handdator

Visa fullständig version : Ojämn tomgång KR motorn



duschkungen
2013-11-21, 23:22
Hej,
Har problem med ojämn tomgång på min 16v -87.
Nyss bytt fördelare, mätt kohm på tändkablar, bytt tändstift och kollat efter vacuumläckor. Ingen skillnad.. Tändningen är ställd så pass bra det går när hela motorn skakar vid 1000 varv, varvar man upp går den relativt okej! Vad kan det va? Hittar förresten inte PCV ventil, var sitter den?
Har inte vågat skruva på CO2-skruven..

duschkungen
2013-11-21, 23:27
Oringar spridare bytta, tomgångsstabilisator surrar.. Vad kan det bero på?

Lillen
2013-11-22, 00:21
Beskriv ojämn tomgång?
Du skriver "skakar"?

PCV?

duschkungen
2013-11-22, 09:56
Den går väldigt ojämnt och hackar till vid 900-1200rpm, varvar man upp den går den bättre!

PCV --> http://en.wikipedia.org/wiki/Crankcase_ventilation_system#Positive_crankcase_ve ntilation_.28PCV.29

Lillen
2013-11-22, 15:35
Den går väldigt ojämnt och hackar till vid 900-1200rpm, varvar man upp den går den bättre!

PCV --> http://en.wikipedia.org/wiki/Crankcase_ventilation_system#Positive_crankcase_ve ntilation_.28PCV.29

Men skriv på svenska då ;)
VEVHUSVENTILATION!
Sitter fram på blocket.

Men alltså HUR beter den sig?
Bludrar den , går den ojämnt på tomgången?
Är det hela tiden den hackar eller missar den sporadiskt?
Missar den på tändningen?

Står kamaxeln rätt på markeringarna?
Står tändning rätt , prova att vrida på fördelaren?
Får den soppa , öppnar spridarna som de ska?

duschkungen
2013-11-23, 14:24
Filmade det, är lite svårt att förklara.. Här är det just under 1000rpm
http://www.mediafire.com/watch/xu7csx116w5g5dq/P1010721

Det enda jag gjort åt motorn är bytt ventilkåpspackning, oringar till spridarna och bytt fördelare, fördelaren gjorde dock ingen större skillnad förutom att det inte läcker olja genom denna. Visst blir det lite skillnad om jag ställer om tändningen men här är tändningen ställd så att märket på svänghjulet syns i hålet, lite svårt att ställa tändning när det går så ojämnt..

Kamremmen byttes vid 12000mil och den har gått 20000 nu, har en kamrem hemma och ska byta snart men tänkte få till tomgångsproblemen först.

golf85
2013-11-23, 17:04
kan vara helt enkelt att du får rengöra luftburken, tvätta med brakecleaner, rengöra insugspjäll, rengöra luftskivan.

golf85
2013-11-23, 17:07
hade samma problem på min med ojämn tomgång, fick byta styrtrycksventil då min hade trasig elvärme och fick koppla in en ny med ström från tändspolen och jord i blocket, och har bytt tomgångsmotor då den racklade, samt rengjort hela innehållet i luftburken och ända fram till insuget, gjorde susen, gick jämnt och fint.

duschkungen
2013-11-23, 17:14
Har idag haft lös tomgångsmotor och spolat rent med 5-56/startgas, plockat loss luftburken och rengjort, 5-56-at massa kontakter, ingen skillnad..

golf85
2013-11-23, 17:16
men det låter ju som att hela motorn håller på och rasa i videon, eller micken som ljuger

- - - Uppdaterad - - -

prova att ta loss kontakten som sitter till ''motorbromsen'' sitter under luftburken närmast fjäderbenet,, ser ut som en klocka

duschkungen
2013-11-23, 20:03
Jo den låter som skit! Upp till ca 1500 varv, då går den fint. Suttit och funderat på om kamremmen är sliten eller dåligt spänd, kan det ge såna symptom?
Går kasst på låga varv men med mer snurr på grejerna låter det okej!

Lillen
2013-11-23, 20:21
Jo den låter som skit! Upp till ca 1500 varv, då går den fint. Suttit och funderat på om kamremmen är sliten eller dåligt spänd, kan det ge såna symptom?
Går kasst på låga varv men med mer snurr på grejerna låter det okej!

Men alltså???
Du måste ju KOLLA MARKERINGARNA och se hur kamaxeljusteringen är.
Går ju inte att sitta här och gissa om man inte vet förutsättningarna???

Det är en markering på vevaxeln och en på ventilkåpan.
Så sitter kamdreven som de ska då ser du om markeringarna stämmer.
Gör dem inte det så vet du ju iaf.

Sen kan jag tycke att det kan bero på soppa åxå.
Men har man bara ställt tändningen för hand så kan de ju inverka med.

duschkungen
2013-11-23, 20:34
Jo om man ligger på soffan på lördagskvällen med en öl i handen, DÅ kan man gissa! :)
Det blir nya tag imorrn!

