handdator

Visa fullständig version : Hjullagerbyte Golf V-05



Micke_Z
2013-10-29, 15:20
Åker på att byta hjullager på bilen och det var ju inte direkt billigt att köpa. Kostar runt 1800:- på Mekonomen, Autoexperten men endast 599:- på Biltema. Är det någon som har erfarenhet av deras hjullager till en Golf V? Kan ju köpa tre hjullagersatser för samma som en.

Undrar även om någon vet moment på skruven vid lagerbyte?

//Mikael

soyd
2013-10-29, 15:44
Jag snabb kollade på ebay.de, finns från ca 290kr (Rear wheel bearing hub kit) och uppåt i fall du vill ha bättre pris.

Jag vet tyvärr inte med vilket moment de ska dras. Men de man brukar säga är att man drar åt dem hårt och sedan backar ett kvarts varv medans man samtidigt snurrar på lagret fram och bakåt... men det är säkert någon annan som har koll på rätt moment annars..

/mvh soyd

a128
2013-10-29, 16:17
Bara att dra år för kung och fosterland lagret är ej justerbart (180Nm + 180 grader)

läs mer här:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19530-Hjullager-golf-gti-mk5

Haugeman
2013-10-29, 17:59
Jag vet tyvärr inte med vilket moment de ska dras. Men de man brukar säga är att man drar åt dem hårt och sedan backar ett kvarts varv medans man samtidigt snurrar på lagret fram och bakåt... men det är säkert någon annan som har koll på rätt moment annars..

/mvh soyd

gäller dom äldre modellerna med delade lager. dom nya har slutna som skall dras åt helt som a128 säger.

soyd
2013-10-29, 18:36
gäller dom äldre modellerna med delade lager. dom nya har slutna som skall dras åt helt som a128 säger.

Aha ok på så vis :)

/mvh soyd

Micke_Z
2013-10-29, 20:40
Tack för svaren, blir nog att testa biltemas tror jag. Det verkar ju vara ganska lätt att byta...

Det verkar dock som att det finns två varianter en med 30mm invändigt och en med 32, kan man kolla upp vilket det är utan att skruva bort det gamla lagret? Bilen är en 1,6á bensin.