handdator

Visa fullständig version : Passat 2000 TDI 115hk ATJ problem



Foppson
2013-10-30, 20:17
Nu går det inget bra. Hade bilen till jobbet idag, funka hur bra som helst.

Ikväll skulle jag till mamma en sväng, bilen startade till och stannade efter en sekund, testade några gånger och fick igång den genom att gasa samtidigt som man startade.
Jag kom hem från mamma efter att ha gasat igång den och tog fram datorn, försökte koppla upp VCDS mot bilen och kan inte komma åt en enda styrenhet fast bilen står och går. Den säger något om protokoll. Testade vag-com 409 och får ingen kontakt med något.
Har man tändningen på en stund kan det stå engine workshop.
Nu så går det inte att få igång den alla gånger genom att gasa.

Att man inte kan komma åt den och läsa felkoder känns lite udda, har gått perfekt förr.

Är det någon som kan ge mig några råd?

/Tommy

Foppson
2013-10-31, 18:43
Kan någon svara på var Can-bussen är förgrenad någonstans? Skulle va bra att kunna koppla ur grej efter grej för att se vad som ställer till problemet med diagnosen.

Mini_me
2013-11-03, 10:26
Kolla under mattan vid förarstolen , dvs där du som förare har fötterna. Där ligger komfort styrdonet och brukar bli lite fukthärjat.
Även plus matningen till nämnda styrdon har en skarv i stammen direkt innan lådan , kolla där om det är ärjat.

Sånt här kan skapa ditt problem men inte hugget i sten.

Får du inte kontakt med nånting så sitter väl gateway/starten i kombi instrumentet? Osäker där men...

Foppson
2013-11-09, 13:43
Har rotat runt lite idag, kommit fram till följande:
Kopplar jag loss kombi-instrumentet så kommer jag åt alla styrenheter som ligger på K-lina på första försöket med VCDS, kopplar jag i instrumentet så går det inte att komma åt dessa i 85% av fallen. Jag tycker att om det vore fel på CAN-bussen så borde jag i alla fall få kontakt med kombi-instrumentet med diagnosen, eller vad tror ni?
Bilen startar på första försöket när den ej varit startad på länge.
Kombi-instrumentet heter 3B0920822A, kan man köpa ett begagnat och sätta i själv eller är det omöjligt att göra pga immo?
/Tommy

Foppson
2013-11-21, 20:34
Har bytt kombiinstrument på VAG, bilen står kvar, går ej att starta men nu får det att köra diagnos i alla fall, sporadiskt fel på stöldskydd i motorstyrdon... Får byta det med då... Någon som varit med om något liknande?

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Foppson
2013-11-22, 19:43
Samma fel med ett nytt motorstyrdon, alla mekaniker på VAG står handfallna... De har gjort allt man kunnat men får inte till bilen. Ingen som har något tips?

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Foppson
2013-11-28, 19:51
De har kommit på orsaken nu, VAG/VAS PC kodade instrumentet felaktigt, De dammade av gamla utrustningen och körde på den, nu så funkar det... Det roliga i kråksången är att jag i ett tidigt skede tillhandahöll gamla kodningen men jag vet inte om de använde den.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk