handdator

Visa fullständig version : Gti 35 edition växlar ryckigt i D läget



sejton
2013-10-30, 21:07
Hej har en golf gti 35 edition som snart rullar 1500mil.

När jag har i D läget och kör i 50 tex eller mer och närmar mig en rundel och brommsar in eller motor brommsar så växlar bilen ner till antingen 3:ans växel eller 2:ans växel så rycker bilen då när man ska köra ut.

Har lämnat in den på vag och de byte ut växellådan och mekatronicen och uppdaterade allt till det senaste, men lik förbannat så går den ryckigt.

Då är frågan ska 35 edition gå så eller någon som har någon idé vad det kan vara?

Tacksam

ei9440
2013-10-30, 22:01
Verkar konstigt, det finns ingen annan 35 du kan provköra i närheten?
Jag däremot har ett annat fenomen, varje gång jag ska stanna så "dunkar" det till i bromspedalen precis när 1:an läggs i...mycket konstigt, måste nog kolla upp det...

skegget
2013-10-30, 22:44
Har du kört en bil med en DSG-låda tidigare? Eller är det din första bil med DSG? Den kan nämligen vara lite knepig att vänja sig vid. Har själv en GTI ED35 med DSG (och tidigare en GTI) och det tog lite tid innan jag lärde mig hur den fungerar. Precis som du beskriver kan den kännas ryckig i samband med att man till exempel svängt i en korsning eller är på väg ut ur en rondell, speciellt när den ligger på andra växeln.

Andra som kört min bil har påpekat samma sak. De förväntar sig att växlingarna ska ske och kännas som i en vanlig automatlåda, vilket det faktiskt inte är. Har förklarat för dom att de snarare ska "behandla" bilen som att de körde en manuellt växlad låda. Samma ryckiga symptom uppstår ju i en manuellt växlad bil om man är för snabb på gasen, till exempel ut ur en kurva på låg växel. Vill du ha en mjukare upplevelse när du kör sakta, föreställ dig att DSG-lådan letar efter dragläge, precis som en manuell låda, och möt lite försiktigt med gas. Är man uppmärksam och kör sakta går det faktiskt att känna dragläget, i alla fall tycker jag det och jag kan numera både framkalla och motverka det ryckiga.

Försöker inte alls lära dig att köra bil här :) Men det krävs som sagt lite övning för att man ska vänja sig vid en DSG-låda.

Hoppas inte att du betalade något för den nya lådan eller mekatroniken - det var förmodligen inget fel på den förra ;)

sejton
2013-10-31, 05:43
Har testat en annan som de hade till försäljning och den hade samma problem. Ditt fenomen hade jag på min golf vr6 men kommer inte ihåg vad felet var. Har du lämnat in den och fåt reda på vad det är?

sejton
2013-10-31, 05:50
Har en golf mk5 med dsg och hade samma fel på och då gjorde de en uppdatering och det löste felet. Funderade på en grej, mk5 växlar vid ca 2100rpm och 35 edition vi ca 1800rpm. Kan det vara så att den växlar för tidigt så det får det rycket?

har kört gti från 2007 till 2011 och de går mjukt men inte 35 edition. Undra hur golf R går då det är samma motor i?
Tråkigt att det ska vara så. Skön bil att köra annars.

det är som du säger måste lära mig hur dsg funkar och får anpassa mig efter växling.

nej betalde inget då allt gick på nybils garantin.

Mr_Big
2013-10-31, 08:58
Har en golf mk5 med dsg och hade samma fel på och då gjorde de en uppdatering och det löste felet. Funderade på en grej, mk5 växlar vid ca 2100rpm och 35 edition vi ca 1800rpm. Kan det vara så att den växlar för tidigt så det får det rycket?

har kört gti från 2007 till 2011 och de går mjukt men inte 35 edition. Undra hur golf R går då det är samma motor i?
Tråkigt att det ska vara så. Skön bil att köra annars.

det är som du säger måste lära mig hur dsg funkar och får anpassa mig efter växling.

nej betalde inget då allt gick på nybils garantin.

Min R gör samma sak. När man accar ur en kurva eller rondell som man tagit i högre fart än normalt så kan den rycka till i D läge. Fullt normalt.

