handdator

Visa fullständig version : Köpråd Polo 2002-2005 & 2006-2007



Mulder-_-
2013-10-19, 20:17
Halloj!

Funderar på att införskaffa en Polo 1,4 bensin som pendlarbil till frun; antingen 2002-2005,
eller möjligen 2006-2007 (facelift/"nya" modellen).

Har lite frågor:
Något speciellt man ska kolla på dessa modeller, vanliga fel?
Hur är det med kamremsbyte, vad gäller för bytesintervall?
Är det antisladdsystem som std eller var det extrautr?
Är AC:n "stabil" eller något som ofta krånglar på just dessa modeller? (efter en sådär 10 år :)
Verklig förbrukning, blandad körning för 1,4 / 75 hk / bensin?

Tacksam för era svar & input!

D_Stenlund
2013-10-19, 22:09
Peter, jag har en polo 04 till salu. Inte lagt ut annons men den ska säljas, använder sen dagligen och den fungerar felfritt.
Abs, sido airbag, airbag förare+passagerare. Esp, centalås, ac, elhissar osv.osv. pm eller ring om du är sugen.

Ska tillägga att ac fungerar bra, antisladd har jag inte behövt använda:)
Servad av mig ständigt vid behov samt vag Hammarby sjöstad.

0735456028

a128
2013-10-19, 22:55
Spana gärna efter Fsi motorn på 1,4 liter/85hk som finns på modellåren 2003-2006 den går snålare än den vanliga 1,4:an och har kamkedja (se upp för longlife liksom tsi-motorn som har samma kedja) AC-anläggningen är ganska driftsäker på VW det som skulle kunna gå sönder är högtrycksgivaren som spinger i läck (och även kondensorn som ärjar läck) läkage syns som oljefukt, bara att byta defekt del och fylla på nytt medium och se glad ut, vet ej om det är den gamla modellen av ac-kompressor med magnetkoppling (Av/på) eller den nyare med bypassventil (steglös pumpeffekt) verkar vara den nyare sorten enligt meca reservdelskatalog

Henrik.M
2013-10-19, 23:09
AC-anläggningen är ganska driftsäker på VW det som skulle kunna gå sönder är högtrycksgivaren som spinger i läck (och även kondensorn som ärjar läck) läkage syns som oljefukt, bara att byta defekt del och fylla på nytt medium och se glad ut,

Säg det till en seriös kyltekniker eller till någon som som har ett någorlunda "hum" om hur en AC fungerar och inte fungerar.....så lär dom gråta.
En ac som sprungit läck pga av ex en trasig kondensor eller annat fysisk hål är en ac med ett förbrukat torkfilter också , där gasen går ut kommer fukten in.
Dvs "Inte bara fylla på och se glad ut" , utan byte torkfilter , vakumsugning (koka bort fukten) , trycktest , fylla på och sen kan se glad ut om allt ser bra ut.
Glöm inte att fylla på oljan som läckt ut också , annars har man en rasad kompressor.

Fundera en extra sväng INNAN du ger råd , alla är inte insatta & det kan kosta dyrt.
Ett tips i alla välmening.

a128
2013-10-19, 23:15
En hemmaanvändare har narturligtvis normat ingen utrustning hemma för sådant ( om man inte köper kit från UK)
jag förusätter att man far till en certiferad AC-verkstad för att slutföra reparationen av ac-anläggningen

Mulder-_-
2013-10-20, 16:31
Halloj igen, tack för era svar!

Gick lite snabbare detta än jag kanske tänkt, men idag blev det affär.
En Polo 2007:a, 1,4/80 hk, 10360 mil, 1 ägare sedan ny, nyservad med kamrem m.m. på verkstad.
nya v-däck, AC kyler fint (testat i varmgarage) & det var ESP / antisladd på den också.

D_stenlund: Tack för infon & bilderna på din bil! dessa bilar verkar säljas efter någon dag på blocket så det blir nog inga problem.

D_Stenlund
2013-10-21, 09:24
Inga problem, tänkte lägga ut annons efter vintern...