handdator

Visa fullständig version : fel på parkeringsbroms motor



ronimatti
2013-11-02, 16:14
hej på er alla kunniga.
jag har passat -07 tdi med dsg låda.
häromdan när jag skulle starta o åka iväg då fick jag fel meddelande i instrument.
parkeringsbroms fel.
det blinkar på parkeringsbroms knapp, och i intrument panelen.

läste av fel koden och fick fram felkod: 02433

' matningsspänningen till höger parkeringsbroms motor '

det går inte heller och få bort fel koden..
är det någon som har koll på likadana fel??

tack för all svar

VWGolIV
2013-11-03, 09:47
Fungerar det att släppa handbromsen? Dvs lossnar bromsoken på båda sidor eller det händer inget?

Möjliga fel är vad jag hört och läst...

1 Knappen ( Bytte min igår då den la av)
2 Bromsoken går sönder, dvs det tränger in vatten i motorn och Ärgar sönder.
3 Kolla säkringarna och se om det är ett sådant enkelt fel.

ronimatti
2013-11-03, 13:22
att släppa funkar bra,, var varit och lyft upp bilen och kollat lite där,, den vänstra sida funkar bra, den släpper och spänner bra,, men den högre är helt död.. det blinkar och tjuter som bara den när man börjar köra...

tänkte oxå på knappen men den verkar funka bra ändå. antigen är den motor som sitter fast i bromsoken lr så är de säkringen..

men vet du vilken säkring det kan va?? i min bil finns det tre st som går till parkeringsbroms.

VWGolIV
2013-11-03, 18:04
När du beskriver så låter det som att motorn gått sönder, såg du några sprickor i något hölje till bromsoket?

Mange.k
2013-11-04, 08:55
9/10 ggr är det bara knappen som gett upp, morsans knapp byttes förra veckan

ronimatti
2013-11-04, 23:17
fast om det va knappen då skulle inte den vänstra sida fungera,, i mitt fall så funkar den vänstra sida bra, men den högra är död.. ifall knappen har gett upp då bodde inte gå och lägga på handbroms överhuvudtaget lr???

jag har kollat och det är inga sprickor lr skador på moton lr bromsoket heller,
jag vart och fråga idag i folka vad ny motor kostar, och det lägger på 3000:-.., fan va dyr den är,, och skroten har inte heller för just min model..

nu undrar jag om man kan få tyst på den jävla tjutande på nåt sätt tills jag fixar ny motor????

polomannen
2013-11-05, 06:59
Det är kabelbrott till bromsoket när din felkod visar 02433

Mange.k
2013-11-05, 07:37
Kan flika in lite till när vi ändå har ämnet...
Morsans knapp kunde lägga ur handbromsen men den blinka rött å larmade.
Det räckte med knappbyte på den, men om bara ena oket funkar är det nog inte den mao

nivek75
2013-11-05, 09:18
Koppla loss strömkablen till oken sedan så tar man ett 9V batteri och kopplar in beroende på hur man vänder batteriet så öppna alt stänger man motorn till handbromsen. Man får aldrig försöka trycka in kloven. (Blir oftast en riktig dyr historia. ) det samma gäller vid byte av bromsklossar bak på bilar med elhandbroms

magnusT
2013-11-05, 09:58
Lite OT, men finns det egentligen några fördelar med elektrisk handbroms?
Enda jag kommer på är att man slipper spaken.

Ama303
2013-11-05, 11:22
Enda jag kommer på är att man slipper spaken.

och inte ens det är en fördel, förstår inte hur vw tänkte när de slopade "kryckan" i nya golf gti

ronimatti
2013-11-05, 21:23
Era svar uppskattas verkligen,, jag va och meka lite med bilen nu,, testade och koppla motorn direkt till batteriet och den enda som hände att motorn klickade varje gång jag kopplade den.. med andra ord så har min ställmotor har gett upp?????

magnusT: den enda som jag kan tänka mig att det är fördel med elektrisk handbroms, är att märkes verkstad tjänar dubbel så mycket på den,, inget annat..

Mk1
2013-11-06, 12:05
Tips på nya ok
http://www.mister-auto.se/sv/bromsok/trw-bhn961e_g78_a161BHN961E.html

ronimatti
2013-11-15, 23:32
tack alla som har tagit sig tid och svara,, problemet är löst nu,, det va ställmotor i bromsok som va trasig, det blev en ny från Mister-auto.

Marcus
2013-11-16, 21:31
Lite OT, men finns det egentligen några fördelar med elektrisk handbroms?
Enda jag kommer på är att man slipper spaken.

Ja några uppenbara fördelar är nog svårt att hitta och i en GTI borde det vara traditionell handbroms. Men samtidigt måste jag erkänna att tillsammans med DSG blir en väldigt komfortabel hantering... Man blir bortskämd. Det är även smidigt vid start/stopp i backe. Men som sagt, mer rationella skäl är svårt att hitta.

igor
2015-11-11, 23:01
tack alla som har tagit sig tid och svara,, problemet är löst nu,, det va ställmotor i bromsok som va trasig, det blev en ny från Mister-auto.

Har samma problem med min... böt du hela oket eller bara motorn?

Olof_VW
2015-11-12, 17:24
ronmatti, återkoppla gärna om problemet löste sig direkt med en ny motor, om du blev av med blinkandet och felkoden. Ena motorn bak på min passat låste sig i växeldelen varav spänningen måste blivit blev för hög för knappen var också pajj. Jag har fortfarande felkod 02432, matningsspänning vänster parkeringsmotor. Eventuellt är mitt styrdon också pajj, allt antagligen en effekt sedan motorn låste sig.

Min tråd: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?22487-EPB-%28Parkeringsbroms-Handbroms%29-Passat-B6-2-0-TDI-2006

igor
2015-12-21, 23:58
ronmatti, återkoppla gärna om problemet löste sig direkt med en ny motor, om du blev av med blinkandet och felkoden. Ena motorn bak på min passat låste sig i växeldelen varav spänningen måste blivit blev för hög för knappen var också pajj. Jag har fortfarande felkod 02432, matningsspänning vänster parkeringsmotor. Eventuellt är mitt styrdon också pajj, allt antagligen en effekt sedan motorn låste sig.

Min tråd: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?22487-EPB-%28Parkeringsbroms-Handbroms%29-Passat-B6-2-0-TDI-2006

Vill bara åtekoppla att jag böt motorn idag och det löste problemet.