handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. Vw Up



Putte_70
2013-11-06, 22:35
Tjena gott folk!

En tjejkompis till mig ska köpa bil och vill ha en liten bil, hennes val står mellan Yaris och Up :)
Nån här som kan berätta om Up? Är det en bra bil? Nån som testat båda?

Tack på förhand!

Mvh

JRJ
2013-11-07, 07:35
Jag har åkt båda, och jag skulle ta en UP före en Yaris alla dagar i veckan!
I mina ögon så går dom inte ens att jämföra, mycket bättre kvalité överlag på en UP.

Putte_70
2013-11-07, 15:29
Ja det blir vad jag med säger till henne. Läste tester om båda igår, bland annat så har Yaris har riktigt dåligt rostskydd och fick 2 av 5 där Up fick 4 :)
Sen e Up snyggare än en Yaris :)

Mini_me
2013-11-07, 20:48
Hade en Up hem en kväll , gillar skarpt. Dom kostar som panten från en bra fest oxå så det är bara att köpa :)

Putte_70
2013-11-07, 22:27
Hade en Up hem en kväll , gillar skarpt. Dom kostar som panten från en bra fest oxå så det är bara att köpa :)

Ja det va en bra prislapp på dom :)

Marcus
2013-11-16, 21:25
Up. En cool bil, Danmarks mest köpta! Tuff design, smart förpackning, bra pris. Man kan få sportchassi också :p
Yaris är en tantbil... Hög och tanig. Blä. Dessutom har den väl fortfarande en förvirrad instrumentering som skulle göra en gammal Citroën-entusiast upphetsad...

Marcus
2013-11-16, 21:32
Föresten - har Yaris ens autobroms?

Peter-C
2013-11-16, 22:24
Har testat Yaris som hyrbil. Tummen ned utan att behöva gå in på detaljer.

Det är nog en av de tråkigaste mest livlösa bilar jag kört. Som lök på laxen ganska ful. Det var med stor lättnad den lämnades tillbaka till hyrbilsfirman. Den var så slö så i Valencia ES fick jag köra flera varv i en stor rondell för den orkade inte axa ifrån medtrafikanterna så att jag kunde byta fil för att svänga ut på rätt väg. Medpassagerarna skrattade åt mig.

Köp UP :)!

/Peter

Ranta
2013-11-17, 22:01
Passar på att fråga i tråden.

Har funderat på att köpa en -12 UP, hitta en fin för 86000. samnt har jag hitta en jätte fin Polo -10 för nästan samma peng.
Båda har gått lika långt och enligt uppgift så drar bilarna lika mycket.

Så frågan är Polo eller UP?

Marcus
2013-11-17, 23:04
Jag hade valt Polo. Känns som mer bil, större komfort. Sen är den aktuella Polon otroligt fint designad, anser jag. Den kommer att stå sig länge.

Ranta
2013-11-17, 23:52
Känner lite så jag med, fast jag har aldrig prov kört en UP än, kanske en roligare bil att köra?

Marcus
2013-11-18, 06:51
Det är nog väldigt individuellt - prova!

Evil E
2013-11-18, 14:47
UP-R FTW! :D den dagen ska även jag börja snegla åt det hållet

Ranta
2013-11-18, 22:10
UP-R FTW! :D den dagen ska även jag börja snegla åt det hållet

Vem skulle inte det :)

JohnW
2013-11-18, 22:36
Polon är nog mer bil för pengarna. Har kikat på båda bilarna hos VW och fick det intrycket.

CarBuyer recensionerna är bra.

Up!:
http://youtu.be/kA6urLW6PHA

Polo:
http://youtu.be/F6ohyeOfgjE

/John

VWGolIV
2013-11-18, 22:38
Brors sambo fick precis körkort, och givetvis kolla hon på en Yaris och jag skratta.
Sen åkte jag och provkörde en up och jag gilla den.

Ja en bil för runt 100 000 kr så får man ändå tänka vad man får, men helt ok att köra så länge man inte skall ligga på
motorvägen och trycka. Stadstrafik var den kanon, enkel att parkera, smidig osv.

Som extra bil skulle jag kunna ha en sådan.

JohnW
2013-11-19, 10:22
Brors sambo fick precis körkort, och givetvis kolla hon på en Yaris och jag skratta.
Sen åkte jag och provkörde en up och jag gilla den.

Ja en bil för runt 100 000 kr så får man ändå tänka vad man får, men helt ok att köra så länge man inte skall ligga på
motorvägen och trycka. Stadstrafik var den kanon, enkel att parkera, smidig osv.

