handdator

Visa fullständig version : Bilbarnstolar Passat 3C



Marcus
2013-10-28, 10:14
Fungerar det med två barnstolar modell större i en Passat 3C? Stolarna jag tänker mig är BeSafe iZi Kid X3 (en med Isofix och en utan) alternativt en iZi Plus och en iZi Kid X3 Isofix... Tycker passagerarstolen är långt framskjuten med en BeSafe iZi Kid X3 Isofix i baksätet...

Amazonas
2013-10-28, 18:59
Funkar inget vidare med dem bakom varandra tyvärr om man ska följa BeSafes riktlinjer med avstånd till ryggstöd/instrumentbräda. Provade nämligen i svägerskans B7:a igår. X3 med isofix i bak och i passagerarstolen nya iZi Plus. Så vart till att köra med babyskyddet till den lilla i fram istället.
De går ju in alltså men som sagt ska man följa det där med att man antingen ska ha stolen tajt mot ryggstöd/instrumentbräda alt 25cm ifrån så går det ej.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Marcus
2013-10-28, 23:16
Tack för bra svar - hur fasen ska man lösa detta då...:confused:

magnusT
2013-10-29, 08:55
Byt stol?

Marcus
2013-10-29, 10:02
Tycker ju BeSafe-stolarna är otroligt bra, dessa säljs av bland annat Volkswagen. Men du tänker att en annan stol skulle vara betydligt mindre och därmed få plats bättre? Har du något förslag på sådan stol?

J.L
2013-10-29, 10:49
Vanligt för de allra flesta barnstolar,
Både barn och föräldrar åker trångt.

Det är först nu när äldsta dottern fyller 4 och bytt stol som det blivit mer plats, båda åker i bak och yngsta dottern på 2 har bakåtvänd britax och då kan jag knappt få plats i passagerarstolen fram.
Bra skäl till att alltid få köra när vi åker hela familjen ;-)

magnusT
2013-10-29, 18:22
Vi har 2st britax stolar som vi har på passagerarplats fram och den andra i baksätet bakom.
Vi åkte och provade vilka stolar som skulle funka på babyproffsen.
Barnen är 3,5 och 1,5.

Amazonas
2013-10-30, 08:59
De flesta Britax är tyvärr fulla med otäcka kemikalier. Bryr man sig inte om det tar de lite mindre plats. Sen tycker jag det är självklart att man köper en stol som har klarat det svenska Plus testet. Se hur det gick för den där Axkid stolen nyligen...
Men en X3 utan isofix tar ju lite mindre plats. Provat en sådan?
Jag hade åkt till en affär och bett att få prova. Jag fick testa stolarna när jag åkte till DinBil i Hammarby.
Annars får man göra som jag och byta från Passat till Superb. Då har du inga problem med utrymme i alla fall... fast en tråkigare bil å andra sidan :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Amazonas
2013-10-30, 09:01
Kanske kan vara värt 45kr om man står i valet o kvalet :)
http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/bilbarnstolar/

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Amazonas
2013-10-30, 09:06
Hmm kanske inte va Britax som innehöll massa läskiga kemikalier nu när jag tänkte efter... så jag tar tillbaka det så länge. Var ngn av de större tillverkarna som hade ovanligt mycket i alla fall.

Går inte redigera inlägg med nya Tapatalk, därav spammande med inlägg :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Amazonas
2013-10-30, 09:09
Britax köpare kan va lugna, hittade nu:
http://www.radron.se/nyheter/Ftalater-i-fler-bilbarnstolar/

Vissa ActaGraco och MaxiCosi man ska ha koll på med andra ord :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Marcus
2013-10-30, 10:50
Har inte provat BeSafe iZi Kid X3 utan Isofix men jag måste ha en stol utan Isofix eftersom Passaten saknar Isofix fram när man har sportstolar. Konstigt, för i Audin med sportstolar är det Isofix... Har tänkt åka in till VW-handlaren för att testa, problemet är att dom sällan har saker hemma... Jag vet att VW i Tyskland har en egen serie bilbarnstolar och jag har skickat en fråga till VW för kolla hur dom tycker att man ska lösa detta i en familjebil som Passat...

Superb ser ut att vara byggd för barnfamiljer med stora stolar - fantastiskt utrymme bak :)

Amazonas
2013-10-30, 18:28
Ja utrymmet är väl det enda som är bra med den bilen. Så fort man inte behöver liggvagn blir det nog en CC igen och båda stolarna bak :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk