handdator

Visa fullständig version : Problem med dieselvärmare Passat Tdi 2010



Deesa
2013-11-01, 02:24
Hej! Har en väldigt underligt problem med dieselvärmaren på min passat. Om man startar den när bilen är kall och har stått i några timmar så går den igång i ca 2-4 minuter innan den stänger av. Har man nyss kört bilen så går den igång utan problem och går den inställda tiden. Har kollat batteri, felkoder, rengjort den men får den inte att gå när bilen är kall. Googlat som en besatt men inte hittat någon med samma problem. Någon här som varit med om samma sak?

Mvh Andreas

Deesa
2013-11-01, 09:02
Svarar på mitt eget inlägg.. Tror ni det kan vara så att bränslet på nåt sätt rinner tillbaka från värmaren när bilen står och att den bara tänder på det lilla bränsle som finns kvar i den sen tidigare? Att det på nåt sätt blir luft i bränsle systemet som gör att den stänger av pga bränslebrist? Matar motorns pump värmaren med bränsle när bilen är igång eller är det alltid den separata som förser värmaren med bränsle?
Många frågor tyvärr, men hoppas ni har överseende 😔
Mvh

VWGolIV
2013-11-01, 18:39
Har du kollat ledningarna så du inte har läckage?

När jag hade V70n så fick jag en liten läcka vid ena ledningen och då försvann dieseln och jag fick
just samma, den startar till men stannar igen.

Man kunde se att ledningen var fuktig.

Deesa
2013-11-01, 18:47
Den går ju om bilen nyligen har varit igång eller är igång. Ska in med den där jag köpte den. De var schysst och skulle fixa det utan kostnad.

VWGolIV
2013-11-03, 11:13
Återkom gärna om vad som var fel på bilen när den är lagad.

Deesa
2013-11-03, 11:29
Ska göra det :)

Deesa
2014-03-10, 00:32
Glömt skriva här vad som hänt. Men jag körde i en flaska dieseltrim/rengöring och efter det fungerar den felfritt. Kanske pumpen som gick trögt eller nåt. Hursomhelst så blev det en billig reparation :)

VWGolIV
2014-03-11, 10:59
Ja det var ju bra, tror många dieselbilar skulle må bra av en rengöring och filterbyte lite oftare.

Deesa
2014-03-11, 11:01
Jo. Men det många gör fel är nog att aldrig köra värmaren mellan mars-december. Om man startar och kör värmaren 1gång i månaden så slipper man nog mkt krångel när det väl blir kallt.