handdator

Visa fullständig version : DSG Låda



birka76
2013-11-23, 14:07
Jo jag har suttit läst massor om dessa låder dsg låder . hur ligger de till med de ? går dom sönder som smör i solskin som de verkar om man googlar runt ? om dessa låder ?

Haugeman
2013-11-23, 14:40
Tänk på att man läser oftast bara om dom som gått sönder..... ingen som skriver att "i dag har min dsg bara funkat"...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

golfhenke
2013-11-23, 14:57
Samt att det finns flera olika hårdvaruvarianter av DSG. 6 växlad, 7 växlad? Vilken motor är den för osv..
Min har iaf fungerat från start tills nu. (DQ250?)

birka76
2013-11-23, 15:21
Samt att det finns flera olika hårdvaruvarianter av DSG. 6 växlad, 7 växlad? Vilken motor är den för osv..
Min har iaf fungerat från start tills nu. (DQ250?)

de sitter i en golf 6 eller 7a med 140 tdi motor 6växlad ..

Haugeman
2013-11-23, 16:12
Dom som har strulat är oftast 7växlade med torrkoppling. 6växlad med våtlamell hålleer bättre generellt. Sök på forumet. Har skrivits en del om detta

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Marcus
2013-11-23, 16:27
de sitter i en golf 6 eller 7a med 140 tdi motor 6växlad ..

Golf 6 2,0 TDI 140 = DQ250
Golf 7 2,0 TDI 150 = DQ250

birka76
2013-11-23, 17:13
Ok men de jag mäst undrar finns de någon garanti eller får man stå för hella kallaset på bilen om den pajar lådan på en bil som rullat 11500 mil

Premis
2013-11-23, 17:40
Ok men de jag mäst undrar finns de någon garanti eller får man stå för hella kallaset på bilen om den pajar lådan på en bil som rullat 11500 mil

Maskinskadeförsäkringen kan täcka det men då får du kolla upp vilkor hos försäkringsbolaget. Ser inte varför VW skulle gå in och pröjsa en helt ny låda efter 11500 mil. Ev. kan dom bidraga lite om det går att härleda till ett känt fel, men inget man kan utgå ifrån. Har den ändå överlevt 11500 mil så ..

F.ö. idag funkade min DSG perfekt, inga fel.

Haugeman
2013-11-23, 19:10
F.ö. idag funkade min DSG perfekt, inga fel.

Min med ;-)


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2013-11-23, 20:22
Mina 2 dsg 6 lådor gick också perfekt idag. Den ena från 2004 den andra från 2010..

Fredrik

Peter-C
2013-11-23, 22:32
…Mina med, de går som de ska, DSG 6 och DSG 7.

/Peter

peosj
2014-03-09, 19:42
Har beställt en Tiguan 177 TDI, 2014, R-line och har fått bekräftat från VAG Sverige att det sitter en DSG7 DQ 500 (våt lamell) på bilen. Hoppas att det är lådan som håller i vått å torrt.

Bossni
2014-03-10, 18:50
Min dsg funkade bra idag med :) Bästa valet man kan välja till en bil !

toppa
2014-10-23, 19:16
Väcker tråden lite.

Skickade detta till VW idag:

Hej! Vi köpte en begagnad Touran -10 i September 2013. Den hade då gått ca 4000 mil. För ca 6-7 veckor sedan tändes en varningslampa för avgasreningen. Vi lämnade genast in den på Folkadoktorn i Orminge. De kunde konstatera att en packbox läckte olja på kopplingen. En packbox!? På en 3 år gammal bil? Jag har en jänkare från -66 med originalmotorn som inte läcker olja nånstans. Efter ytterligare 2 veckor på verkstad(pga väntetid) så konstaterades att Mekatronicen var trasig. Ny beställdes från Tyskland med 2 veckors leveranstid då dessa bara tillverkas på beställning. Med nya delar på plats så konstaterades efter detta att hela växellådan måste bytas.Vi har en DSG-låda.Efter detta har jag läst på om dessa lådor och sett att ni (VW) inte säljer dessa till taxibilar eftersom de inte håller mer än 6-7000 mil. Vår bil har gått 6000 mil.Är detta nivån på kvalitet hos Volkswagen nu för tiden? Hur ställer ni er till erat ansvar för detta,rent ekonomiskt? Vi har tack och lov maskinskadeförsäkring,men vårat försäkringsbolag jublar nog inte. Och självrisken känns inget vidare att betala pga undermålig kvalite´.Vågar vi fortsätta åka VW? Just nu känns det inte som ett vettigt alternativ,tyvärr.

VWGolIV
2014-10-23, 21:31
20 000 mil med DSG låda och den går klockrent.. =)

Så det går att åka med DSG, sen har vissa mer otur än andra.

Marcus
2014-10-23, 21:34
toppa: Vilken motor och växellåda har du i din Touran?

jonazzz
2014-10-24, 13:09
En rätt bra FAQ om DSG.

http://www.myturbodiesel.com/wiki/vw-dsg-direct-shift-gear-transmission-and-audi-stronic-faq/

tisu001
2014-10-24, 16:20
En rätt bra FAQ om DSG.

http://www.myturbodiesel.com/wiki/vw-dsg-direct-shift-gear-transmission-and-audi-stronic-faq/

Kontrar med en inte lika djup DSG jämförelse, men på Svenska:
http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad-DQ200-DQ250-DQ500-DL501.html

(Mina två manuella VW lådor växlade perfekt idag också!)

golf666
2014-10-26, 19:37
Min DSG låda växlade också klockrent idag, sitter i en Passat TDi 170 R-line från -2010 :)

tobbetdi
2014-10-26, 19:51
Min förra bil, octavia -08 har dag. Den växlade klockrent. Jag körde 9000 mil på 2 år och gjorde 2 oljebyten. Nu väntar jag på en passat tdi170 med dsg och 4m


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Peter56
2014-10-27, 11:23
Kontrar med en inte lika djup DSG jämförelse, men på Svenska:
http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad-DQ200-DQ250-DQ500-DL501.html

(Mina två manuella VW lådor växlade perfekt idag också!)

En fråga kring oljebyte i dsg-lådan. Det sägs att oljan ska bytas med 6.000-mils intervall. Jag kör just nu inte mer än 7-800 mil per år. Då tar det ju ganska många år innan jag kommer upp till 6.000 mil. Ska jag då verkligen vänta till bilen har gått 6.000 mil innan jag byter olja i växellådan eller ska jag byta tidigare?

Fredrix
2014-10-27, 15:55
Det sägs att oljan ska bytas med 6.000-mils intervall.

6000 mil eller 3 år.

Crille82
2014-10-27, 18:16
6000 mil eller 3 år.

Är ganska säker på att det är 60000 km eller 6 år från bilen är uttagen...

Fredrix
2014-10-27, 19:51
Är ganska säker på att det är 60000 km eller 6 år från bilen är uttagen...

Jasså ?
var i kontakt med Engströms i Linköping för en månad sedan ang. min bil. DQ500. Då var det 3 år som gällde. Min bil tog jag ut 2011, den skulle in för oljebyte i år.

toppa
2014-10-27, 20:04
Marcus: Det är en gas/bensin 1.4 och DSG 7. Alltid servad enligt VW´s serviceplan och alltid på VW.

Sen vill jag inte kalla detta för otur. Om nu massor med bilar råkar ut för exakt samma fel så är det snarare ett konstruktionsfel eller bristande kvalitet.

Crille82
2014-10-27, 21:28
Jasså ?
var i kontakt med Engströms i Linköping för en månad sedan ang. min bil. DQ500. Då var det 3 år som gällde. Min bil tog jag ut 2011, den skulle in för oljebyte i år.

Det kanske kan stämma på DQ500. Men "Peter 56" verkar har en Golf V GTI, då tror jag det är 6 år. Skall dock inte säga säkert...

Mini_me
2014-10-28, 07:01
Väcker tråden lite.

Skickade detta till VW idag:

Hej! Vi köpte en begagnad Touran -10 i September 2013. Den hade då gått ca 4000 mil. För ca 6-7 veckor sedan tändes en varningslampa för avgasreningen. Vi lämnade genast in den på Folkadoktorn i Orminge. De kunde konstatera att en packbox läckte olja på kopplingen. En packbox!? På en 3 år gammal bil? Jag har en jänkare från -66 med originalmotorn som inte läcker olja nånstans. Efter ytterligare 2 veckor på verkstad(pga väntetid) så konstaterades att Mekatronicen var trasig. Ny beställdes från Tyskland med 2 veckors leveranstid då dessa bara tillverkas på beställning. Med nya delar på plats så konstaterades efter detta att hela växellådan måste bytas.Vi har en DSG-låda.Efter detta har jag läst på om dessa lådor och sett att ni (VW) inte säljer dessa till taxibilar eftersom de inte håller mer än 6-7000 mil. Vår bil har gått 6000 mil.Är detta nivån på kvalitet hos Volkswagen nu för tiden? Hur ställer ni er till erat ansvar för detta,rent ekonomiskt? Vi har tack och lov maskinskadeförsäkring,men vårat försäkringsbolag jublar nog inte. Och självrisken känns inget vidare att betala pga undermålig kvalite´.Vågar vi fortsätta åka VW? Just nu känns det inte som ett vettigt alternativ,tyvärr.

Vart har du köpt bilen? Varför ska VW centralt hjälpa dig som köpt en beggad bil (VW centralt är bara importör)?
Du har som konsument vissa lagar att luta dig på men då får du rikta dina krav till den ÅF eller "bilhandlare" som du köpt bilen av.

Har du köpt bilen på blocket? - inte mycket att göra. Klaga kommer inte hjälpa iaf.

Fakta i alla DSG "jag är så missnöjd" trådar är: Antal sålda bilar med DSG / Antal trasiga pga prudukt fel = knappt ett problem.

Och hänvisa till saker som är byggt på det glada 50-70 talet är ju hyfsat orelevant.
Vad har du för miljökrav på den bilen? Hur var miljöpåverkan vid byggadet? etc etc...

Premis
2014-10-28, 08:12
Bytesintervaller hittar du i din servicebok, har du ingen servicebok så skaffar du en ny (bra att serva hos aukt.verkstad för då får du en ny om den gamla uppdaterats). Olika bilar och olika versioner av lådor har olika serviceintervall. Lycka till.

Peter56
2014-10-28, 09:04
Det kanske kan stämma på DQ500. Men "Peter 56" verkar har en Golf V GTI, då tror jag det är 6 år. Skall dock inte säga säkert...

Jag var lite oklar i min frågeställning eftersom jag är nyfiken om vad som gäller. Jag hade tidigare en Golf V GTI men har idag en Skoda Superb TDI med 6-växlad dsg men läser ändå detta forum trots att jag inte längre äger en VW.

toppa
2014-11-05, 21:46
Bilen blev klar på verkstaden i fredags efter nio veckor. Och VW tar på sig HELA kostnaden. Även för hyrbilen. Där slapp vi undan med ca 25-30000 och försäkringsbolaget slapp ca 90000.

Crille82
2014-11-05, 22:31
Bilen blev klar på verkstaden i fredags efter nio veckor. Och VW tar på sig HELA kostnaden. Även för hyrbilen. Där slapp vi undan med ca 25-30000 och försäkringsbolaget slapp ca 90000.

Vad skönt! :D

Valkyr
2014-11-06, 16:10
Vart har du köpt bilen? Varför ska VW centralt hjälpa dig som köpt en beggad bil (VW centralt är bara importör)?
Du har som konsument vissa lagar att luta dig på men då får du rikta dina krav till den ÅF eller "bilhandlare" som du köpt bilen av.

Har du köpt bilen på blocket? - inte mycket att göra. Klaga kommer inte hjälpa iaf.



Bilen blev klar på verkstaden i fredags efter nio veckor. Och VW tar på sig HELA kostnaden. Även för hyrbilen. Där slapp vi undan med ca 25-30000 och försäkringsbolaget slapp ca 90000.