Som extra bil skulle jag kunna ha en sådan.

Hade man enbart kört i stan mestadels så håller jag med om att en Up nog skulle räcka mer än val. På motorväg så blir det nog bullrigt.
Men jag har inte testkört bilen (måste köra det någon dag däremot).

Vet företag som har denna som tjänstebil, och de kör då mestadels inne i stan.

VWGolIV
2013-11-19, 10:26
De bor i Göteborg. Så jag tror den blir perfekt

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

JohnW
2013-11-19, 10:55
Vill man spara lite pengar så finns ju Skoda Citigo och Seat Mii också. Det enda som skiljer bilarna åt är mindre detaljer.

http://www.youtube.com/watch?v=12gElv4SveU

http://www.youtube.com/watch?v=nHXpi258DZg

/John

Marcus
2013-11-19, 11:27
Stämmer, men de detaljerna tycker jag är ganska avgörande ;) Jag tycker att Up är snyggast både på in- och utsida. Granska interiören i bilarna så framgår skillnader...

Lillen
2013-11-19, 18:19
JAG hade utan tvekan valt UP.
Men det är jag och det är personligen.

Polon är nog mer isolerad mm.
Up går billigt och bra i stan.

Peter-C
2013-11-21, 00:19
Passar på att fråga i tråden.

Har funderat på att köpa en -12 UP, hitta en fin för 86000. samnt har jag hitta en jätte fin Polo -10 för nästan samma peng.
Båda har gått lika långt och enligt uppgift så drar bilarna lika mycket.

Så frågan är Polo eller UP?

Val mellan Up och Polo, helt klart Polo, även om den är 2 år äldre.

/Peter

Ranta
2013-11-21, 20:40
Val mellan Up och Polo, helt klart Polo, även om den är 2 år äldre.

/Peter


Joo känner lite så jag med, därför fråga jag för att se vad andra tycker. Men det är ju kul att ha en bil som alla andra inte har än :)

UP med feta fälgar och lite sänkning... Men kanske man ska köra på ett säkert kort istället :)

Peter-C
2013-11-21, 20:44
Joo känner lite så jag med, därför fråga jag för att se vad andra tycker. Men det är ju kul att ha en bil som alla andra inte har än :)

UP med feta fälgar och lite sänkning... Men kanske man ska köra på ett säkert kort istället :)

En Polo med feta fälgar är inte fel det heller. Det är mer "bil" så att säga.

/Peter

Ranta
2013-11-21, 21:20
En Polo med feta fälgar är inte fel det heller. Det är mer "bil" så att säga.

/Peter

Joo det sant!



JAG hade utan tvekan valt UP.
Men det är jag och det är personligen.

Polon är nog mer isolerad mm.
Up går billigt och bra i stan.

nyfiken Varför känner du mer för uppen
om polon verkar vara ett bättre val

kanske som jag: udda och tuff bil :)

Marcus
2013-11-21, 22:06
Ska tillägga att för att Polo ska vara ett alternativ för mig så vill jag ha 1,2 TSI 90hk. Kommer inte riktigt ihåg när den dök upp i Polo men den är ett stort lyft jämfört med gamla 1,4 85hk som man får sparka lite på... 1,2 TSI är kraftfull med fint vridmoment från den lilla turbomotorn.

Gasekke
2013-11-22, 21:51
Jag köpte en UP till frugan, 75hk sjukt nöjd både hon och jag , har dragit 0.48 i snitt hittills sedan inköp i juni.
Frun gillar att den tar lite soppa och har fin instrumentbräda :). Jag gillar att slippa skruva bruks/andrabil och den låga förbrukningen och den märkliga ljudet på en 3pipig motor.
Låter som en halv Porsche med sin udda tändföljd och lite varv.

Köp en och spara pengar!

Ranta
2013-11-22, 22:34
Jag köpte en UP till frugan, 75hk sjukt nöjd både hon och jag , har dragit 0.48 i snitt hittills sedan inköp i juni.
Frun gillar att den tar lite soppa och har fin instrumentbräda :). Jag gillar att slippa skruva bruks/andrabil och den låga förbrukningen och den märkliga ljudet på en 3pipig motor.
Låter som en halv Porsche med sin udda tändföljd och lite varv.

Köp en och spara pengar!


Låter ju som man måste prov köra en UP och känna efter...

Det är ju det att polon drar lika lite som UP som väger över till polon tycker jag.