handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf V Gti Dsg 2005?



mr_mike
2013-12-09, 14:16
Hej allihop.

Tänkte kolla med er ang lite köpråd av en Golf V gti med DSG låda. Har innan äget en sådan här i ca 4år men när jag köpte den hade den rullat ca 2000mil och körde den till ca 12 000mil, ganska nya alltså.


Nu har det gått en del år och jag funderar att köpa en sådan här till sambon att ha som andra bil. Den jag kollar på har rullat ca 20 000mil men verkar vara i fint skick.

Vad bör man kolla förutom det vanliga såsom, rost, klock och andra missljud.

Har DSG lådan några kända fel.

finns det några andra större fel med denna modellen som någon råkat ut för som verkar vara "vanliga" vid lite mer mil på mätaren???


Tacksam för alla svar / Micke

mr_mike
2013-12-10, 22:48
Någon som har lite tips vad man bör kolla efter 21 000mil på mätarn?

/Micke

a128
2013-12-10, 23:10
Kolla det som man gör vid begbilköp, kör en ordentlig tur och känn efter så att automaten växlar som den ska utan efterslir
lyssna på motorn vid uppstart, granska ljuden som uppstår dom första sekunderna efter en kallstart, bilen bör vara regelbundet servad med oljebyte motor helst varje <1500mil samt automat oljebyte runt varje 6000mil
en komplett service med oljebyteservice på såväl motor som automat vid mista tveksamhet bör utföras efter köp

Klonk klank och knirr kan förekomma på litet äldre bilar och är full normalt
om man ite vill lägga ned tid och energi på att få bort det
knirr vid rattutslag vid tex. parkering av bilen kan beror på att dom bakre bärarmlagerna för länkarmarna fram har ändrat sig i konsitensen (av egen erfarenhet :-) )

bilen bör rostskyddsbehandlas om detta inte är gjort kostar ca 8000:-

kamrem: när gjordes service på den sist ?

Vid kontakt med säljare begär att får bilens regnummer
gå till https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
för att få fram fakta tex. chassienummer

iövrigt:
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/Kopa-av-privatperson/