhandlare försök att få till en generös garanti för motorn)
Gör några täta oljebytesservicar tex. 500, 1000, och sedan varje 1500mil


motorn har en del komponenter som är relaterat till avgasreningen
2st bredbands lambda sonder, 2st vanliga 4 trådars
1st Nox-sensor (dyr att köpa ny som reservdel ca 4000:-) läs av felkoder, skylls på 95 oktan bensin
3st katalysatorer (2st små förkattar 1 stor)
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

Har kikat litet i autodata och fått fram följande för Fsi 2,0

BLR 11,5 5x lambdasonder !!

BLX, 11,5 4x lambdasonder + Nox-sensor

BVX 11,5 4x lambdasonder + Nox-sensor

BVY 11,5 4x lambdasonder

BVZ 11,5* 2x lambdasonder

BLY 10,5 2x lambdasonder

*Enligt haynes rephandbok har denna motor komp 10,5


Motor med komp 10,5 är för 95 oktan medans
11,5 är för 98 oktan

den sistnämda motorn kan evt. vara gjord för marknader
som har begränsad eller ingen tillgång till 98 oktan

Premis
2013-12-13, 16:02
Har du inte 98okt i närheten så kanske det inte är ett bra val.

Vad som händer med motorn efter 18-20kmil är anyones guess. Det enda du i princip kan göra är kolla så att den är servad regelbundet (och inte konsekvent på galet långa intervall runt 3000 mil). Mer än så kan du inte göra utöver att känna så den går bra.

Att motoroljemaffian hävdar att man är korkad om man inte byter vart 500é mil kan du förbise.

Sedan har alla konstuktioner sina svagheter, dessa får någon annan upplysa dig om.

mt4base
2013-12-13, 20:50
Tack, det var intressant läsning.
ÄR 2.0 TFSI som sitter i många VAG bilar i grunden samma motor som FSI 2.0? Samma behov/törst på 98oktan? Det är ju förvisso en turbospis men den trimmas ju friskt och verkar hålla? ÄR TFSI en helt annan motortyp? Tänkte väl att en FSI 2.0 kunde funkat bättre ekonomiskt, då tänker jag driftmässigt på bränsleåtgång mm.

"Motoroljemaffian", haha, den var ny. Roligt uttryck.
Jag byter vid 1000mil, det brukar funka bra. Kan man få medlemskap i klubben då? ;)
Ska passa på att fråga samtidigt. Det är olika klassningar på oljor och det finns nån som heter 502, 505 och 507, vad är skillnaden? Säg att det "krävs" 507 från tillverkarhåll men motorn körs på 505, är det digerdöden för motorn eller vad gäller och isf, varför?

a128
2013-12-13, 21:06
2.0 Fsi samt 2.0 Tfsi är samma motorblock, problemet med bränslepumpens "cam-follower" borde därmed vara samma för denna motor

för denna motor är det klassning 501 01, 502 00, 503 00, 504 00 (dom 2 sistnämda är longlife)

jag har förbrukningsmässigt god erfarenhet av 1,6 Fsi som jag lycka komma ned till 0,5L/milen vid varsam landsvägkörning med 99 oktan

Marcus
2013-12-13, 21:55
Tycker det är märkligt, då borde inte motorn gå att sälja i tex USA där det gäller 91 octan? Då borde den ju dö en synnerligen tidig död?

Den motorn har inte sålts i USA vad jag vet.

Mickeelfstedt
2013-12-13, 22:18
Dom tidiga fsi-motorernas Nox-sensorer ska visst va känsliga för 95okt... Mina bilar har alltid gått på minst 98 och kommer alltid göra det...

Petta77
2013-12-13, 23:06
Mina bilar har alltid gått på minst 98 och kommer alltid göra det...

Lite intresserad hur? :) De hade en 98 pump 2,5 enkel från mej. Tanka där när tillfälle gavs. Nu är den försvunnen.

Så jag är lite smått intresserad av hur du alltid kommer göra de.

mt4base
2013-12-18, 19:32
Tack för input. Det blir ingen sådan bil. Var inne på antingen en Golf eller Audi A3 för det verkade lagom i effekt och förbrukning men det kommer inte gå att hitta 98 överallt så det går bort. Tydligen verkar ju 1.4tsi maskinerna ha problem så frågan är, vad vågar man köpa av modernare snitt på VAG sidan numera? :confused:

Alfa Romeo framstår ju som ett klart driftsäkert alternativ i jämförelse...:rolleyes:

Marcus
2013-12-18, 21:50
1,6 eller 2,0 TDI ?