handdator

Visa fullständig version : Högt smällande ljud när man lägger i backen



JohnW
2013-10-28, 12:17
Hej,

Ja då har man tråkigt nog åkt på ytterligare bekymmer.

När man lägger i backen från neutral växel så hör man för det mesta ett smällande ljud som inte är så trevligt.
Ibland uppstår det inte. Då man man köra fram bilen en eller två cm, därefter kan det återskapas för det mesta.

Men jag kan inte se något mönster i det hela. Det kan vara när dreven i lådan står på ett speciellt sätt som det uppstår.

I vissa fall så kan det låta något lägre om man lägger i backen extremt långsamt. Men ljudet är oroväckande högt verkligen.

Det har blivit värre och värre. Dom övriga växlarna är det inget som helst problem med. Och när man fått i backen så fungerar allt utmärkt.
Kopplingen trycker jag ner som man ska. När jag växlar så trycker jag ner knoppen och för upp den till 1an, därefter släpper jag kopplingen.
Men ljudet kommer så fort jag får in spaken i 1an (inte när jag släpper på kopplingen).
Det verkar gradvis förvärras detta allt eftersom.

Ingen som har några gissningar, allt är guld värt! :)

JohnW
2013-10-28, 12:53
Ska kolla oljenivån. Om det kan vara det.

J.L
2013-10-28, 13:43
Låter som du behöver justera eller byta din kopplingsvajjer.

Det finns självjusterande eller manuell, det ser du enkelt om den har ett tjockt svart hölje och en dosa mitt på.

Den självjusterande är dyrare och du kan välja att köpa vilken som.

Enkelt att byta.

JohnW
2013-10-28, 13:51
Hej Johan!

Vad roligt att du också tror att det är det som spökar. Pratade med en verkstad som tyckte att jag skulle kolla det som steg två efter oljenivån.

Jag har märkt att kopplingspedalen blivit allt mer jobbig att trycka och hålla ner på senaste tiden, man får ta i ganska rejält. Märkligt är att trycket/motståndet kvarstår i nedtryckt läge. Så att hålla ner den vid ett långt rödljus kan vara lite kämpigt ibland (sätter lådan i neutralt för det mesta).
Det har däremot blivit bättre, men det var då som detta problem dök upp istället. Kanske har jag slitit in vajern så att den givit med sig, eller något i ledet.

Ska absolut kolla upp det! :)

JohnW
2013-11-19, 00:01
Hej, liten uppdatering.

Felet verkar bero på att jag i vissa fall är för snabb på att lägga i backen efter att jag kört på någon annan växel.

Jag kan ha frikopplat men dreven har troligen fortfarande rört sig i lådan när jag lagt i backen. Väntar man någon sekund med backen så är det OK.

Vid två tillfällen då jag fumlat när jag lagt i backen (inte tryckt ner knoppen tillräckligt vid hastig växling) så har backen kunnat bråka rejält hur snäll man än försöker vara mot den efteråt. Man har då en låda som man hela tiden får ett kraftigt krash/bang-hugg i från när man ska lägga i backen. Men om man ger fan i att göra dom här misstagen så återgår den sedan att fungera hur fint som helst! Det är som om låtan har någon minnesfunktion. När man gjort misstaget så låter det riktigt jäkla illa som om man gjort stora permanenta skador liksom.

Konstigt är att den då hugger när man verkligen frikopplat helt, inte när man höjer kopplingspedalen.
Vid frikopplat läge så ska du ju inte ha några delar i lådan som rör på sig.

Det måste väl ändå tyda på att kopplingen inte kopplar i från helt, men borde inte andra skumma saker dyka upp då som man lägger märke till...

/John