Marcus
2013-10-31, 08:59
Känns som att min Passat gör likadant och så hade det väl även blivit om man kört en manuellt växlad bil på samma sätt, precis som skegget skriver.

Premis
2013-10-31, 09:49
Känner inte igen beteendet på min 35a. Inget jag har tänkt på iaf. Ska jag köra lite aktivt så blir det oftast att jag petar ned den i manuellt, D väljer helt fel växlar då tycker jag.

sejton
2013-10-31, 10:38
Okej. Tråkigt att det ska vara så. Konstigt att det inte finns någon uppdatering som löser det.

- - - Uppdaterad - - -

Kolla det premis kör i ca 25-30 km/h och sen gasa normalt och se om det rycket till

SelmiR
2013-10-31, 12:15
Har Golf R hände samma sak med min när den hade rullat 2000 mil typ så när man kör över farthinder och man vill accelera så rycker det till men efter att jag hade lämnat den på VAG och fick DSGlådan utbytt så fungerar den klockrent nu :D ,

Peter-C
2013-10-31, 12:17
Kolla det premis kör i ca 25-30 km/h och sen gasa normalt och se om det rycket till

Har en TSI GTI 2010 som gått 6800 mil. Just i den hastighet du nämner kan den ibland växla upp ganska okänsligt. Det har inträffat väldigt sällan ända sedan bilen var ny. Mestadels växlar den mjukt.

Vi har berört detta fenomen i annan tråd (ej specifikt ed35) och konstaterat att det är ganska vanligt på DSG6. Jag har inte funderat djupare på fenomenet utan ”kör på” då det är normalt i mitt fall, som sagt oerhört sällan. Ditt "ryck" kanske är mer påtagligt.

/Peter

sejton
2013-10-31, 12:18
Dem byte min med men det är samma sak fortfarande.

Premis
2013-10-31, 14:02
Okej. Tråkigt att det ska vara så. Konstigt att det inte finns någon uppdatering som löser det.

- - - Uppdaterad - - -

Kolla det premis kör i ca 25-30 km/h och sen gasa normalt och se om det rycket till

Ska testa sedan. Den kan ju växla ned onödigt långt ibland vid vissa fartgupp, men tycker det är rätt oryckigt.

Premis
2013-10-31, 16:44
Inga ryck på min, förstår nog inte vad ni menar alls.

golfhenke
2013-10-31, 17:48
Menar ni om man släpper på gasen och motorbromsar för att sen gasa iväg på typ 2'ans växel? Alla bilar rycker väl då? Det finns ju ett litet spel i kuggarna tror jag. Alla mina bilar manuella som automat har haft ett litet knyck i detta scenario. Men det kanske är något annat du menar?

Eller menar du just i växlingstillfället?

sejton
2013-10-31, 22:32
Menar ni om man släpper på gasen och motorbromsar för att sen gasa iväg på typ 2'ans växel? Alla bilar rycker väl då? Det finns ju ett litet spel i kuggarna tror jag. Alla mina bilar manuella som automat har haft ett litet knyck i detta scenario. Men det kanske är något annat du menar?

Eller menar du just i växlingstillfället?

Aa precis säg att du kör i 50km/h och närmar dig en rundel, det finns inga bilar och du kör in i rundellen i ca 25-30km/h då får du som ett ryck i bilen. Har kört golf gti 2010 och den hade inte det rycket. Har även en golf gti 2007 och den har inte det heller.


Men som många sajt på forumet och även du så verkar detta vara helt normalt, men väldigt irriterande.

- - - Uppdaterad - - -


Inga ryck på min, förstår nog inte vad ni menar alls.

Då verkar du ha turen med dig :)

Bossni
2013-11-01, 09:40
har nått liknande ryck på min dsg6 gti. jag tror att ni gasar upp i nått mellanläge, då vet den inte (tvekar typ) om den ska fortsätta på tvåan eller lägga i trean. Prova gasa mer när den är på tvåan så ser du att den varvar mer och det blir inget ryckande. eller så gasar du mindre så lägger den i trean.