Kan inte annat än le lite smått och konstatera att det visst hjälper att klaga imellanåt.

Det finns något som kallas goodwill, och goodwill är inte som folk verkar fått för sig, begränsat till bilar prickfritt servade på samma ställe sen ny.

Goodwill brukar väl allt som oftast komma från högre ort, importör/tillverkare eller återförsäljare. Goodwill hjälper företag att rädda anseendet när något gått fel.

Anser jag.

Merlinen
2014-11-06, 16:15
Bilen blev klar på verkstaden i fredags efter nio veckor. Och VW tar på sig HELA kostnaden. Även för hyrbilen. Där slapp vi undan med ca 25-30000 och försäkringsbolaget slapp ca 90000.

Kul å höra, riktigt schysst av svenska VW :)

toppa
2014-11-10, 21:05
Vart har du köpt bilen? Varför ska VW centralt hjälpa dig som köpt en beggad bil (VW centralt är bara importör)?
Du har som konsument vissa lagar att luta dig på men då får du rikta dina krav till den ÅF eller "bilhandlare" som du köpt bilen av.

Har du köpt bilen på blocket? - inte mycket att göra. Klaga kommer inte hjälpa iaf.

Fakta i alla DSG "jag är så missnöjd" trådar är: Antal sålda bilar med DSG / Antal trasiga pga prudukt fel = knappt ett problem.

Och hänvisa till saker som är byggt på det glada 50-70 talet är ju hyfsat orelevant.
Vad har du för miljökrav på den bilen? Hur var miljöpåverkan vid byggadet? etc etc...

Vad har det med saken att göra var jag har köpt bilen? Om en viss bilmodell har problem med bristande kvalitet så är detta tillverkarens problem,inte säljarens. Tillverkaren kan aldrig friskriva sig från undermåliga produkter.

Nu råkar det i detta fall vara så att bilen är såld av VW i Bromma. Och nog fan lönar det sig att klaga. VW tar på sig HELA kostnaden. Även vår hyrbil för 9 veckor. Totalt upp emot 100.000 kr.

Knappt ett problem med DSG? Vilken sten har du bott under?

http://teknikensvarld.se/volkswagen-svarar-om-var-havererade-dsg-lada-i-tiguan-118634/

http://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

http://teknikensvarld.se/volkswagen-aterkallar-bilar-med-dsg-i-kina-118960/

Mini_me
2014-11-13, 07:57
Läs på om konsumentköp lagen , dagens tips.

Och VW (VW = ett stort företag i Tyskland) har inte tagit nån kostnad i ditt fall , Bromma , ÅF , (om det var där du fick hjälp) tar det från sin budget gällande GW.

Men för att inte skapa en sämre stämning så glädjer det mig att du fått hjälp och är glad igen :)

Mr_Big
2014-11-13, 11:32
Läs på om konsumentköp lagen , dagens tips.

Och VW (VW = ett stort företag i Tyskland) har inte tagit nån kostnad i ditt fall , Bromma , ÅF , (om det var där du fick hjälp) tar det från sin budget gällande GW.

Men för att inte skapa en sämre stämning så glädjer det mig att du fått hjälp och är glad igen :)

Nu vill inte jag vara den som är den men Dinbil (bl.a VW Bromma) är helägt av VAG. Står bl.a på vwstockholm.se "..våra ägare Volkswagen AG i Tyskland". :)

Cullberg
2014-11-13, 13:42
Det kan väl ändå inte vara så att en enskild företagare bjuder sina kunder på hundratusentals kronor utan att kräva detta från Generalagenten! Ger man GW så anser man ju att det är ett fel som inte borde uppstå.

Kolla tex på problem med rost, där säger många handlare att man ger GW i upp till 5-6 år? Skulle detta vara något som dom bjuder på utan att VW är inblandade? Så hög förtjänst hoppas jag inte att det är inom bilbranschen...

sspc
2014-11-15, 00:53
Min dsg började slänga i 6:an.
Dvs växeln gick inte helt i men mekatroniken tror Den är i och släpper kopplingen och då hoppar den i. Klonk låter det i hela drivlinan under bilen.

