handdator

Visa fullständig version : Lite skruvinfo/hjälp Polo 1.4-99



MrTrigger
2013-11-29, 13:23
Hejsan allesammans :) Tänkte se om jag skulle kunna få lite hjälp av er med att berätta hur jag ska gå tillväga
med min Polo-99.
Den införskaffades förra veckan och ska göras iordning för att ha som pendlarbil. Jag jobbar i Boden och brukar pendla 1 gång i månaden för att åka hem och träffa pojken.

Polon har vart stånas sen i februari när den förra ägaren gjorde den sista besiktningen och fick en del tvåor. Felen vart aldrig åtgärdade och han har dessutom slarvat bort protokollet. Men gjorde en felsökning igår och de som ska göras är:
1. Byta bromsskivor fram, slitytan börjar och försvinna ganska snabbt, kanske håller för en ny besiktning?
2. Byta bakre ljuddämparen för den har rostat av helt ifrån röret och burken är helt slut.
3. Justera bromsarna i trummorna.
4. Justera in handbromsen så att den inte tar i högsta läget.

De som har gjorts nu är att hela bromssystemet är luftat för de va dessutom tomt på vätska i behållaren, gjorde även en felsökning för att se eventuella läckage men hittade inga och de är samma nivå. Funkar hur bra som helst men däremot så ligger bromsarna på bak, speciellt på vänster bak. Vet inte riktigt hur hårt de ska vara spänt? Har aldrig skruvat på trumbromsar förut så jag känner mig ganska vilsen över hur jag ska göra :confused:
En del säger att man ska spänna/släppa igenom ett hål på trumman eller om de va på baksidan? Uppskattar gärna en bild :)

Lite info om bilen:
* 1.4 l.
* Blålila i lacken
* 13" Alufälgar med året-runt däck
* Uppgraderat ljudsystem
* Har rullat 134636 km :)

http://forumbilder.se/CG5LN/bild-5.JPG (http://forumbilder.se/CG5LN/bild-5)
(Passade på att ta kortet bredvid Arméns helikopter 3) :p

Häls. Fredrik

a128
2013-11-29, 13:45
bromsarna bak är självjusterande, handbromsen ska vara spänd precis så att hävarmen på bromabackarna går i retur till utgångsläget vid släppt handbroms, det finns en justerkil som man man peta upp för att få loss trumman lättare, hjulcylindrar kan kärva, går evt. att smörja upp med bromcylinderpasta men byte kan vara nödvändigt, smörj övriga detaljer med aluminiumpasta, kontakta den besiktningsstation som gjort besiktningen för att erhålla en kopia på protokollet

reservdelar hittar man på ebay http://www.reservdelar24.se/ http://www.teiledirekt.de/ etc.

MrTrigger
2013-11-29, 15:11
Ok, får ta en kik på de ikväll ;)
De är ingen som har något liknande "How to"-beskrivning?
Märkte även ett nytt fel idag, igår gick de att låsa förardörren och öpnna. Men nu kan jag inte låsa upp så jag är tvungen att gå in via passagerardörren. De som händer när jag vrider nyckeln i låset är att de tar stopp när jag ska låsa upp. Åt andra hållet kan jag vrida hur bra som helst.
Nån som har en idé på vad de kan va? :)

Mk1
2013-11-29, 20:45
För att kolla vad bilen fick nedslag på bes, kan du kolla här
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx?epslanguage=sv

MrTrigger
2013-11-29, 21:41
Mk1: Jag kollade länken nyss. Finns inga uppgifter där om vad bilen inte fick godkänt på :/

Mk1
2013-11-30, 10:21
Beställ ett fax på den länken, så står det där.

MrTrigger
2013-11-30, 17:13
Mk1: Ska få protokollet av den gamla ägaren ikväll. Men annars så är bilen klar imorgon för besiktning om 1 1/2 vecka ;)

Nu är även en bild upplagd på den (Högst upp på tråden) och avgasröret åtgärdat så nu går den tyst som en ninja på vägen :)
Däremot så hör jag ett skrapljud ifrån trumman på vänster sida, misstänker att backarna kan va dåliga.
Hur går jag till väga för att få av trummorna? Är de bara att lirka av den ifrån axeln? Sen är de väl lager och en centrumbult som ska lossas om jag förstått de rätt? Nån som vet vad de kan va för storlek på den?

Mk1
2013-11-30, 18:37
Jag jobbar i Boden och brukar pendla 1 gång i månaden för att åka hem och träffa pojken.

Var bor du om du inte bor i Boden?

Trumman kan du lirka lös, om du lossar muttern mitt i trumman under plåtkåpan.

MrTrigger
2013-11-30, 19:40
Jag är ursprungligen ifrån Värmland. Anledningen till att jag pendlar dit är att jag har en son därnere. Annars bor jag och jobbar i Boden :)
Ok, de får bli första projektet imorgon. Har vart ute på en liten provtur o nu går den tyst som en mus. Enda nackdelen är att den mellersta upphängningen har lossnat. Förra ägaren hade svetsat fast de för dåligt så nu håller jag på och jagar en svets så att de kan fixas för nu ligger röret och vibrerar på stödfästet :(

MrTrigger
2013-12-01, 17:14
Är de någon som vet vad de kan vara för storlek på den muttern som sitter till trumman? Har inte hela min verktygslåda häruppe så de får att bli och handla på biltema. Köper bara de nödvändigaste.
Kom på också om någon vet hur jag ska spänna handbromsspaken? Är de bara att peta lös plasten runtom eller görs de underifrån?

a128
2013-12-01, 17:31
trumman bak: muttern som håller den på plats ska dras men inte hårdare än att brickan bakom muttern kan rubbas, därefter ska saxprinnen åtrmonteras (köp nya 3,2 mm) komplettera med extra fett vid behov, hylsa behövs inte endats polygrip,
handbroms: vet ej vart man justerar den men trolige från undersidan, ta först bort trummorna för att se om det behövs

övrigt att göra innan bilen brukas normalt: kolla oljenivå i växellådan, fyll på vid behov (api-Gl4 tex. 75w-90)

MrTrigger
2013-12-01, 20:57
a128: Ok, då får de bli en tur till biltema imorgon ;)
Anledningen till att jag måste spänna spaken är att den tar inget förns
man kommer till dom 2 sista knäppen.
Märkte en sak också idag som verkar vara ett normalt problem på nyare VW att låskistorna fryser ihop när det blir kallt.
Vet inte om de stämmer men måste ändå plocka ner dörrsidan på förardörren för jag kan inte låsa upp den. Då kan jag passa på att smörja in alla delar.
Tänkte använda Isoflex NB 52, håller sig funktionsduglig mellan -50 och 120 *C

Någon som kanske har vart med om något liknande?

larra
2013-12-02, 01:31
Spänner handbromsen inne i bilen, sitter två muttrar där som vajern sitter i spänn båda lika mycket, låskistorna är ett normalt fel på golf 4 så mycket möjligt att dom är dåliga på polo också

MrTrigger
2013-12-02, 02:18
larra: Ok, är de bara att lossa plasten eller är den skruvad runtom?
De verkar som de för många jag känner har haft de problemet. Då dom har lyckats att få upp dörren så har de inte gått att stänga den ordentligt sen för att de har frusit.

Nu är även den mellersta upphängningen på plats igen så nu blir de inga fler vibrationer på länge ;)