Så upplever jag det på min i alla fall, men det rycket som finns är nästan obefintligt kommer sällan så jag vet inte om det är samma ryck vi stör oss på. '

Altså man måste lära sig köra en dsg tro det eller ej. man kan inte bara trycka ner gasen, den ska tryckas ner när du accelerar och släppas efter lite då växlar bilen upp, sen gasar du igen och släpper och fortsätter så. Dett är inget krav dock :P

Premis
2013-11-01, 10:04
har nått liknande ryck på min dsg6 gti. jag tror att ni gasar upp i nått mellanläge, då vet den inte (tvekar typ) om den ska fortsätta på tvåan eller lägga i trean. Prova gasa mer när den är på tvåan så ser du att den varvar mer och det blir inget ryckande. eller så gasar du mindre så lägger den i trean.

Så upplever jag det på min i alla fall, men det rycket som finns är nästan obefintligt kommer sällan så jag vet inte om det är samma ryck vi stör oss på. '

Altså man måste lära sig köra en dsg tro det eller ej. man kan inte bara trycka ner gasen, den ska tryckas ner när du accelerar och släppas efter lite då växlar bilen upp, sen gasar du igen och släpper och fortsätter så. Dett är inget krav dock :P

Så är det säkert. Det är ingen steglös remjohan i bilarna. Lådan förutspår vilken växel som kommer vara lämpad en viss tid framåt (troligen baserat på hastighet/acceleration, pedaltryckskurva, lutning). Vid korrekt uppskattning så ligger alltid nästa växel förspänd och kopplas in väldigt fort.

Nu är det inget perfekt system som ser framåt och läser av vägen/höjdkurvor (än) så i vissa fall (som vid vissa situationer med fartgupp) kommer förutspådd växel inte att stämma och lådan tvingas ändra beslut/växel för hålla sig inom sina övriga begränsningar (t.ex varvtalsbegränsningar som borde kunna forcera en växel).

Alla sådana obeslutsamma situationer kan tolkas som ett "ryck" för att istället för att växla blixtsnabbt så behöver lådan plocka fram en ny växel, flytta den gamla, lägga in den på rätt plats och aktivera den.

Utöver detta så finns det flera liknande situationer där lådan är för långsam för att tillgodose era krav på att alltid klara växlingar oavsett situation. Testa t.ex att acellerera kraftigt (till max 5an) och i accelereationen växla ned och se vad som händer .. Det var inte riktigt nedväxling lådan tänkte sig där.

Dessa situationer tar i sammanhanget längre tid att utföra än en förutspådd växling, varpå ni tycker att lådan "rycker".

Min uppfatning om ryck är en bakhjulsdriven Volvo 240 med lång sladdrig kardan som helst är ansluten i två punkter som är riktigt slitna. DSG transmissionslinan är supertight i jämförelse.

Vad ni behöver är en DSG med tre kopplingar där man drar ned på lådans beslutförmåga och alltid har en växel redo antingen upp eller ned. Tveksam lösning som säkert blir tung, och dyr. Tror det finns billigare lösningar (Golf VII har t.ex bättre förutsättnigar).

Skulle bilen ändå bete sig helt åt skogen och missa växlingar väldigt ofta så är självfallet något galet. Byter man lådan och samma fel kvarstår så är det troligen inte lådan som är trasig utan någon ingående givare/kablage/kontakt.

Peter-C
2013-11-01, 17:51
Premis - Det är en bra beskrivning av DSG egenskaperna :)!

/Peter

sejton
2013-11-02, 08:42
Ska lämna in bilen igen på måndag hos en som bara håller på med mjukvaror. Han skulle titta på bilen. Kommer med mer info när han är klar med bilen.

golfr32
2013-11-02, 14:06
Nu är jag osäker på vad ni menar med ryckigt, men min r32:a kan ibland bete sig så också, jag har egentligen inte reflekterat vad jag gjort precis innan den gör så, men det händer att den blir lite ryckig, och jag har känt att det beror mer på mitt körsätt just då än något annat. Men sen ska det sägas att det händer väldigt sällan.

sejton
2013-11-04, 10:09
Nu är jag osäker på vad ni menar med ryckigt, men min r32:a kan ibland bete sig så också, jag har egentligen inte reflekterat vad jag gjort precis innan den gör så, men det händer att den blir lite ryckig, och jag har känt att det beror mer på mitt körsätt just då än något annat. Men sen ska det sägas att det händer väldigt sällan.