Fick besked att hela lådan skulle bytas på maskinskade försäkringen.

Glad som tusan hämtar nylagad bil för 70.000 (försäkrings bolagets rabatterade pris).

Men 6;an klonkar I precis som tidigare.

Undrar vem som fick min nya låda i sin bil, för inte var det jag iallafall.

Ska ta tag i detta på måndag.

Tänkte åka till motormänen och kolla om lådan är bytt överhuvudtaget.

Jag litar inte på verkstäderna för 5 öre, tyvärr. Alldeles för mycket erfarenhet för det.

Ps
Mekatroniken byttes förra året, iallafall på pappret.
Ds

ei9440
2014-11-15, 17:26
Vilken verkstad fick äran att byta din låda?

sspc
2014-11-15, 17:35
Vilken verkstad fick äran att byta din låda?

KW bilservice.

Skickat från galaxy note 3

birka76
2014-11-16, 19:06
oj vad de skriv i denna tråden helt plöttsligt... nja de blev en seat leon istället för en ww denna gången ... men letar bil nu md kanse de blir en golf

toppa
2014-11-18, 19:22
Läs på om konsumentköp lagen , dagens tips.

Och VW (VW = ett stort företag i Tyskland) har inte tagit nån kostnad i ditt fall , Bromma , ÅF , (om det var där du fick hjälp) tar det från sin budget gällande GW.

Men för att inte skapa en sämre stämning så glädjer det mig att du fått hjälp och är glad igen :)

Jag har inte blandat in VW i Bromma utan kontaktade VW Sverige direkt. Eller snarare VW Sveriges informationschef eftersom han i en artikel i Teknikens Värld påstod att ALLA privatpersoner som råkar ut för DSG-haveri efter bara 6-7000 mil får hjälp av VW. Det fungerade.

Folkadoktorn i Saltsjö-Boo fick äran att byta låda. Rekommenderas varmt.

toppa
2014-11-18, 19:25
Och nästa vecka ska den in igen för ny GW. Gastankarna ska kontrolleras och eventuellt bytas. Fri lånebil under tiden (2 dagar) bjuds det också på.

MikaelS
2014-11-18, 21:42
Jag har inte blandat in VW i Bromma utan kontaktade VW Sverige direkt. Eller snarare VW Sveriges informationschef eftersom han i en artikel i Teknikens Värld påstod att ALLA privatpersoner som råkar ut för DSG-haveri efter bara 6-7000 mil får hjälp av VW. Det fungerade.

Folkadoktorn i Saltsjö-Boo fick äran att byta låda. Rekommenderas varmt.

Länka gärna artiklen!

toppa
2014-11-24, 17:50
Hört talas om google? :p

Sök på teknikens värld dsg så får du artikeln som första träff. Kan hjälpa dig om du tycker att det är svårt/jobbigt.

http://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

Var så god!

Mini_me
2014-11-24, 17:53
Och allt som står på internet är sant eller?


Skickat från min dUmfån med Tapastalk

sspc
2014-11-24, 17:55
Och allt som står på internet är sant eller?


Skickat från min dUmfån med Tapastalk
Allt som står på internet är falskt eller?

Mini_me
2014-11-24, 21:35
Mer eller mindre..


Skickat från min dUmfån med Tapastalk

toppa
2014-12-01, 22:05
Och allt som står på internet är sant eller?


Skickat från min dUmfån med Tapastalk

Spelar du dum eller är du det på riktigt?

En artikel på Teknikens Världs hemsida räknar i alla fall jag som pålitlig. Speciellt om sedan VW´s egen INFORMATIONSCHEF (som jag citerade i mitt mejl) svarar mig efter hänvisning till denna artikel. Så vad är ditt problem? Du har klankat ner på mina inlägg om detta sedan ditt första inlägg. Du kanske ska hitta nåt annat att syssla med framför datorn? Jag har hört att Farmville är populärt.

BlackSabbather
2014-12-03, 14:02
I dag fungerade min DSG låda som en dröm :))