handdator

Visa fullständig version : Hjälp med GLYKOL som försvinner... ?



2stroke
2013-10-19, 13:41
På en utav mina VW Passat'er har Glykolen plötsligt börjat försvinna i rasande takt...
Jag måste fylla på 1 liter var 40-50 Mil som bilen körs !!

Det skumma är att jag inte ser/vet var det tar vägen... :confused:
* Ingen Glykol imma på insidan utav fönstren.
* Ingen Glykol doft inne i bilen.
* Torrt på golvet.
* Inget synligt läckage i motorrummet runt slangar och anslutningar.
* Kylaren torr runt gavlarna osv.
* Glykolen i expansionskärlet är KLAR och ingen avgasdoft eller oljig hinna i Glykolen.
* Inget speciellt tryck i expansionskärlet.
* Inget läckage under bilen på marken.
* Jag har inte sett några torkade Glykol spår på motorn eller ifrån vattenpumpen.
* Har kollat tändstiften också och alla ser precis lika ut och har rätt utseende osv.
* Motorn går rent och fint och inga felkoder.

Dock tycker jag mig ibland kunna känna en Glykol doft utifrån då jag kliver ur bilen efter körning.
...eller så inbillar jag mig.

:confused: HJÄLP !! :confused:

Peter-C
2013-10-19, 15:21
Har haft flera läckor både på Passat -00 samt A4 -05, bägge 1,8T.

Passaten – rosa pulverrester i närheten av oljefiltret, läcka mellan slang och stos.

A4 Röret som går ovanför spridarna har en plastluftskruv på mitten av röret som var av. Rosa rester på övre delen av toppen, inget synligt på marken.

A4 ”J” pluggen vid termostaten läckte, företrädesvis vid kall motor, lämnade rester i undre gjutna falsen på motorblocket framför oljefiltret. Märkte inget när jag hade den i garaget eftersom den redan skickat ut vad den skulle vid kall motor.

A4 Termostathuset läckte, lämnade rester i undre gjutna falsen på motorblocket framför oljefiltret.

/Peter

anri52
2013-10-19, 17:50
Har du otur så är topp-packningen dålig och det kommer kylarvätska in i motorn.

Peter-C
2013-10-19, 20:02
Har du otur så är topp-packningen dålig och det kommer kylarvätska in i motorn.

Är det så illa så:

Kolla om oljan är grumlig på stickan, blir ju gråaktig ihop med vatten. Bilen ryker kondens rejält ur avgasröret även vid varm motor om vätskan går via förbränningsrummet. (Längesedan jag råkat ut för det).

/Peter

vr6_mannen
2013-10-20, 12:59
har likadan problem på min Golf kan inte hitta vara det tar vägen :( den ryker lite på kall motor men det gör ju alla bilar så.. provade o byta kyla locket nu så ska se om det har varit boven i det hela :)

2stroke
2013-11-09, 20:32
Kolla om oljan är grumlig på stickan, blir ju gråaktig ihop med vatten.
Bilen ryker kondens rejält ur avgasröret även vid varm motor om vätskan går via förbränningsrummet.

/PeterInget oljeskum på insidan av oljelocket/ventilkåpan.
Oljan är även i övrigt ren och fin och nivån håller sig där den ska vara.

:confused: Vart f**n tar Glykolen vägen ?? :confused:

Särkelä
2013-11-09, 21:58
årsmodell?? o motor?

2stroke
2013-11-10, 00:44
Årsmodell ? & Motor ?
Bil: VW Passat VR5 Variant 4-Motion
Årsmodell: 2000
Motor kod: AGZ

polomannen
2013-11-11, 09:18
Sätt den på provtryckning först kall motor om du inte hittar nåt sen gör du likadan med varm motor.