Det ryckiga jag pratar om märker du av och stör dig på. R32 och golf v gti går mycket mjukare i växlingen så tror inte du har det rycket vi pratar om. Har du det så kolla om det finns någon nu mjukvaru uppdatering till bilen.

Ama303
2013-11-04, 15:14
när jag precis hade köpt min gti35 (första bilen med dsg) så kunde jag uppleva lådan som ryckig och tveksam men nu har antingen jag vant mig eller så har jag lärt mig hur lådan skall köras då jag inte upplever några ryck alls.
När bilen är kall så kan växlingarna upplevas som mer direkta och osmidiga men inte i övrigt.

det kanske endast är placebo men jag upplevde också att ryckningarna och tveksamheten inför nedväxlingar upphörde helt i samband med att bilen fick Steg1. Kan det vara så att trimmets throttle responce parameter, passar bättre med lådans växlingspunkter?

den situationen som beskrivs, rulla mot rondell, gasa i rondell med ryck som följd.. Är det möjligtvis så att bilen hinner börja motorbromsa eller t.o.m frikoppla i samma ögonblick som man själv gasar till och att den därför hoppar till?

tror nog att det bara är att vänja sig att lådan jobbar på detta sätt. Iaf DSG6 då jag upplever DSG7 som mycket lugnare och smidigare i växlingarna. Förvisso är det inga motorstarka bilar man har kört med dsg7 men den behövde inte gasas lika hårt för att vilja växla ner.

att ryckandet inte upplevdes på gti'n, r32 eller mk5 överlag kan bero på mer än endast lådan i sig. bussningar, motorfästen mm kan göra sitt för upplevelsen.

sejton
2013-11-05, 09:35
när jag precis hade köpt min gti35 (första bilen med dsg) så kunde jag uppleva lådan som ryckig och tveksam men nu har antingen jag vant mig eller så har jag lärt mig hur lådan skall köras då jag inte upplever några ryck alls.
När bilen är kall så kan växlingarna upplevas som mer direkta och osmidiga men inte i övrigt.

det kanske endast är placebo men jag upplevde också att ryckningarna och tveksamheten inför nedväxlingar upphörde helt i samband med att bilen fick Steg1. Kan det vara så att trimmets throttle responce parameter, passar bättre med lådans växlingspunkter?

den situationen som beskrivs, rulla mot rondell, gasa i rondell med ryck som följd.. Är det möjligtvis så att bilen hinner börja motorbromsa eller t.o.m frikoppla i samma ögonblick som man själv gasar till och att den därför hoppar till?

tror nog att det bara är att vänja sig att lådan jobbar på detta sätt. Iaf DSG6 då jag upplever DSG7 som mycket lugnare och smidigare i växlingarna. Förvisso är det inga motorstarka bilar man har kört med dsg7 men den behövde inte gasas lika hårt för att vilja växla ner.

att ryckandet inte upplevdes på gti'n, r32 eller mk5 överlag kan bero på mer än endast lådan i sig. bussningar, motorfästen mm kan göra sitt för upplevelsen.

Bra förklaring där.

Många på verkstaden har rekommenderat att chipa bilen till steg 1 och det ska lösa det mesta säger dem. Vilket fabrikat kör du med? Bsr? För om det löste dina problem med rycket så kommer jag med chipa min.

Premis
2013-11-05, 09:51
Bra förklaring där.

Många på verkstaden har rekommenderat att chipa bilen till steg 1 och det ska lösa det mesta säger dem. Vilket fabrikat kör du med? Bsr? För om det löste dina problem med rycket så kommer jag med chipa min.

Vänta nu lite här va.

Det finns två alternativ:

1 - Det är något fel på din bil, och då borde lösningen vara att åtgärda felet.

2 - Bilen beter sig som det ska men du är missnöjd med beteendet den är konstruerad med.

Eventuellt kan då alt 2 hjälpa dig med trim .. Men det låter väldigt konstigt om så vore fallet.

Har kört ett par dagar med min ED35, DSG, -12 och försökt återskapa ditt problem men inte lyckats, min är mjuk och fin i växlingarna. Det enda jag kan tänka mig som uppfattas som ryckigt är att ramp-upen i gaspedalen kan uppfattas som lite aggressiv i bottenläget på låga växlar men det är inget man inte själv kan reglera såvida man inte helt tappat känseln i foten.

