handdator

Visa fullständig version : Passat igen! Motorvårdstips mm tack!



farbror
2013-12-02, 23:30
Efter nära på nio års trogen tjänst såldes gamla "B5.5:an" (1,8t Variant -01) för några veckor sedan.

Den hade då avverkat 23500 mil, varav nästan 18000 i vår ägo.
Tyvärr åkte vi på lite motorrenovering mot slutet men på det hela taget får man säga att vi var mycket nöjda med bilen.

Kör sedan drygt ett år tillbaka när jag måste även gammal Polo 1,4 -99 (9300mil, en tid äg. och till salu ;) och i somras införskaffades en Audi A4 B7 1,8t Avant -06 (17700mil och även denna nu till salu). Audin var ett impulsköp inför semestern mer eller mindre, en kollega skulle sälja och ville slippa blocket. Vi behövde lite bättre bil än gammelpassaten att toura runt i Sverige med under sommaren. Win win :).

Gillar verkligen Audin skarpt men den är lite liten för oss och så har vi ju kört 1,8t i nio år så nu införskaffades häromdagen för första men antagligen inte sista gången i mitt liv en diesel!

En vit Passat B6 Variant -07 140hk. 13500mil, kamremsbytt och servad vid 13000, nybytt koppling (manuell låda).

Efter denna uttömmande bakgrundsinfo kommer till slut lite frågor angående nyförvärvet.. :)

Till att börja med har jag som så många andra erfarit att longlifeservade motorer som i vissa fall har gått två år och 3000mil med samma olja vid ett eller flera tillfällen (likt denna tyvärr) förr eller senare drabbas av problem relaterade till koksad olja och annat som ställer till med diverse jävelskap. När jag nu ändå chansar på att denna maskin råkar vara undantaget som bekräftar regeln skulle jag vilja be om lite tips på hur jag nu bäst tar hand om motorn från början. Den ska visserligen ha fått ny olja för ca 500mil sedan men oljan är svart som synden, förmodligen helt normalt om man inte behövt fylla på, vilket jag är van vid från mina 1,8t motorer? Som jag förr eller senare kommer att avslöja är mina motorkunskaper när det kommer till kritan rejält begränsade men jag tycker mig ändå ha uppfattat att det kan vara ännu viktigare att byta olja oftare i en dieselmotor generellt?

Såhär ser det iaf ut i serviceboken:
2007-05-08: Leveransservice
2008-07-07 - 21895km: "Intervallservice" (Din Bil)
2009-08-24 - 43940km: "Mellanservice" (Din Bil)
2011-02-15 - 72311km (här börjas det, nästan 3000mil och 1,5år): "Intervallservice + Grundservice" (Mekonomen)
2012-09-24 - 105392km (here we go again, 3200mil och 1,5år): "Intervallservice" (Mekonomen)
2013-09-23 - 129832km: "Intervallservice" (MECA)

Med tanke på hur bra bilen känns mekaniskt så hoppas jag ändå att det handlar om ganska mycket landsvägsmil snarare än korta stadskörningar. I min ägo kommer bilen inte att rulla mer än 1000-1500 mil eller 12 månader med samma olja och jag är beredd att lägga lite pengar på extra oljebyten nu initialt för att förhoppningsvis kanske skölja ur motorn lite.. Det finns ju även diverse metoder för att hjälpa på traven.

Vi har ju t ex den gamla huskuren att skölja motorn med diesel men den känns lite brutal tycker jag?
Diverse tillsatser finns ju även att köpa och hälla i motorn för en "sköljning" men jag vet inte om det överhuvudtaget är en bra idé att köra på dessa sköljningsmetoder? Bilstein Engine Flush körde jag på gamla passaten efter att ha uppmärksammat de första missljuden från motorn (som senare visade sig bero på en utsträckt kedja som smattrade mot toppen) men min uppfattning av denna behandling var att den gick vääldigt fort. Jag hade hoppats på att man skulle pumpa runt "dialysen" ett bra tag och de mycket få och små bortsköljda sotflagor som blev resultatet kan knappast ha gjort varken till eller från. Om någon har en annan uppfattning så är det bara att hojta till.. :) Om någon (ej lottlös självfallet) även skulle kännas sig manad att hjälpa till med att riva oljetråg och rensa silar och/eller andra mer handfasta saker som kanske verkligen gör skillnad så är det också bara att räcka upp handen! ;)

Oavsett, please hit me med alla era bästa husmorstips och varningens ord och hjälp mig med hur jag ger nya bilen kärlek!

