handdator

Visa fullständig version : Originaldomkraften förstör rostskyddet



Iceman
2013-11-11, 15:39
Hissade upp min nyinköpta Golf GTI -10 för första gången för att byta till vinterhjul. Jag blev rätt besviken när jag tog bort domkraften för att upptäcka att hela rostskyddet hade skavts bort av domkraften och kvar var bara ren skinande plåt. Jag kastade mig då iväg till VAG för att se om jag hade gjort något fel, men de konstaterade att jag hade gjort helt korrekt. Jag hade satt domkraften på exakt rätt ställe och gjort som man skulle. Verkstadskillen sa då att man inte skulle använda domkraften för att byta hjul – utan att den egentligen bara är till för nödfall om man får punktering. Man ska använda en garagedomkraft och lägga en brädbit eller en gummipuck mellan den och bilen.

Nu måste jag ju laga stället där rostskyddet är borta med Tectyl. Det finns väl som både spray och massa. Jag tänkte nog använda mig av massan. Men det gäller ju att det är helt torrt så man inte låser in någon fukt. Men det borde väl gå bra om man först torkar rent och sedan kör med en hårfön några minuter?

Egentligen skulle man ju hävda att VAG skulle få stå för lagningen eftersom man har använt sig av originalgrejer, men vad är chansen att man skulle få dem att gå med på det…?

Det var jäkligt märkligt att det var så. Jag har alltid använt mig av originaldomkrafter tidigare för att byta hjul på alla mina tidigare bilar (dock ingen VW) utan problem. Men det verkar som om kanten på Golfen är lite bredare då den är böjd inåt, alternativt att springan i domkraften är för smal.

a128
2013-11-11, 15:58
Tvätta rent med högtrycken, pilla bort löst sittade massa, låt torka, tag ett tunnflytade rostskydd tex. dinitriol ML, merkasol 1, låt torka litet, tag sedan ett tjockare rostskydd tex. underedsmsassa, eller lämna in bilen för en komplett rostkyddsbehandling för ca 8000:-
:cool:
http://www.dinitrolcenter.se/


Tectyl är inget bra rostskydd

Quattro_mannen
2013-11-11, 16:58
Tectyl är inget bra rostskydd

Förklara gärna varför.

Peter-C
2013-11-11, 17:18
Det är ju lätt att åtgärda utan att blanda in VAG åf vilket troligen är ganska utsiktslöst.

På falsryggen som vetter neråt kan det lossa även när man använder garagedomkraft / lyft + gummiblock. Man får ha det under uppsikt och bättra på efter hand. Både VW och Audi har ju samma lösning generellt sedan många år (tror jag).

Så har jag gjort på min Audi:

Efter att ha rengjort och torkat ytan, med värmepistol / hårtork har jag tagit Hagmans Body spray (akrylbaserad) på valt område. Den löser sig inte i petroleum baserad kallavfettning. Är det väldigt lite kan man ju dutta i det med en pensel.

Vanlig vaxbaserad Tectyl/Dintrol/Mercasol på spray löser ju sig lite i kall avfettning, så även till viss del traditionell underedsmassa. Man kan ju ta vaxbaserat skydd ovanpå som extra skydd.

Vill du lyxa till det kan du ju ta någon primer som första skikt INNAN body sprayen. Tjockt body-skikt löser gärna en-komponents primer, då kan det bli ”skrynkellack” av det hela om man har otur.

/Peter

a128
2013-11-11, 17:37
Förklara gärna varför.

Har själv personer i släkten som jobbat till sjöss, men även hört från flera personer att just tetyl tom. rostar värre än innan behandling

kanske det beror på att tectyl är ett varumärke som innehas av valvoline och är utvecklat i Holland där man inte ha samma erfarenhet att vägsalt som vi i Sverige har, Dinitrol, Merkasol mfl är produkter som är utveckalde i Sverige för svenska förhållanden

Petta77
2013-11-11, 18:06
Har själv personer i släkten som jobbat till sjöss, men även hört från flera personer att just tetyl tom. rostar värre än innan behandling

kanske det beror på att tectyl är ett varumärke som innehas av valvoline och är utvecklat i Holland där man inte ha samma erfarenhet att vägsalt som vi i Sverige har, Dinitrol, Merkasol mfl är produkter som är utveckalde i Sverige för svenska förhållanden

Vilken Tectyl pratar du om? Hagmans? plastic paddings? Biltemas? De är ju sällan man har bilen till sjöss tänker jag :confused:

Peter-C
2013-11-11, 19:09
Vilken Tectyl pratar du om? Hagmans? plastic paddings? Biltemas? De är ju sällan man har bilen till sjöss tänker jag :confused:

Tectyl är ju ett varumärke som är kopplat till Valvoline, inte till de andra företagen som nämns ovan.