Ramp-upen är parameterstyrd (jämför t.ex drive och sport läget) och det är fullt möjligt att vissa tuners har filat på denna i sina olika mjukvaror. Men det går inte säga att ett godtycklig trim skulle korrigera detta.

sejton
2013-11-05, 10:37
Vänta nu lite här va.

Det finns två alternativ:

1 - Det är något fel på din bil, och då borde lösningen vara att åtgärda felet.

2 - Bilen beter sig som det ska men du är missnöjd med beteendet den är konstruerad med.

Eventuellt kan då alt 2 hjälpa dig med trim .. Men det låter väldigt konstigt om så vore fallet.

Har kört ett par dagar med min ED35, DSG, -12 och försökt återskapa ditt problem men inte lyckats, min är mjuk och fin i växlingarna. Det enda jag kan tänka mig som uppfattas som ryckigt är att ramp-upen i gaspedalen kan uppfattas som lite aggressiv i bottenläget på låga växlar men det är inget man inte själv kan reglera såvida man inte helt tappat känseln i foten.

Ramp-upen är parameterstyrd (jämför t.ex drive och sport läget) och det är fullt möjligt att vissa tuners har filat på denna i sina olika mjukvaror. Men det går inte säga att ett godtycklig trim skulle korrigera detta.


Det er är det jag inte vet. Vissa säger att det är fel och vissa har samma problem jag har. Jag och mekanikern på Atteviks körde en 35ed och den hade samma ryck från 3 till 2:ans ned växling vid 27km/h och nu är rycket på 20km/h. De byte låda och felet kvar står. Hans rekommenation var att chipa bilen men då har jag ju ingen garanti kvar. Så igår lämnade jag in den så ska en kille kolla igenom mjukvaran

Premis
2013-11-05, 10:46
Det er är det jag inte vet. Vissa säger att det är fel och vissa har samma problem jag har. Jag och mekanikern på Atteviks körde en 35ed och den hade samma ryck från 3 till 2:ans ned växling vid 27km/h och nu är rycket på 20km/h. De byte låda och felet kvar står. Hans rekommenation var att chipa bilen men då har jag ju ingen garanti kvar. Så igår lämnade jag in den så ska en kille kolla igenom mjukvaran

Mycket underligt. Jag hade blåst om hela styrenheten till lådan, mjukvara Och alla parametrar så du får den ren från grunden. Inte 100 på om detta är möjligt men för att spara pengar kanske man förde över gamla styrenheten till den nya lådan? "felet" borde vara mjukvarubaserat. T.ex. så har säkert styrenheten standardvärden på tuningparametrar som sedan individsätts (35a, vanlig gti etc) i produktion. Det finns flera tillfällen då laddning av sådana parametrar kan ha gått snett och du står med en låda med någon form av grundtuning som inte är så förfinad.

Nu surrar jag fritt här .. Sådana fel har jag sett på alla möjliga typer av fordonssystem tidigare.

Eller så är du bara petig, vem vet :).

sejton
2013-11-05, 10:56
Mycket underligt. Jag hade blåst om hela styrenheten till lådan, mjukvara Och alla parametrar så du får den ren från grunden. Inte 100 på om detta är möjligt men för att spara pengar kanske man förde över gamla styrenheten till den nya lådan? "felet" borde vara mjukvarubaserat. T.ex. så har säkert styrenheten standardvärden på tuningparametrar som sedan individsätts (35a, vanlig gti etc) i produktion. Det finns flera tillfällen då laddning av sådana parametrar kan ha gått snett och du står med en låda med någon form av grundtuning som inte är så förfinad.

Nu surrar jag fritt här .. Sådana fel har jag sett på alla möjliga typer av fordonssystem tidigare.

Eller så är du bara petig, vem vet :).

Håller med dig har snackat med dem om det fast då med en kille som inte var så haj på mjukvaran. För har kört gti och den lådan gick som smör, inga ryck utan den gick mjukt o fint. Vad de sa så hade lagt in ny mjukvara. Sen skyllde killen som inte var haj på mjukvara att det kan ha med att den ska spara bensin och miljökrav. Jag tänkte ju vad har det med rycket att göra.

