handdator

Visa fullständig version : 1.4 - 16v - Drar mycket bensin



ogio
2013-11-16, 22:26
Hej. Som rubriken lyder så tycker jag Lupon börjat bli törstig. från 0.6-0.77 på någon månad. Trodde det hade med framvagnsinställningen att göra, men det hade det inte trots att däcken stod väldigt fel, enorm toe in och negativ camber.
Däremot har jag upptäckt ett konstigt fenomen, ibland kan han dö i korsningar mm på låga varv när man möter upp med kopplingen.

Sen om jag lägger den på säg 2000rpm och håller den där exakt stilla på gasen, så går det säg 3-5 sekunder, sen dalar varvet ner på 500rpm och hostar till men dör inte och sen upp igen. Jag tycker att det även känns i gaspedalen när detta fenomenet inträffar. Känns som om det har med soppan att göra, går han fett tross? Har inte haft orken att kolla stiften. Borde kanske göra de.
Även ibland när man ska starta han så tuggar den bara, sen vrider man tillbaka och provar igen, då startar den direkt.

Vad tror det kunniga folket om mitt fenomen?

Kan tillägga att det inte är flexröret, det är nylagat och helt tätt, däremot är där nog en liten läcka längre bak över axeln. Men det är ju efter lambda så det borde inte spela någon roll tycker jag att det inte är 100, tätt.?

Mvh Jocke

ogio
2013-11-20, 21:52
Ingen som har en susning?

a128
2013-11-21, 08:18
Har felkoder lästs ut ?

Felkodsläsare: leta efter en U281 på ebay.com

gorano
2013-11-22, 22:12
Hade liknande symptom på golf- 99 1,6sr, hade då felkod 00537 lower limit. Efter lite felsökning så kom jag fram till att det var bränsletrycksventilen. Men som redan sagts, kolla felkoder och felsök efter det.

ogio
2013-11-22, 23:19
Hade liknande symptom på golf- 99 1,6sr, hade då felkod 00537 lower limit. Efter lite felsökning så kom jag fram till att det var bränsletrycksventilen. Men som redan sagts, kolla felkoder och felsök efter det.

Hej!
Drar den mer bränsle av det? Mvh jocke

gorano
2013-11-22, 23:42
Hej!
Drar den mer bränsle av det? Mvh jocke

Japp, körde så snålt jag kunde odåga drog den typ 0,77, efter bytet av bränsletrycksventilen så har jag fått ner den till 0,63 plus att alla symptom är borta. Också har ingen felkod loggats i boxen och det är ju tecken på lyckad felsökning :-)

ogio
2013-11-22, 23:51
Tack gorano! Verkar som om den lilla rackaren sitter på en massa olika vag modeller. Får sticka till skroten och fixa en. Från tex audi 100 :D
Var sitter grunkan. Slipper smutsa ner mig i onödan om du svarar :D

- - - Uppdaterad - - -

heter den bränstetrycksventil? Hittar inte de?
http://www.skruvat.se/Reglerventil-bransletryck-P19125.aspx

En sådan?

gorano
2013-11-23, 00:11
Japp en sån:-). Sitter på spridarbryggan.

ogio
2013-12-03, 02:07
Tycker bilen går bättre. Men, fortfarande dör den ibland. Måste man nolla boxen? Mvh Jocke

gorano
2013-12-03, 21:23
Tycker bilen går bättre. Men, fortfarande dör den ibland. Måste man nolla boxen? Mvh Jocke

Menar du radera felkoder? Ska inte behövas, men det skadar ju kanske inte. Kan ju prova att radera o sen se om felkoder kommer tillbaka= felet inte fixat, fortsätt meka ;-)