/Peter

Petta77
2013-11-11, 20:25
Tectyl är ju ett varumärke som är kopplat till Valvoline, inte till de andra företagen som nämns ovan.

/Peter

Aha :) Använder ordet generellt när jag menar underredsmassa. Dvs "Tectyla = smeta på underredsmassa". Därav förvirringen hos mej.

Lillen
2013-11-11, 22:08
Frågan är ju VARFÖR man använder NÖD-domkraften för att byta hjul?
Den är ju just för nödfall och ska ju inte normalt användas för hjulbyte.

Iceman
2013-11-11, 23:50
Jag hade inte minsta aning om att det var en "nöddomkraft". Jag trodde att den var till för att hissa upp bilen vid hjulbyten. Det här är min 15:e bil och jag har använt originaldomkraften för att byta hjul på alla mina tidigare 14 bilar utan problem. Jag berättade för mina arbetskamrater på fikarasten och precis alla såg ut som frågetecken då jag berättade att det var en nöddomkraft och att den inte var till för att skifta hjul med. Samtliga trodde att den var till för just det om man inte lämnar in sin bil på däckverkstad för att skifta hjul.

Premis
2013-11-12, 05:53
Frågan är ju VARFÖR man använder NÖD-domkraften för att byta hjul?
Den är ju just för nödfall och ska ju inte normalt användas för hjulbyte.

Precis, dom kallas ju inte "the widow maker" för inget. Känns generellt väldigt osäkert att belasta saxlyften i onödan.

soyd
2013-11-12, 07:40
Trist att underredsmassan gick åt pipan :(

För mig är Golfen så nära backen att jag alltid måste lätta på den med original domkraften för att sedan kunna få in någon rejälare domkraft och hissa i främre fästen eller bak axeln osv. Jag är alltid noga med hur jag placerar original domkraften. Jag kan tänka mig att sätter man den bara lite lite fel så kan den paja underredsmassan. Nu vet jag inte om original domkraften har ändrats från 07 eller om baljan gjorts annorlunda osv

Men man bör väll inte hissa bilen i baljan med en "ej original" domkraft anser jag... Då det kan göra mer skada än original domkraften som har rätta formen för att passa för lyft i baljan.

Jag lyfter som sagt upp bilen i baljan med original domkraften för att sedan komma åt de rejälare lyft punkterna man aldrig når annars speciellt om bilen är lägre än original. Har själv aldrig (Peppar peppar) lyckats förstöra underredsmassan med original domkraften. Och jag hissar ända upp den ganska ofta med hjälp av original domkraft..

/mvh soyd

Mk1
2013-11-12, 11:46
Trist att underredsmassan gick åt pipan :(

För mig är Golfen så nära backen att jag alltid måste lätta på den med original domkraften för att sedan kunna få in någon rejälare domkraft och hissa i främre fästen eller bak axeln osv. Jag är alltid noga med hur jag placerar original domkraften. Jag kan tänka mig att sätter man den bara lite lite fel så kan den paja underredsmassan. Nu vet jag inte om original domkraften har ändrats från 07 eller om baljan gjorts annorlunda osv

Men man bör väll inte hissa bilen i baljan med en "ej original" domkraft anser jag... Då det kan göra mer skada än original domkraften som har rätta formen för att passa för lyft i baljan.

Jag lyfter som sagt upp bilen i baljan med original domkraften för att sedan komma åt de rejälare lyft punkterna man aldrig når annars speciellt om bilen är lägre än original. Har själv aldrig (Peppar peppar) lyckats förstöra underredsmassan med original domkraften. Och jag hissar ända upp den ganska ofta med hjälp av original domkraft..

/mvh soyd

Kör upp ett hjul på en planka, så kommer du åt att lyfta med en garagedomkraft. Då slipper du nöta på originaldomkraften ;)

soyd
2013-11-12, 13:07
Kör upp ett hjul på en planka, så kommer du åt att lyfta med en garagedomkraft. Då slipper du nöta på originaldomkraften ;)

Hehe jao jag gör ju det för att få under originalen ;) nära men finns det rätt sorts plank att tillgå så visst har det hänt att man löst det den vägen också :)

/mvh soyd

Lillen
2013-11-12, 21:06
Sedan lyfter jag ALDRIG bilen under tröskeln OM jag kommer åt att lyfta den under en stabil punkt.
T.ex axelinfästningar , framvagnsbalkens bultar eller annan lastbärande punkt.
ALLA andra ställen kan vika sig då de ju bara ÄR plåt.