Lillen
2013-11-23, 20:56
Jo om man ligger på soffan på lördagskvällen med en öl i handen, DÅ kan man gissa! :)
Det blir nya tag imorrn!

Haha helt rätt.
Var inte drygt menat.
Men kolla de imorgon :p

golf85
2013-11-24, 14:05
det låt fint det där med biran i handen, var det bökigt och byta spridar oringarna? funderar på å byta min med.

duschkungen
2013-11-24, 14:23
Nädå det är inga problem att byta oringarna, om dom torkat och blivit hårda kan dom va lite bökiga att få loss dock

golf85
2013-11-25, 21:01
duscha nu inte hela dagen kungen har du fått nån ordning på ekkipaget :)

duschkungen
2013-11-25, 21:14
Nä, körde fast när jag skulle plocka bort remskivan för att kunna byta kamrem, en av insexbultarna var rund inuti och satt som SATAN.. Tog ett par timmar att få loss den tror jag, ska fortsätta imorrn när jag är mindre förbannad.. :)

Lillen
2013-11-25, 21:19
Vissa dagar ska man fan inte gå utanför dörren :mad:
Höll på ta loss kulan på Jettan och en bult skar fast och blev gängpaj vid återmonteringen.
Det slutade med att jag hållit på över två timmar bara med att slipa bort muttern.
Bara att gå hem , bryta ihop och ta nya tag nästa dag.

OM bilen fortfarande går som skit sedan får du ta och komma förbi i garaget får vi felsöka!?

duschkungen
2013-11-25, 22:11
Det låter bra, återkommer med hur det går! Får se om jag hinner fixa kamremmen imorrn, lite mycket på jobbet nu..

duschkungen
2013-11-26, 22:15
Ännu en rostig insexbult som blev rund inuti.. Sista skruven på kåpan innan jag skulle komma åt remmen jävlades naturligtvis, blir till att köpa grispitt på biltema imorrn! SNART ska jag väl komma åt remmen!

golf85
2013-11-27, 18:21
det låter bra, då vet jag att jag inte ska byta min remm själv utan lämnar den på verkstad :P så blir jag inte ansv för följderna :)

golf85
2013-12-01, 18:05
har du hittat felet ännu?

duschkungen
2013-12-01, 18:40
Jo jag tror det, känns som om tomgången är lite bättre nu, gav luftburken + insuget en ordentlig tvätt när jag hade loss alla grejer. Kamremmen är på plats nu och jag är precis tillbaks efter provkörning får nog släppa på spänningen lite för det viner lite från remmen. Har även hittat felet med "skrammlet" på tomgången, det var urtrampningslagret som var dåligt.. Mer skruvning.. :(

golf85
2013-12-01, 19:37
bara å meka vidare

Lillen
2013-12-01, 19:54
Kollade du markeringen på kammen innan så du såg hur den stod?
Och fick du allt nollat nu efter bytet?

Hittade du nå vacumläckor eller annat?
Eller var det bara rengöring?

OM tomgången svajar brukar de vara tomgångsmotorn.
Hackar den brukar de vara tändningsrelaterat.
Spottar och fräser den , oftast soppa.

duschkungen
2013-12-01, 20:02
Allt såg nollat ut innan jag bytte och jag fotade och satte tillbaks likadant med nya remmen. Ska byta urtrampningslager i veckan och fixa lite till, snart måste jag lämna tillbaks lånebilen och börja åka med denna!
Hade ett ytterst märkligt fel på den också, kamremmen hade legat och nött mot ventilkåpspackningen så jag fick byta den också, hade läckt en hel del olja innanför kåpan vid kamremmen.

- - - Uppdaterad - - -

Det var bara rengöring som gjorde att den gick bättre, rasslet du hörde på filmen var på grund av urtrampningslagret tror jag så när det är bytt borde den spinna som en katt :)

Lillen
2013-12-01, 21:02
Bra där då!
Bara att hålla tummarna.

duschkungen
2013-12-03, 22:12
3501
Inte så konstigt att urtrampningslagret var dåligt..

golf85
2013-12-04, 18:09
va härligt med hål i kåpan på vxllåda

duschkungen
2013-12-04, 21:40
Jo, men nu ska det mesta på bilen vara åtgärdat! Det var 3-4 deciliter (ska va 2 liter) olja i växellådan när jag bytte olja, det var nog dags.. :)
Det enda som stör mig nu är ett litet vinande från en rem (kan ha spänt kamremmen för hårt..) + pyttelite ojämn tomgång fortfarande.

golf85
2013-12-05, 17:51
härligt att det löser sig, då vet jag att det ska vara 2 liter olja i lådan med, tack för det, då vet jag när jag ska byta oljan i vår :)