handdator

Visa fullständig version : Dra kablage till slutsteg & baslåda



Alpzan
2013-11-04, 14:19
Hej.


jag har sökt efter nyckelord "Baslåda", "Slutsteg", "Torpedvägg" i forumets Allmänna Volkswagen Forum, men hittade inte svar gällande min Golf modell.


Jag tänkte koppla in slutsteg och baslåda i min Golf från 2012, är det någon annan som har gjort det och kan ge mig tips och råd så att jag inte behöver uppfinna hjulet på nytt? :)


Jag har en RCD310 utan lågnivåutgång så jag har köpt en hög till lågnivå adapter.


Det jag undrar över är:


1. Genomföring i torpedvägg: Hittade en tråd där det stod att det fanns kabelgenomföring under batteriet, detta gällde dock en 2010'a, kan det stämma på en 2012'a också? Eller är det någon som har förslag på ett bättre alternativ?


2. Rekomendation på hur man kan dra bak kablaget till bagageutrymmet. Antar att det är via dörrlister i nederkant hela vägen?


Noterade även att det fanns ett 12v cigarettändaruttag i bagageutrymmet, det går ju att köpa en 12v till + & - på Kjell&Company, men jag antar att det inte orkar driva ett slutsteg?


Anledningen till att jag ställer dessa frågor som jag enkelt kan ta reda på genom att prova mig fram är för att jag endast har tillgång till verkstad att mecka i under en kort tid, så ag jag vill komma förberedd :).
Att stå ute i det här vädret med öppen motorhuv och dörrar är inget alternativ.

Premis
2013-11-05, 13:03
Nyfiken på detta också. Genom kommer man alltid, men bäst om man vet vad man ska göra direkt.

Vad är det för converter du hittade? Är tanken att lägga den bakom stereon och dra lågnivå därifrån?

Alpzan
2013-11-05, 13:17
Nyfiken på detta också. Genom kommer man alltid, men bäst om man vet vad man ska göra direkt.

Vad är det för converter du hittade? Är tanken att lägga den bakom stereon och dra lågnivå därifrån?


Den här:
http://www.ljudstudion.se/hogniva-till-lagniva-adapter-p-2444-c-688.aspx

Det verkar vara den enda bra lösningen.
Om den får plats tänkte lägga den bakom stereon, jag ska ju ändra dra 12v från framifrån så då kan jag lika gärna ta den samma väg.

Har fått tipset om att ta från högtalarkablarna från bakdörrarna, men känns inte som att jag vill ge mig på och skruva isär dom.

Haugeman
2013-11-05, 13:23
På bilar med dsg är det enkelt att dra igenom då det sitter en stor gummigebomförning där kopplingen sitter som man kan dra kablar igenom (så var det i alla fall på min mk5) skulle tro det är samma på mk6. Enda jag fick göra var att ta ur batteriet för att komma åt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Premis
2013-11-05, 13:27
Den här:
http://www.ljudstudion.se/hogniva-till-lagniva-adapter-p-2444-c-688.aspx

Det verkar vara den enda bra lösningen.
Om den får plats tänkte lägga den bakom stereon, jag ska ju ändra dra 12v från framifrån så då kan jag lika gärna ta den samma väg.

Har fått tipset om att ta från högtalarkablarna från bakdörrarna, men känns inte som att jag vill ge mig på och skruva isär dom.

Tackar ska kolla in den.

Har letat en del efter vilka kablar man kan ansluta sig till nere vid b-stolpen men det verkar vara svårt att få tag på info om det. Bökigt. Sedan finns det iofs steg som har högnivå in men majoriteten har det inte. Sedan finns steg som har wake-up på signalkabeln med. Men är man ändå igång och drar så kan man lika gärna dra allt, sigan och matning drar man ändå aldrig tillsammans.

Sedan är frågan hur man förankrar en baslåda där bak.

Många frågor, inget svar på din dock :)

a128
2013-11-05, 13:45
Se gärna mer i denna tråd:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19407-Str%F6mkabel-till-slutsteg-i-en-golf-6a&p=193467#post193467

bmptsi
2013-11-10, 12:15
Jag lyfte som sagt bort batteriet på min mk5 för å hitta genomföringen i torpedväggen. Sedan har jag fäst baslådan med bred självhäftande kardborreband mot mattan i bagaget. Sitter stenhårt.