handdator

Visa fullständig version : konstigt tempproblem passat 1.8t AWT



TimR
2013-12-07, 11:26
Hej!

Igår när jag körde ut på motorvägen och la mig i 100 kmh så märkte jag att tempmätarn flög iväg på rött. Stanna illa kvickt vid vägkanten och stängde av motorn.

Öppnade huven och kollade lite men såg inget skumt. Nivån låg bra strax under max som den alltid gjort. Startade bilen efter ca 10 min och såg nålen nu låg på 90 grader så jag startade och körde försiktigt iväg.

Hade ca 5 mil hem och kunde utan problem ligga i 75-80 kmh då höll den sig exakt på 90 grader men så fort jag ökade över 90 kmh så stack tempen iväg!

Idag när jag ska testa bilen så kan jag ligga över 100 kmh utan problem! Ligger stadigt på 90 grader i både 50 och 150...fattar ingentimg.

Vad kan ha hänt igår?

Mvh

Foppson
2013-12-07, 13:54
Tog bort inlägget, läste fel...

TimR
2013-12-07, 18:31
Va ute och körde nyss och nu är problemet tillbaka. Går inte att köra över 90 kmh för då skenar nålen över på rött. Direkt när man släpper gasen så går den ner till 90 grader igen...

Inga felkoder enligt en felkodsläsare från ebay.

Ingen som har en idé?

Foppson
2013-12-07, 20:40
Termostat, vattenpump... Har du bra värme i bilen även på tomgång?

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

TimR
2013-12-07, 22:59
Ja värmen funkar bra. Termostaten är bytt för 6 månader sedan. Tror det är vattenpumpen.

Bilen har ju gått snart 15000 mil utan vattenpumpsbyte så det är nog dags.

2stroke
2013-12-07, 23:13
Mycket möjligt att den värdelösa vattenpumpsimpellern i PLAST har gett sig.
Vanligt fel !
Se till att spola ur motorn/kylsystemet så att eventuella plastbitar kommer ut.
OBS! Tag bort termostaten innan.

JRJ
2013-12-09, 11:21
Det kan ju vara själva tempgivaren som har gett sig också, så att tempmätaren på panelen får helt knasiga signaler.

sspc
2013-12-09, 11:56
Hej!

Igår när jag körde ut på motorvägen och la mig i 100 kmh så märkte jag att tempmätarn flög iväg på rött. Stanna illa kvickt vid vägkanten och stängde av motorn.

Öppnade huven och kollade lite men såg inget skumt. Nivån låg bra strax under max som den alltid gjort. Startade bilen efter ca 10 min och såg nålen nu låg på 90 grader så jag startade och körde försiktigt iväg.

Hade ca 5 mil hem och kunde utan problem ligga i 75-80 kmh då höll den sig exakt på 90 grader men så fort jag ökade över 90 kmh så stack tempen iväg!

Idag när jag ska testa bilen så kan jag ligga över 100 kmh utan problem! Ligger stadigt på 90 grader i både 50 och 150...fattar ingentimg.

Vad kan ha hänt igår?

Mvh

din plast-impeller har släppt ifrån sig vingarna. (vattenpumpen)

Min gissningen.

Expertisen här vet om det kan vara aktuellt för din bil.