Men det är ju jag de!

Iceman
2013-11-12, 23:12
Jag var in till Mekonomen idag och frågade vad de rekommenderade att smörja på och de tyckte att jag skulle smeta på Hagmans underredsmassa så jag köpte 1 kg sån. Nån som vet om det är bra grejer? Man kunde tydligen spraya på nån Hagmans F40 innan underredsmassan om man ville vara riktigt noga.

Marcus
2013-11-13, 06:42
Finns det några tecken på hur tidigare ägare har gjort?

a128
2013-11-13, 12:34
hagmans F40 motsvarar underedsmassa så det borde vara Carosol TO3 som förbehandling (vilket motsvarar dinitrol ML alt. merkasol 1)

http://www.hagmans.se/Produkter/Rostskydd/Carosol

men läser man på deras hemsida så är det Carosol F40 Tjockflytande rostskydd Lämpligt som grund för Hagmans Underredsmassa
!?!?

Peter-C
2013-11-13, 13:03
Hagmans Carosol F40 är ju vax baserat, underredesmassa asfalt baserat. Bägge är lite lätt lösliga i kallavfettning – inget större problem under bilen, möjligen på utsidan av falsen där avfettningen kommer att rinna.

Det är ett domkraftsfäste. Bägge ovan nämnda genomtorkar inte (är inte meningen). Pressas gärna bort från anläggningsyta till domkraft om det inte suttit länge. Det gör inte den akrylbaserade body spray på samma sätt då den genomtorkar.

Därför tycker jag att t.ex. Hagmans body spray är mer lämplig på ett ställe som får utstå kraftigt mekaniskt yttryck. Som sagt man kan spraya Hagmans Carosol F40 ovanpå body sprayen när den torkat, skadar ju aldrig.

Huvudsaken är ju att man får på något. Gjorde misstaget på min A4 cab, 1,7 ton tung. så blir det lite yttryck på falsen när domkrafts-gummikudden pressas mot denna lilla yta. Sedan dess har jag penslat på ”body” på den utsatta delen. Har hållit bättre. Visst fan får man titta till det, det tillhör ju bilvårdandet :).

/Peter

Petta77
2013-11-13, 19:38
Ska villigt erkänna att jag alltid använt original domkraften. Mest pga av att jag inte har direkt järn koll på var man kan sätta domkraften fram på Golf 3. Bak är de nemas problemas, lyfter alltid på bakvagnsfästet, men fram vette i katten :confused:

Pekka911
2013-11-13, 22:20
Ska villigt erkänna att jag alltid använt original domkraften. Mest pga av att jag inte har direkt järn koll på var man kan sätta domkraften fram på Golf 3. Bak är de nemas problemas, lyfter alltid på bakvagnsfästet, men fram vette i katten :confused:


På Golf 3:an (-96:a 16V) fram finns det en liten nersänkning med en yta på ca 15x10cm som sitter ungefär 30cm in mot mitten från fäststället för originaldomkraften. Den punkten använde de på verkstan en gång och den har jag använt mig av sen 2006. Men sätt alltid en liten plankbit/gummipuck mellan domkraften och bilen så att det blir en plan yta.

Lillen
2013-11-13, 22:28
På Mk II & Mk III är den absolut bästa lyftpunkten bakre fästet för framvagnsbalk/länkarm.
Där är det stumt och tar last mycket bra , finns både yta från balken och karossen.
Det är bästa stället att lyfta på om man inte är säker.
Det sitter en bult precis där man sätter domkraften!!!

Att lyfta på ren karossdel är inte att rekomendera på en gammal bil.
Det ÄR stor risk att man kröker något eller sabbar rostskyddet.

Petta77
2013-11-13, 22:38
Alltså över bakre länkarmsbussningen? Eller har jag fattat fel?

Lillen
2013-11-13, 23:12
Alltså över bakre länkarmsbussningen? Eller har jag fattat fel?

Helt rätt.
Bakre länkarmsinfästningen.
Sätt koppen på domkraften så bulten hamnar i.

Den sitter ju i samma bult som bakre fästet till framvagnsbalken.
Lyfter man där tar det fästet all last.