Fler frågor kommer men inleder med dessa!

Förresten, vet inte om det är relevant med vilken "motorkod" jag har. Hjälp mig gärna med var jag ser det och vad skillnaden är mellan de olika beteckningarna.

Tack på förhand från Mattias i Vallentuna

vw-power
2013-12-03, 08:31
Ett litet tips påvägen som jag spontant kommer på är att skulle du ge dej på att byta dieselfiltret så se till att det inte läcker efter provkörning, ganska vanligt förekommande tyvärr.
Smörj packningen med silikonspray, som smörjer, inte tätsilikon.
Skulle det läcka iaf så byt omgående drivremmen (den för generator, av mm)
För den sväller annars om det kommit lite diesel på den och detta kan resultera till att den kryper in å sabbar kanremmen, vilket leder till motorhaveri. Har just ett sånt fall inne på jobbet nu.

I övrigt. Kör oljebyte var 1500 mil och bromsvätska varannat år. Då vet man att olja och vätska är fräscht.
Lycka till med nya bilen.
Prova att montera en KCR-box för ökad effekt och i vissa fall minskad bränsleförbrukning.
Kan hända att den ökar lite också för höger foten har en tendens att bli tyngre när man vet att det finns mer pulver under locket :)

Andersson Racing
2013-12-03, 12:11
Precis, oljebyte varje år, en olja ska inte gå mer än en vinter. Att serva Longlife = att köra upp mot 3 000 mil på samma olja, alltså byta olja när bilen säger ifrån är inga problem på din passat diesel, den motortypen har inte de problemen som du nämner att bensin 1.8 T har.

vw-power
2013-12-03, 13:46
Glömde även skriva att lacknr står på första uppslaget i serviceboken (stämpelboken)
Och det står på en lapp i bagageutrymmet under mattan.

vw-power
2013-12-03, 13:46
Fadt det var motorkoden du var ute efter såg jag nu. Men det är samma där, står i boken och där bak. Men det står även på kamremskåpan om ingen tagit bort den.

farbror
2013-12-03, 22:28
Tack för svaren..

Ok, så sammantaget tycker ni inte att jag behöver bekymra mig om vare sig motorsköljning, extra oljebyte/n eller ens att byta oftare än datorn säger till förutsatt att det är minst en gång om året? :)

Kan man få nån liten förklaring eller teori om varför dessa motorer klarar sig bättre än 1,8t? Eller är det baserat på statistik helt enkelt? Nån mer som ställer sig bakom eller har andra idéer om detta?

Andersson Racing
2013-12-04, 11:04
Tack för svaren..

Ok, så sammantaget tycker ni inte att jag behöver bekymra mig om vare sig motorsköljning, extra oljebyte/n eller ens att byta oftare än datorn säger till förutsatt att det är minst en gång om året? :)

Kan man få nån liten förklaring eller teori om varför dessa motorer klarar sig bättre än 1,8t? Eller är det baserat på statistik helt enkelt? Nån mer som ställer sig bakom eller har andra idéer om detta?

Baserar mitt påstående på samtal med erfaren vw-mekaniker och egen erfarenhet. Sedan kan du ju alltid söka på motorhaverier på tdimotorer för årsmodellen och motortypen kopplat till att inte oljan är bytt var 1 500 mil.

Efter det gör du ju som du själv vill och bestämmer.

a128
2013-12-04, 11:38
Eftersom det är en begagnad bil där man kanske inte till 100% vet dess historik, kan en omedelbar oljebyteservice vara ett säkert kort mot ras, samt en till oljeservice om 1000mil sedan varje 1500mil , även kolla oljenivå växellåda, ta av översta kåpan till kamremmen och ta en titt på den och se om relativt nyutbytt

VWGolIV
2013-12-04, 14:27
Köpte ju en tdi sen 2007a och jag började med att byta olja o filter direkt när jag fick bilen.
Rullat 1500 mil och bytt igen och kommer att hålla den intervallen.

farbror
2013-12-04, 18:53
Har iaf kvitton och protokoll på att oljan är bytt i Juni vid 13000 mil, liksom "Diesel primärfilter" och bromsvätska mm.. Jag är dock inte främmande för att göra ett extra oljebyte men om det nu är så att denna motor är relativt fri från problem med "slagg och koks" etc kanske man ska lägga den slanten och tiden på annat. Å andra sidan, jag vet ju inte hur bilen har körts (men är en trevlig ung tjej med litet barn som kört i huvudsak sista året) och vintern står för dörren så... :)

Vilken olja är bäst att lägga i då? Valfri 5w40? :)

farbror
2013-12-04, 19:10
Baserar mitt påstående på samtal med erfaren vw-mekaniker och egen erfarenhet. Sedan kan du ju alltid söka på motorhaverier på tdimotorer för årsmodellen och motortypen kopplat till att inte oljan är bytt var 1 500 mil.

Efter det gör du ju som du själv vill och bestämmer.

Menade inte att ifrågasätta det är ju precis sånt här man vill höra.. Dock aldrig fel att få lite mer kött på benen i frågan.. :)

Tack igen..

a128
2013-12-05, 08:36
Vilken olja är bäst att lägga i då? Valfri 5w40? :)
Absolut :)

eller 0W-40 om ni ambitiös
http://shop.oil-center.de/index.php/de/sae/sae-0w-40/aral-supertronic-0w-40-1-liter.html
http://shop.oil-center.de/index.php/de/sae/sae-0w-40/shell-helix-ultra-0w-40-1-liter.html

farbror
2013-12-27, 01:11
God Fortsättning.

Tror jag tar och väcker liv i tråden igen med inget mindre än en fortsatt oljediskussion.. ;P

Har efter en skaplig djupdykning dragit slutsatsen att det till min motor med stockholmsklimat och inte alltid genomvarmkörd motor etc bör vara en 507.00 5w-30 olja med additiv för dieselpartikelfilter och jag har nu fingret på beställknappen av minst en dunk castrol edge fst 5w-30.

Varmt välkomna att kullkasta denna uppfattning med era egna synpunkter och erfarenheter. Alltid lika spännande! ;)

Sciroccogtx16v
2013-12-27, 01:35
God Fortsättning. Tror jag tar och väcker liv i tråden igen med inget mindre än en fortsatt oljediskussion.. ;P Har efter en skaplig djupdykning dragit slutsatsen att det till min motor med stockholmsklimat och inte alltid genomvarmkörd motor etc bör vara en 507.00 5w-30 olja med additiv för dieselpartikelfilter och jag har nu fingret på beställknappen av minst en dunk castrol edge fst 5w-30. Varmt välkomna att kullkasta denna uppfattning med era egna synpunkter och erfarenheter. Alltid lika spännande! ;)

Kolla om du inte kan köra Shell Helix Ultra Extra 5w-30 den är klassad för 507 och kostar 250 kr för 4 liter just nu på ICA Maxi.


Fredrik

farbror
2013-12-27, 03:17
Tack för tipset, Ser ju rätt ut och riktigt bra pris.. Bara det att jag kände mig så jäkla bekväm med castrolen nu som finns att beställa från svensk site till halva priset mot hos mekonomen. Och det måste väl ändå vara samma skit? :)

Nån som kan gå i god för nämnda shell-olja, eller shell-olja i allmänhet?

Valkyr
2013-12-27, 08:13
Med samma klassning så motsvarar den ju samma specifikationer. Dessutom var den ju redigt billig! ;)

FiNCH
2013-12-27, 11:05
Jag kör 5w40 Motul 300V Power i min TTRS jag föredrar en tjock olja som smörjer ordentligt, 5w30 är som
Vatten när den blir varm.
5w40 är inte klassad för min bil men det skiter jag i, jag servar bilen var 500e mil istället för att köra Long life.

