handdator

Visa fullständig version : Ljuddämpande däck. Någon som testat?



golfhenke
2013-11-18, 10:50
Hej

Verkar som det kommit nya däck på marknaden som skall minska däckljudet signifikant. Contisilent skall ge en reducering av upp till 9 decibel i kupen!!!

http://www.continental-tires.com/www/tires_de_en/themes/news/meldungen/pr_2013_08_07_contisilent_en.html
http://www.pirelli.com/tyre/au/en/news/2013/10/03/the-%E2%80%9Cpirelli-noise-cancelling-syste%E2%80%9D-for-audi/

Någon som testat?

sspc
2013-11-23, 09:50
Byggskum i däcket verkar det som

Borde kunna tillverkas av vem som helst så man kan köpa på biltema för 19.90

Bra ide


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

2stroke
2013-11-25, 00:34
Låter ju mycket bra det dära !! :)

...skulle de finnas i 225/45x17" så skulle jag banne mig prova !!

Premis
2013-11-25, 08:26
Intressant. Undrar hur det konceptet fungerar på små hjul (224/40/18 och liknande). Kan helt klart tänka mig att det finns en marknad för detta i jättebreda däck i stora bilar som det handlar om där. Ju bredare däck desto mer oväsen, men även desto mer plats och marginal för tunga ofjädrade dämpningar som dessa. Kan man med ett sådant däck minska ljuddämpad massa i bilen så har man ev. en lättare bil förutsatt att den adderade ofjädrade massan inte påverkar handling för negativt.

Vinsten i mindre däck kan jag tänka mig blir mindre.

Men intressant koncept.

golfhenke
2013-11-26, 23:43
Var inne på Gummigubben i gbg för däckskifte och hörde mig för om dessa däck, men de hade inte hört något ännu. Det skall tydligen vara luften som rörs runt när däcket "flexar" mot asfalten som är den stora ljudboven. Låter ju som ett gör-det-själv projekt :) om man har utrustningen dvs.

GTI-nissen
2013-11-27, 15:58
Ju större gummiklackar desto högre ljud eftersom det bildas en luftkudde som slås sönder när klacken går i asfalten.
Vinterdäck utan dubb går tystare bland annat för att klackarna är betydligt mindre på dessa och ju längre åt standarddäckshållet man går blir däcken också tystare eftersom klackarna är, just det, mindre.
Givetvis spelar också gummihårdheten in men generellt sett så bullrar sportigare däck mer.