handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. inköp av lm fälgar samt däck.



danne-_-
2007-08-19, 22:04
Hej!

Frågan är rent tekniskt, vad behövs?

Vilken bultstorlek? 4 bultars vet jag.
Max bredd?
Storlek?
Hur kollar jag det?
Vad bör jag tänka på?

Sen förmodar jag att allt för breda fälgar/däck på min golf 1:a resulterar i rätt trögt styrende pga avsaknandet av servo?


All hjälp är uppskattad då jag är helt blå på detta, men väldigt nyfiken och intresserad! :)


Tack på förhand! Daniel.

Sebbe
2007-08-19, 22:27
Bultdelning 4x100
Centrumhål 57 m.m.
ET 38

Max storlek, bredd, lägre ET osv. osv. beror väldigt mycket på om du vill kunna besiktiga med hjulen på eller om det bara ska se bra ut. Sen är det det där med sänkning också. Min personliga åsikt är att vilka fälgar du än skaffar så kommer det inte se bra ut om du inte sänker bilen.
Men 195/50 15" med lagom sänkning tycker jag ser bra ut på MK1, det går att besiktiga med också.
Annars är ett par riktigt feeta 13 tummare med så lite gummi som möjligt på och sänkt till tråget smeker asfalten det snyggaste alternativet. Dock inte så praktiskt eller lagligt för den delen.

danne-_-
2007-08-19, 22:44
Och nu en ännu dummare fråga. Vad står ET för? :)

Men ok, då har jag lite mer koll än innan i alla fall!
Gillade stuket nån av er här på klubben hade, med ett par riktigt tjocka 13tummare. Fast som du säger, såg inte riktigt lagligt ut.

195/50 15" med sänkning alltså. Nästa problem!

Sänkningen. Nog för att det är lite mer mek än att bara byta ett par hjul. Men det finns ju vänner som kan lite mer!
Ska man köpa färdiga "sänknings kit" eller ska man köpa lösa delar?

Vad bör jag tänka på där?

Tack!

knotan
2007-08-19, 22:57
Och nu en ännu dummare fråga. Vad står ET för? :)

Men ok, då har jag lite mer koll än innan i alla fall!
Gillade stuket nån av er här på klubben hade, med ett par riktigt tjocka 13tummare. Fast som du säger, såg inte riktigt lagligt ut.

195/50 15" med sänkning alltså. Nästa problem!

Sänkningen. Nog för att det är lite mer mek än att bara byta ett par hjul. Men det finns ju vänner som kan lite mer!
Ska man köpa färdiga "sänknings kit" eller ska man köpa lösa delar?

Vad bör jag tänka på där?

Tack!


"What does OFFSET (et) mean?

Your car requires a unique offset. This is where the wheel will sit in relation to the bodyline of the vehicle, realistically you can go 5-7mm outside these recommendations, but always consult a technician if you are unsure, as there are often other factors that need to be considered. Offset is usually stamped on the wheel and is measured in millimetres of et (et is the short form of the German word 'Einpresstiefe' which literally translates as insertion depth)."

Läs mer om fälgar/däck på hemsidan:http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

danne-_-
2007-08-20, 08:19
Tackar ödmjukast knotan! :) Då är jag med!

Sebbe
2007-08-20, 08:26
"What does OFFSET (et) mean?

Your car requires a unique offset. This is where the wheel will sit in relation to the bodyline of the vehicle, realistically you can go 5-7mm outside these recommendations, but always consult a technician if you are unsure, as there are often other factors that need to be considered. Offset is usually stamped on the wheel and is measured in millimetres of et (et is the short form of the German word 'Einpresstiefe' which literally translates as insertion depth)."

Läs mer om fälgar/däck på hemsidan:http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

På svenska så är det mitten på fälgen i förhållande till anläggningsytan mot "navet". Fram till 2006 var det lagligt att öka spårvidden 7,5 m.m per sida. Nya reglerna är det ingen som fattar riktigt tror jag, men jag tolkar det som att man får bredda hur mycket man vill så länge hjulen håller sig inanför skärmkanterna. Att försöka hålla sig runt standrad ET, möjligtvis lite lägre är en bra idé.

danne-_-
2007-08-20, 11:41
Tack Sebbe, nu blev det ännu klarare. Inte för att jag hade några problem att förstå fack-engelskan i texten knotan fixade men självklart skönt att få det översatt till lekmans-svenska :) danke!

Frågan återstår dock, vad bör jag tänka på när det gäller sänkningen?

Mvh, Daniel

Sebbe
2007-08-20, 15:20
Tack Sebbe, nu blev det ännu klarare. Inte för att jag hade några problem att förstå fack-engelskan i texten knotan fixade men självklart skönt att få det översatt till lekmans-svenska :) danke!

Frågan återstår dock, vad bör jag tänka på när det gäller sänkningen?

Mvh, Daniel

En bra idé är att byta dämparna med ifall de är gamla, annars är risken STOR att de pajar ihop väldigt fort ifall deras arbetsområde ändras. Och om du ska byta både dämpare och fjädrar så köp grejer som är avstämda för varandra. Så du inte köper org. dämpare och 80 m.m. sänkfjädrar, det funkar inte så bra ihop. Annars har du snålvarianten att kapa org. fjädrarna. Snyggt, men inte så bra. Om du bestämmer dig för att bara byta fjädrarna så får de inte vara så korta att de sitter löst när bilen är upphissad, det gillar inte bilprovningen.

onk
2007-08-20, 15:47
http://www.blocket.se/vi/5343386.htm?ca=18_s

Köp 60/60 mm kit härifrån. Billigt och funkar väldigt bra på gata.
Blir väl rätt låg med.

john1
2007-08-20, 15:50
På svenska så är det mitten på fälgen i förhållande till anläggningsytan mot "navet". Fram till 2006 var det lagligt att öka spårvidden 7,5 m.m per sida. Nya reglerna är det ingen som fattar riktigt tror jag, men jag tolkar det som att man får bredda hur mycket man vill så länge hjulen håller sig inanför skärmkanterna. Att försöka hålla sig runt standrad ET, möjligtvis lite lägre är en bra idé.

Besiktningsmannen jag träffade sist gick efter att slitbanan på däcket skulle
vara innanför skärmkanten. Så att mina fälgar sticker ut utanför karossen
brydde han sig inte om.

danne-_-
2007-08-20, 16:20
Utomordentligt! :)

Tack för förklaringen Sebbe och tack så mkt för länken onk.
Har du själv handlat därifrån?

john1, så egentligen kan man testa sig fram rätt friskt. Är väl iofs ingen fara att mina kommande däck/fälgar kommer sticka ut eftersom jag för tillfället siktar på ett par 195/45-50 15" + att det är ju skärmbreddare på min goffe. :)
Vill helt enkelt ha ett lite roligare utseende än original.

Tack! / Daniel

Sebbe
2007-08-20, 16:57
Besiktningsmannen jag träffade sist gick efter att slitbanan på däcket skulle
vara innanför skärmkanten. Så att mina fälgar sticker ut utanför karossen
brydde han sig inte om.

Ja, det stämmer.