Sent from my C6603 using Tapatalk

NOlsson
2013-12-27, 18:46
Att byta luftfilter "ofta" är också att rekommendera, speciellt på en diesel!
Spelar dock in vart man kör med bilen, men att byta oftare än 4500 mil (som det är på många) är att föredra :-)

Peter-C
2013-12-27, 20:50
Tack för tipset, Ser ju rätt ut och riktigt bra pris.. Bara det att jag kände mig så jäkla bekväm med castrolen nu som finns att beställa från svensk site till halva priset mot hos mekonomen. Och det måste väl ändå vara samma skit? :)

Nån som kan gå i god för nämnda shell-olja, eller shell-olja i allmänhet?

Shells oljor är det inget fel på - kvalitetsprodukter :). Har mestadels haft det till MC - endast det bästa är gott nog till en Ducati. Kanonpris dessutom. Köp. Själv har jag kört Castrol genomgående av gammal vana i VAG bilarna men till det priset kan man ju vara lite flexibel ;)!

farbror
2013-12-27, 21:05
Luftfilter - check.. :)

Blidde 3st 4l dunkar shell helix på ica för 70kr mindre än priset av 1 dunk castrol på mekonomen (utan 20% rabatt som de har året ut).. :) Dammiga dunkar Från maj -12 men det har väl mindre betydelse? :)

Blev även en ipod+aux ingång installerad idag, sjukt att det inte sitter aux ingång original.. Var lite inne på att byta enhet men drog iväg så jävligt med allt runt omkring. Nu fattas bara en schysst hållare. Brodit som gäller antar jag? :)

Börjar glida från ämnet lite men det faller sig naturligt att babbla vidare.. ;)

Sciroccogtx16v
2013-12-28, 01:19
Luftfilter - check.. :) Blidde 3st 4l dunkar shell helix på ica för 70kr mindre än priset av 1 dunk castrol på mekonomen (utan 20% rabatt som de har året ut).. :) Dammiga dunkar Från maj -12 men det har väl mindre betydelse? :) Blev även en ipod+aux ingång installerad idag, sjukt att det inte sitter aux ingång original.. Var lite inne på att byta enhet men drog iväg så jävligt med allt runt omkring. Nu fattas bara en schysst hållare. Brodit som gäller antar jag? :) Börjar glida från ämnet lite men det faller sig naturligt att babbla vidare.. ;)

Vilket maxi hittade du dom på? Va inne på maxi Häggvik idag och hittade inga.. Beställde sedan i deras webshop för avhämtning på samma ställe, vi får se om jag får några...

Fredrik

farbror
2013-12-28, 03:44
Ringde till Häggvik som bekräftade att den fanns!? Köpte dom dock i Arlandastad, där de rullade fram pallen först efter jag frågat efter oljan.. :)

Amazonas
2013-12-28, 12:34
Är detta en olja man kan använda för att fylla på vart eftersom den drar olja? Superben hinkar ju i sig lite olja mellan servicerna och blir dyrt med 1 liters Castrol flaskor hela tiden. Rullar alltså med longlifeolja idag. 1.8 TSi 160 hk motorn.
Ifs så var den så pass billig att man lika gärna kan byta olja helt o hållet ifs...

Peter-C
2013-12-28, 14:03
Är detta en olja man kan använda för att fylla på vart eftersom den drar olja? Superben hinkar ju i sig lite olja mellan servicerna och blir dyrt med 1 liters Castrol flaskor hela tiden. Rullar alltså med longlifeolja idag. 1.8 TSi 160 hk motorn.
Ifs så var den så pass billig att man lika gärna kan byta olja helt o hållet ifs...

Du kan blanda dem utan vidare eftertanke….. Själv hade jag nog bytt och sedan spätt på med samma utan att ha ett bra argument varför (nörd beteende) – de är ju blandningsbara, samma spec..