Nu han som håller på med mjukvara säger att den kan ha något med newton meter att göra. Att bilen har ett visst läge typ 100NW och bilen uppnår det redan vid 1600 varv och då lägger den in 3:ans växel eller är precis vid gränsen då den inte vet om den ska ha i 2-3:ans växel. Jag hängde inte riktigt med vad han menade.

Hoppas bara han löser felet

Premis
2013-11-05, 13:00
Håller med dig har snackat med dem om det fast då med en kille som inte var så haj på mjukvaran. För har kört gti och den lådan gick som smör, inga ryck utan den gick mjukt o fint. Vad de sa så hade lagt in ny mjukvara. Sen skyllde killen som inte var haj på mjukvara att det kan ha med att den ska spara bensin och miljökrav. Jag tänkte ju vad har det med rycket att göra.

Nu han som håller på med mjukvara säger att den kan ha något med newton meter att göra. Att bilen har ett visst läge typ 100NW och bilen uppnår det redan vid 1600 varv och då lägger den in 3:ans växel eller är precis vid gränsen då den inte vet om den ska ha i 2-3:ans växel. Jag hängde inte riktigt med vad han menade.

Hoppas bara han löser felet

Tycker det låter mjukvarurelaterat, felaktig tuning eller ett ingående värde utifrån som inte är korrekt. Känns bra underligt att det skulle vara lådan i sig om man nu har stoppat dit en het ny (?).

sejton
2013-11-05, 16:33
Tycker det låter mjukvarurelaterat, felaktig tuning eller ett ingående värde utifrån som inte är korrekt. Känns bra underligt att det skulle vara lådan i sig om man nu har stoppat dit en het ny (?).

Tycker med det. Får se vad de säger när bilen är klar. Har haft den där nu i ca 1 månad totalt.

sejton
2013-11-09, 15:54
Så lite uppdatering. Hämtade ut bilen i fredags och lådan var fortfarande ryckig mellan 3 till 2:ans växel. Men däremot så byte dem ut spjällhuset för det var något fel. Körde bilen och motor lampan lyste och då var det något med bränslet. Så nu är bilen på verkstaden och får se nästa vecka vad de säger. När det gäller lådan så var ju rycket vid nedväxling från 3:an till 2:an vid ca 27 km/h sen efter ca en vecka så kom rycket vid ca20 km/h, måste ju vara någon inlärnings period på lådan, tror det ca 250mil.

MikaelS
2013-11-12, 21:45
Det er är det jag inte vet. Vissa säger att det är fel och vissa har samma problem jag har. Jag och mekanikern på Atteviks körde en 35ed och den hade samma ryck från 3 till 2:ans ned växling vid 27km/h och nu är rycket på 20km/h. De byte låda och felet kvar står. Hans rekommenation var att chipa bilen men då har jag ju ingen garanti kvar. Så igår lämnade jag in den så ska en kille kolla igenom mjukvaran


Hej!

Jag har en Golf R32 -07 4800Mil även jag har detta fenomen. Men tror det mest är för man lyssnar och är petig (pedant). VW-verkstaden bytte mitt dubbelmassesvänghjul för det var glapp i det. Rasslade i N-läge samt klonkande när man stängde av bilen.

Vid mina nerväxlingar lät det mer förut än nu. Men mindre kan man inte få. Vad jag fattade det som så är det distinkta nerväxlingar i vassare VW modeller. I just långsamma fartminskningar 30->0Km/h märks det mest. Men vid snabbare inbromsningar märks det inte av. Det är väl så dom ska köras då ;)

/Mikael

sejton
2013-11-17, 19:56
Hej!

Jag har en Golf R32 -07 4800Mil även jag har detta fenomen. Men tror det mest är för man lyssnar och är petig (pedant). VW-verkstaden bytte mitt dubbelmassesvänghjul för det var glapp i det. Rasslade i N-läge samt klonkande när man stängde av bilen.

Vid mina nerväxlingar lät det mer förut än nu. Men mindre kan man inte få. Vad jag fattade det som så är det distinkta nerväxlingar i vassare VW modeller. I just långsamma fartminskningar 30->0Km/h märks det mest. Men vid snabbare inbromsningar märks det inte av. Det är väl så dom ska köras då ;)

/Mikael

Många jag pratat med har inte det problemet vid ned växling. Den går mjukt och fint och vissa inkl min rycker vid ned växling. så vet inte vad jag ska tro på längre